• Rosy

Ålder vid dop?

Har ingen koll på vid vilken ålder man brukar döpa sitt barn, vad är normalt? Är 6 månader "gammalt"?

• Svar på tråden Ålder vid dop?
  • a mor

Oftast 2-3 månader men många döper  från 3 månader och uppåt också. Åldern har faktiskt ingen större betydelse, mer än att ett barn som är mellan 5-12 månader kan vara ganska tung att stå och hålla i under hela dopet. Men är ni muskulösa så går det nog fint. 

• Fija m 2 pojkar

Man kan döpas när som helst i livet. Jag skulle påstå att de flesta bebisar som döps är mellan 2-8 månader, men det finns förstås variationer. Döp ni när det passar er!

Lycka till!

/ Skånepräst

Jesus säger: Se människan!
  • k girl

Vår son var fyra månader när han döptes och fick jag möjlighet att ändra mig skulle jag ha väntat. Det var skitstressigt, det var jättemånga som ville hålla och peta och gosa. Han blev förstås överstimulerad och jättetrött. Nu är han duktigare på att säga ifrån om det blir för mycket.

• Spidey

Dottern döptes nu på midsommarafton, 20 mån gammal. Det var supermysigt, bara 20 gästert samlade kring dopfunten, dottern klappade i händerna och ropade Bravo efter sången och dansade till psalmerna. Fint att hon fick styra lite!

• Kazeer

Mina barn har varit 5,5 månad gamla vid dopet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dupis

Vår tjej döptes för 2 helger sen och hon är 16 månader blev jätte bra =)

• MammanZ

5 månader, då var han stadig i kroppen och nacken. Var inte så farligt tungt. Han var ganska glad och tyst, roade sig med att äta på banden på dopklänningen =)

• Ploppan77

2,5 månader resp 4 månader

• Dixie

mina barn har varit 2,5 mån resp 3 mån - hade vi väntat längre hade de nog inte kommit i dopklänningen!

• Tokstolla

Vår son kommer precis hinna fylla 1år.  Vi planerar första advent. En vanlig dopklänning kommer han aldrig i så därför ska jag sy en i stlk 86

• Honey1982

Vår son var 3,5 månader. Nästa dop blir nog lite tidigare för att inte krocka med alla födelsedagar/julstök som är i december, så kommande bebisen kommer nog att vara 2,5 månader ungefär.

♥ Adam 060123 ♥ Tvåan 100914 ♥
Svar på tråden Ålder vid dop?