• Suss2010

Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!

Hej!
    Har en 5 dagars bebis och vi tänkte prova att pumpa ut bröstmjölk och sedan mata med flaska (så att även pappa kan mata). Ska man ge hela flaskan direkt till bebisen? I och med att det är väldigt lite mjölk när de är små är ju flaskan tömt på typ 2 sek, eller ska man dutta lite med flaskan? Jag är rädd att bebisen får luft i magen och riskerar magknip om man duttar med flaskan eftersom bebisen gapar och drar efter mjölken hela tiden. Samtidigt måste det kännas som en chock om jag ger hela flaskan direkt. Ikväll gav jag hela flaskan direkt och efter det gallskrek han i en timme.

Snälla ge mig råd. Hur matar ni era nyfödda bebisar med flaska?

• Svar på tråden Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!
  • Mary Jo

Jag har flaskmatat min tjej sen start och jag gav hela flaskan. Dock åt hon ganska söligt,det tog ju aldrig slut fort direkt:) Det går ju fortare när dom äter ur flaska för från bröstet måste dom ju driva ut det från början. Du kan ju försöka ta en paus kanske om du tror att han får ont i magen.

• Modgun

Får rek MAM´s anti kolik flaskor. Lillan fick ersättning från en månads ålder och hon hade inte ont i magen pga av luft, Det hon fick ont i magen av var NAN.
    Men eftersom att ni ska ge bröstmjölk på flaska så behöver ni ju inte oroa er för det.

• Suss2010

Tack för svar! Vilket bra tips med anti kolik flaska. Lika bra att köpa det från början.

När jag pumpar ur bröstet blir det ju bara cirka 20 ml mjölk i flaskan, så han tömmer det på 2 sek. Det känns som att det går tokfort för en liten bebbe. Han suger jättehårt och snabbt. Ska kanske prova annan flaska med lite mer sugmotstånd. När jag ammar tar det cirka 15 min tills han är klar och nöjd.

• Modgun
    Suss2010 skrev 2010-07-09 22:13:09 följande:
    Tack för svar! Vilket bra tips med anti kolik flaska. Lika bra att köpa det från början.

När jag pumpar ur bröstet blir det ju bara cirka 20 ml mjölk i flaskan, så han tömmer det på 2 sek. Det känns som att det går tokfort för en liten bebbe. Han suger jättehårt och snabbt. Ska kanske prova annan flaska med lite mer sugmotstånd. När jag ammar tar det cirka 15 min tills han är klar och nöjd.
    Varsågod =)
    Vad har du för pump?
  • MirandaSthlm
    Suss2010 skrev 2010-07-09 21:52:52 följande:
    Hej!
    Har en 5 dagars bebis och vi tänkte prova att pumpa ut bröstmjölk och sedan mata med flaska (så att även pappa kan mata). Ska man ge hela flaskan direkt till bebisen? I och med att det är väldigt lite mjölk när de är små är ju flaskan tömt på typ 2 sek, eller ska man dutta lite med flaskan? Jag är rädd att bebisen får luft i magen och riskerar magknip om man duttar med flaskan eftersom bebisen gapar och drar efter mjölken hela tiden. Samtidigt måste det kännas som en chock om jag ger hela flaskan direkt. Ikväll gav jag hela flaskan direkt och efter det gallskrek han i en timme.

Snälla ge mig råd. Hur matar ni era nyfödda bebisar med flaska?
    Hmm.,, har du testat att rapa bebis efter h*n ätit? Om inte.. ta upp bebis o smek o klappa lätt på ryggen till du hör en liten bubblande rap.  Kanske svårt att veta när rapen kommer men man kan ofta känna det på lukten. Är du rädd att h*n inte får tillräckligt med mat så köp mjölkersättning.

Hoppas det funkar..

Solig
    ~ Tindra 10-05-15 ~
  • Suss2010
    Modgun skrev 2010-07-09 22:17:14 följande:
    Varsågod =)
    Vad har du för pump?
    Jag har en Medela mini elektrisk pump.
  • Suss2010
    MirandaSthlm skrev 2010-07-09 23:04:29 följande:
    Hmm.,, har du testat att rapa bebis efter h*n ätit? Om inte.. ta upp bebis o smek o klappa lätt på ryggen till du hör en liten bubblande rap.  Kanske svårt att veta när rapen kommer men man kan ofta känna det på lukten. Är du rädd att h*n inte får tillräckligt med mat så köp mjölkersättning.

Hoppas det funkar..

Solig
    Jag försöker rapa honom. Ibland kommer det en rap, ibland inte...

Han verkar må mycket bättre i magen nu så jag hoppas att det bara var en engångsföreteelse. Och tillräckligt med mat får han. Vägde honom igår (5 dagar gammal) och då hade han nästan gått upp till födelsevikten. Tack för ditt svar!
  • Modgun
    Suss2010 skrev 2010-07-10 10:05:36 följande:
    Jag har en Medela mini elektrisk pump.
    Ok. Har blivit rek den också, är den bra?
    Nu ska jag ju inte amma denna bebben jag väntar utan ska pumpa istället. Men du kanske kan pumpa när din lille sover? eller när du finner tillfälle? 
    Och skulle du nu inte få ut så mycket mjölk när du pumpar så kan ju pappan ge ersättning, när ni vill att han ska mata. 
  • Suss2010
    Modgun skrev 2010-07-10 10:16:42 följande:
    Ok. Har blivit rek den också, är den bra?
    Nu ska jag ju inte amma denna bebben jag väntar utan ska pumpa istället. Men du kanske kan pumpa när din lille sover? eller när du finner tillfälle? 
    Och skulle du nu inte få ut så mycket mjölk när du pumpar så kan ju pappan ge ersättning, när ni vill att han ska mata. 
    Jag tycker att den känns bra, men jag är nybörjare på detta. Har bara haft min gosse i 6 dagar

Igår pumpade jag precis innan han skulle ammas och gav honom mjölk i flaskan direkt. Inga problem. Vi har ersättning om det skulle krisa, men det verkar som han får i sig bra med mjölk. Han vägdes igår och har snart gått upp till födelsevikten.
  • LuViGli

Vi använder Dr.Browns flaskor (också bra mot kolik och så rinner det inte så fort som från vanliga flaskor). Min lilla åt så fort när hon var liten att hon alltid svalde fel och hostade. Dr.Browns flaskor var "räddning" för oss. Och när hon var så där liten som din gav jag typ minst 70 ml åt gången. Ibland åt hon mer, men inte mindre om jag minns rätt. Men hon åt inte så jätteofta, var 4:de timme.

Svar på tråden Hur fort ska en nyfödd matas med flaska? Hjälp någon!