• yngling

Kan laktosintoleranta äta VIT choklad?

Har för mig det men blev osäker... :) Lär kolla innehållsförtäckningen imorgon, men är det nån som vet redan nu?

• Svar på tråden Kan laktosintoleranta äta VIT choklad?
  • Birgitta L

Svar till yngling:

Självklart inte, det innehåller ju lika mycket mjölk som brun choklad.

• yngling
    Birgitta L skrev 2010-07-09 22:35:47 följande:
    Svar till yngling:

Självklart inte, det innehåller ju lika mycket mjölk som brun choklad.
    Jag har för mig att den inte innehåller mjölk, men jag kan mycket väl minnas fel... =)
  • Birgitta L

Svar till yngling:

Det finns kanske en viss sorts så kallad vit choklad som i så fall är mjölkfri men annars innehåller ju all choklad mjölk. Kolla på innehållsförteckningen så kan du känna dig säker.

• Miralicia

Vit choklad är baserad på skummjölkspulver, kakaofett och socker i stora drag, så vit choklad innehåller mer mjölk & därmed laktos än vad mjölkchoklad och annan choklad gör.

All choklad innehåller inte mjölk - ju mörkare choklad och ju högre kakaohalt desto mindre mjölk innehåller den. Mörk choklad med en kakaohalt på över 60% innehåller ofta ingen tillsatt mjölk alls men kan innehålla spår av mjölk från att det tillverkas annan choklad som innehåller mjölk antingen i samma lokaler eller i samma maskiner. Men spår av mjölk är oftast inga problem om ban är laktosintolerant - däremot kan det vara ett ganska stort problem om man är mjölkproteinallergiker.

Det finns såväl mjölkchoklad som vit choklad som istället för vanlig mjölk innehåller rismjölk, och den fungerar för såväl laktosintoleranta som mjölkproteinallergiker.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • MBert
    Birgitta L skrev 2010-07-09 22:46:40 följande:
    Svar till yngling:

Det finns kanske en viss sorts så kallad vit choklad som i så fall är mjölkfri men annars innehåller ju all choklad mjölk. Kolla på innehållsförteckningen så kan du känna dig säker.
    Som sagt, nej all choklad innehåller inte mjölk! Vanlig mörk choklad innehåller inte mjölk.
Svar på tråden Kan laktosintoleranta äta VIT choklad?