• Lussekatten87

Hur gör ni med potträningen när ni är hemifrån?

Min son har fattat tyckte för pottan nu,äntligen!!
    Det går jättebra,han bajsar och kissar flera gånger per dag i den.

Hur gör ni när ni skall bort till folk? Tar ni med pottan då eller får de sitta på toaletten ?
    När ni är ute i stan tex,hur gör ni då ?

• Svar på tråden Hur gör ni med potträningen när ni är hemifrån?
  • Guerita

Vår son kissar på stora toaletter (eller i busken Glad) om det är det som finns tillgängligt, däremot tycker han inte om att sitta på stora toan och bajsa. Så vi har en gammal potta i skuffen på bilen som vi tar fram i dessa nödsituationer plus en dunk med vatten för rengöringen Solig.

• Saaaraa

Vi körde varannan gång potta och varannan toalett hemma i början, så att hon kände sig bekväm med toaletten också. Potta är ju lite knepigt när man är borta så det var lika bra att försöka undvika att hon vande sig med den. Pottan använder hon bara hemma i nödfall om det är upptaget på toaletten nu, annars går hon på den stora toaletten.

• Guerita
    Saaaraa skrev 2010-07-09 21:44:54 följande:
    Vi körde varannan gång potta och varannan toalett hemma i början, så att hon kände sig bekväm med toaletten också. Potta är ju lite knepigt när man är borta så det var lika bra att försöka undvika att hon vande sig med den. Pottan använder hon bara hemma i nödfall om det är upptaget på toaletten nu, annars går hon på den stora toaletten.
    Får jag fråga hur gammal din dotter är och om ni använder någon form av sittring? Sonen tycker inte alls om att sitta på toaletten, jag tror han känner som att han ska trilla ner trots att vi håller i honom. Han står däremot gärna och kissar (jo den vanan tog han snabbt från sin pappa Drömmer)
  • Saaaraa
    Guerita skrev 2010-07-09 21:47:41 följande:
    Får jag fråga hur gammal din dotter är och om ni använder någon form av sittring? Sonen tycker inte alls om att sitta på toaletten, jag tror han känner som att han ska trilla ner trots att vi håller i honom. Han står däremot gärna och kissar (jo den vanan tog han snabbt från sin pappa Drömmer)
    Nu är hon 2½ år. När hon var två år ville hon helt plötsligt en dag kissa i potta och toalett. Vi hade en sittring hemma men den behövdes aldrig.

Har han en pall så att han når ner? Dottern var jätterädd i början om hon inte nådde ner. 
  • Guerita
    Saaaraa skrev 2010-07-09 21:51:33 följande:
    Nu är hon 2½ år. När hon var två år ville hon helt plötsligt en dag kissa i potta och toalett. Vi hade en sittring hemma men den behövdes aldrig.

Har han en pall så att han når ner? Dottern var jätterädd i början om hon inte nådde ner. 
    Sonen är också 2.5 och har velat kissa och bajsa på pottan sen han var runt 1 (blöjfri blev han först ett år senare). Stå och kissa i toaletten började han med runt 2 år, men sitta ner ville han inte. Hmm jo han har en pall, men det känns inte som om den räcker till riktigt. Men jag har inte provat på ett tag så kanske ska göra det igen. Hur gör ni när ni inte är hemma och inte har en pall?
  • Saaaraa
    Guerita skrev 2010-07-09 21:59:26 följande:
    Sonen är också 2.5 och har velat kissa och bajsa på pottan sen han var runt 1 (blöjfri blev han först ett år senare). Stå och kissa i toaletten började han med runt 2 år, men sitta ner ville han inte. Hmm jo han har en pall, men det känns inte som om den räcker till riktigt. Men jag har inte provat på ett tag så kanske ska göra det igen. Hur gör ni när ni inte är hemma och inte har en pall?
    Nu för tiden använder hon inte pall, men i början behövde hon den eftersom att hon var rädd att ramla i(vilket hon gjorde några gånger hehe) men nu har hon lärt sig att hålla i sig.
  • FruMähler

å vad skönt att höra att det är fler som potttränar barnen vid 2.5..har fått höra lite varstans att vi börjat för tidigt...
    Våran dotter älsar att gå på toa men har en mammutpall att ha fötterna på å en toaring för pottan vägrar hon...hops andra går det bra att sitta normalt ...
    När vi är hemma är hon blöjfri hela dagarna men är vi på vift så händer det lite olyckor för då har man ju annat att tänka på
    Jag ville egentligen börja tidigare men i och med att hon fick ett syskon å sedan väntade vi in sommaren så nu blev det nu istället

Ella och Linn! Mina sessor!
  • Guerita
    Saaaraa skrev 2010-07-09 22:02:59 följande:
    Nu för tiden använder hon inte pall, men i början behövde hon den eftersom att hon var rädd att ramla i(vilket hon gjorde några gånger hehe) men nu har hon lärt sig att hålla i sig.
    Oops! Skrattande Tack för tipsen, ska prova på det där med pall så får vi se hur det går.
    FruMähler skrev 2010-07-09 22:09:38 följande:
    å vad skönt att höra att det är fler som potttränar barnen vid 2.5..har fått höra lite varstans att vi börjat för tidigt...
    Våran dotter älsar att gå på toa men har en mammutpall att ha fötterna på å en toaring för pottan vägrar hon...hops andra går det bra att sitta normalt ...
    När vi är hemma är hon blöjfri hela dagarna men är vi på vift så händer det lite olyckor för då har man ju annat att tänka på
    Jag ville egentligen börja tidigare men i och med att hon fick ett syskon å sedan väntade vi in sommaren så nu blev det nu istället
    Tidigt? Och jag som tyckte vi var lite sena... Jag var blöjfri vid 1 års ålder enligt min kära mor så 2 år för sonen kändes sent Skrattande. Men han slutade helt bajsa i blöjan så när han var runt 1 då vi först introducerade pottan. Han insåg genast att det är mycket trevligare att slippa ha det där eländet kladda runt tror jag. Kissandet tog ett år till innan vi kunde lägga av med blöja dagtid, men då gick det helt problemfritt. Nu jobbar vi på att han ska bli torr på natten och har lagt av med blöja då också.
  • Katten Janson

Vår son tar pottan när han ska kissa men till vår fördel så vill han sitta på toan när han bajsar.

• Guerita
    Katten Janson skrev 2010-07-09 22:19:32 följande:
    Vår son tar pottan när han ska kissa men till vår fördel så vill han sitta på toan när han bajsar.
    Helt klart att föredra Solig. Men hellre pottan än blöja i alla lägen! Flört
  • Katten Janson

Ta med massor av ombyte och någon blöja. För när vi var borta så var varken han eller vi riktigt observant på när det var dax.

Svar på tråden Hur gör ni med potträningen när ni är hemifrån?