• Lantani

Enormt svullna fötter helt plötsligt. Vecka 35+3, vad göra?

Igår vid lunchtid började jag samla på mig vätska. Innan dess har jag visst känns att jag samlat på mig vätska, men inte så extremt mycket.

Nu är mina fötter som bollar och gör ont. Inte alls skönt att gå och känns som att de ska spricka.

Vad kan man göra för att förhindra att de svullnar mer? Nu ikväll får jag inte ner fötterna i foppaskorna, som annars är både stora och breda.

Kan det någongång vara farligt att svullna så fort och mycket?

Just nu sitter jag med fötterna i kallt vatten...

• Svar på tråden Enormt svullna fötter helt plötsligt. Vecka 35+3, vad göra?
  • Tinaki

Jag är själv väldigt svullen om fötterna och även händerna. Det blir ju värre när det är varmt ute.
    Blir man plötsligt mycket svullen och svullnaden inte går ner över natten samt att man har andra symtom som huvudvärk ögonflimmer etc så kan det ju vara tecken på havandeskapsförgiftning så det kan ju alltid vara bra att hålla koll på det hela.
    Jag tycker dock inte att min svullnad går ner helt på nätterna även om det är bättre på morgonen än på kvällen.
    Om du har möjlighet så sitt högt med fötterna. Det hjälper samt att be någon massera "tillbaka" vattnet. Känns bättre efter att man gjort detta.
    Hoppas det känns bättre snart!

• Lantani

Har inga andra "symtom" förutom de svullna fötterna, och känner lite av det i fingrarna också.

Har haft relativt högt blodtryck fram tills vecka 32 ungefär (runt 140/84 från inskirvningen iprincip), nu i tisdags låg det dock på 136/70 tror jag det var, så det var inte högt då iaf!

Får be sambon om lite fotmassage sen, och ligga högt med fötterna inatt, så får vi se hur fötterna är imorgon, annars får jag väl ringa bm och höra vad hon har att säga på måndag!

• Lantani

Märkte också föresten igår att såfort jag började gäspa, skratta eller så, så rann ögonen verkligen. Såg ut som jag var jätte ledsen efter att jag gäspat, så misstänker att det är vätskan i kroppen som gör det eller?

Stödstrumpor känns inte direkt lockande att skaffa i denna värmen!

• Birgitta L

Svar till lantani:

Nej det är inte farligt alls, det hör till den sena graviditeten och är mycket vanligt.

• Engfield
    Lantani skrev 2010-07-09 23:01:25 följande:
    Märkte också föresten igår att såfort jag började gäspa, skratta eller så, så rann ögonen verkligen. Såg ut som jag var jätte ledsen efter att jag gäspat, så misstänker att det är vätskan i kroppen som gör det eller?

Stödstrumpor känns inte direkt lockande att skaffa i denna värmen!
    Fötterna högt så fort det går är nog det bästa... samtidigt kan du även ha på dej stödstrumpor... så gör jag ... har dem inte ute utan bara hemma just nu... men hörde av en kompis att Hälsokostaffärer säljer tunnare stödstrumpor än apoteket som kanske kan vara ett alternativ nu?

Själv har jag gått i sambons skor ett par veckor då inga av mina heller passar...

Jag läste nånstans att man ska undvika sötsaker och dricka mycket, det ska tydligen underlätta... och håll koll på andra symptom... någon skrev nått om det ovan såg jag....
  • Atamon

Svalkande fotbad, ligg högt med fötterna och undvik att gå för mycket. Skitjobbigt jag vet!  när jag var gravid förra sommarne svullnade jag redan i vecka 10 och värre blev det under sommaren som var jättevarm där jag bor. Jag kunde inte ha några skor, inte ens Foppatofflor i storlek 43 och jag hade i normala fall 37/38... räddningen blev ett par plasttofflor med ett reglerbart kardborreband som jag fick ha på det yttersta...
    Stödstrumpor var inte att tänka på (fast jag hade köpt extra breda). Svalkande benkräm är dock ett tips! Aloe vera krämer vet jag hjälpt en del, för mig hjälpte en kräm från Lifebutiken som hette Eteri samt en kräm från en lokalt spa.

• Asile

Sov med t ex några filtar, kuddar, vikta täcken etc under madrassen i fotändan. Känns lite knepigt i början men man vänjer sig snabbt. Det hjälper oerhört mycket och jag vaknar numera med mycket mindre svullnad. Ligga på soffan mitt på dagen och ha benen högt hjälper det med. Sedan har jag hyrt en "Cefar Femina" TENS-apparat från Cefar, och där finns ett program att köra just för svullna ben. Det har också hjälpt bra! Dessutom är apparaten kanon att ha hemma nu när jag börjar få förvärkar, så det kan jag rekommendera.

• Amoudara

Tåhävningar, sitta och ligga med fötterna i högläge och kalla fotbad hjälpte mig lite grann, Köpte sandaler med reglerbara band.

• Mary Jo

Gud,jag hade så svullna fötter att jag trodde jag skulle dö(bild finns i galleriet,haha) . Hade så ont. Kunde knappt gå. Fick ha på mig min mans skor som var storlek 43 och jag fick TRYCKA in fötterna. hade blåmärken på fötterna. Kunde inte gå barfota för det var vinter och -30 grader. Det var nog nästan jobbigt. dom svullna fötterna. Lindrade lite grann när jag satt med fötterna högt.

• Zixi

Stödstrumpor och högläge är det enda man kan göra tyvärr. Själv är jag mer eller mindre fånge i mitt eget hem nu för jag klarar bara kortare promenader nu med svulla ben/fötter samt foglossning. Mina fötter började svullna för nån vecka sedan och sen har det hållt i sig, svullnaden går inte ner på nätterna men håller sig någorlunda konstant så länge jag använder stödstrumpor på dagarna.

Har samlat vätska i HELA kroppen, när jag vaknar på morgonen så syns det vilken ansiktshalva som legat neråt för den är helt igensvullen. Mina fingrar kan knappt mötas på morgonen utan jag måste ha en stunds fingergympa innan jag kan ta tag om täcket.

Bf 21/7 och jag hoppas att hon vill komma ut lite innan dess så jag slipper all vätska!

Juli - 2010
Svar på tråden Enormt svullna fötter helt plötsligt. Vecka 35+3, vad göra?