• Groddansmamma

Hjälp! Jag har ingen mjölk på kvällen!!

Min dotter är fyra månader och jag helammar henne, men dom senaste dagarna har jag ingen mjölk på kvällarna...

På morgonen och vid lunch så ser och hör jag att hon får i sig mycket, klunkar i sig mjölken, kan sätta i halsen osv...Ofta räcker det att amma på det ena bröstet.

På eftermiddagen är det inga problem att amma, men hon behöver oftast amma på båda för att bli nöjd.

Sen på kvällen när hon ska äta sista passet så finns det ingen mjölk, hon suger å suger, släpper och blir ledsen... Prövar igen, suger flera gånger och jag ser att hon inte sväljer något, släpper och blir ledsen... Jag prövar på båda brösten...  Provar även att pumpa och det kommer inte ur en droppe (vet att suget hos en bebis är starkare och att det inte behöver beryda något!).

Vid nattamningen mellan 2-3 då har mjölken runnit till igen!

Varför tror ni att det är såhär? Håller min mjölk på att sina? Jag som så gärna vill amma ett tag till... Jag vill inte tvingas sluta.

Några kvällar i rad har det nu blivit en flaska ersättning, efter att jag prövat och trugat med båda brösten...

Har ni några tips som kan få igång produktionen mer på kvällen? Kan man låna en elektrisk pump när min dotter är såhär stor? Är rätt kämpigt med handpumpen...

• Svar på tråden Hjälp! Jag har ingen mjölk på kvällen!!
  • Lena

Dricker du tillräckligt nu när det är såhär varmt?

• hannis

Har det alltid varit så på kvällen? Om inte så gissar jag att det är en tillväxtperiod som verkar inträffa runt 4 månader.

• Groddansmamma
    Lena skrev 2010-07-09 23:07:01 följande:
    Dricker du tillräckligt nu när det är såhär varmt?
    Hmm, kan bli bättre på att dricka. Det är ju en lätt åtgärd! Ska börja direkt =)
  • Groddansmamma
    hannis skrev 2010-07-09 23:12:12 följande:
    Har det alltid varit så på kvällen? Om inte så gissar jag att det är en tillväxtperiod som verkar inträffa runt 4 månader.
    Det har inte varit så förut, ca en vecka sen det började... Men varför bara på kvällen?
  • Puffy75

Ät ofta, mellanmål och måltider och DRICK!
    Jag helammade i 5 mån och direkt märktes nrä jag druckit för lite. Nu är det dessutom varmt och sommar så det krävs många liter! ha en flaska vatten med dig överallt.

• pigglet

Jag tror också på att dricka mer. Och så har jag hört att man kan öka på mjölkmängden på kvällen om man vilar en stund på eftermiddagen, helst sova då kanske?

• pigglet
    smultronHelena skrev 2010-07-09 23:35:15 följande:
    kanske ska ge ersättning annan tid också så kanske du har mer mjölk på kvällen?
    Nej - man kan inte "spara" mjölk så. Ju oftare man ammar ju mer mjölk får man. Ger man ersättnign så minskar mjölkproduktionen.
    Så hellre ska hon amma oftare...
  • Groddansmamma

Ingen mjölk ikväll heller... Som tur är så har jag resten av dygnet! Men är så rädd att den åxå ska "ta slut"...

Idag har jag iaf druckit två liter, minst... men blev ingen vila på em....

Jag vet att det inte går att spara mjölk genom att inte amma... Fick ett tips om att pumpa samtidigt som jag ammar, för att dra nytta av utdrvningsreflexen... Men då måste man ju hålla sej hemma.... Svårt i detta fina väder!

Tack för tipsen!!

• smultronHelena
    pigglet skrev 2010-07-09 23:49:08 följande:
    Nej - man kan inte "spara" mjölk så. Ju oftare man ammar ju mer mjölk får man. Ger man ersättnign så minskar mjölkproduktionen.
    Så hellre ska hon amma oftare...
    Jo självklart, jag är lite dåligt på sånt här. Själv hade jag så mycket mjölk att barnmorskan sa att jag kunde ge bort om jag ville. Har du frågat bvc om vad du ska göra?! De brukar ju vara bra sånt där?
  • hannis
    Groddansmamma skrev 2010-07-09 23:16:21 följande:
    Det har inte varit så förut, ca en vecka sen det började... Men varför bara på kvällen?
    Jag tror de flesta har minst mjölk på kvällen? Jag upplever i alla fall det så och min son har legat längre vid bröstet på kvällarna för att liksom äta upp sig inför natten. Särskilt tydligt har det varit i tillväxtperioderna.

Som jag har förstått det så tar mjölken aldrig slut. Så fort barnet suger ut mjölken så produceras ny men om det inte finns någon mjölk lagrad så att säga så tar det längre tid för barnet att suga ut så mycket att det blir mätt.
  • pyreth

Har precis samma problem, min dotter är också 4 mån och jag helammar henne, på kvällen är mjölken slut! Dessutom vägrar hon ta flaskan, så ramaskri har vi här hemma om kvällarna! Har hört att mjölkkvalitén är sämre på kvällen när man är trött och "utpumpad" men mängden mjölk borde ju ändå vara densamma. Hon suger och gråter om vartannat utan resultat, är jättejobbigt! Om dagarna är det inga bekymmer, då räcker det oftast med ena bröstet för att hon ska bli mätt, så konstigt, så konstigt...

• Groddansmamma
    pyreth skrev 2010-07-10 23:14:59 följande:

Har precis samma problem, min dotter är också 4 mån och jag helammar henne, på kvällen är mjölken slut! Dessutom vägrar hon ta flaskan, så ramaskri har vi här hemma om kvällarna! Har hört att mjölkkvalitén är sämre på kvällen när man är trött och "utpumpad" men mängden mjölk borde ju ändå vara densamma. Hon suger och gråter om vartannat utan resultat, är jättejobbigt! Om dagarna är det inga bekymmer, då räcker det oftast med ena bröstet för att hon ska bli mätt, så konstigt, så konstigt...

Precis så har vi ju det åxå! Tur att min lilla tar flaskan med ersättning...
  • Groddansmamma

Idag kom min mens tillbaka efter graviditeten... Kan  det ha ett samband med mjölkproduktionen??

Inatt blev jag så förvånad när jag ammade, det började läcka ur det andra bröstet, har inte hänt på väääldigt länge... Det hände vid alla amningar... Så det ska bli spännande ikväll och se om det är så att produktionen ökat...

• Tangent

Vet inte om det stämmer men jag tyckte att det kändes som det var lite mindre mjölk i samband med mens. Har även läst att mjölken smakar annorlunda.
    Men det kanske är så att din flicka vill amma mer på kvällen för att få tröst och bli lugnad efter en dag med mycket intryck? Min pojke lärde sig suga på bröstet utan att det kom mjölk (kallas non-nutritional sucking) när han ville ligga vid bröstet utan att vara hungrig. Fast det låter ju som din flicka är orolig. Hoppas att det går över!

• Tygtiiger

Jag har ingen erfarenhet av att amma under mens, men för mig var alla former av stress en komplicerande faktor för amningen (jag hade massor av mjölk, men utdrivningsreflexen funkade inte om jag var stressad, då tog det stopp!).

Så jag skulle gissa på att du gjort lite mindre mjölk på eftermiddagen pga värmen, och sedan har det blivit en ond cirkel på kvällen med lite mjölk, ett argt barn och en stressad mamma = lite mjölk som kommer ut.

Försök att ta en tupplur på eftermiddagen och se om det hjälper! Och kämpa inte ihjäl dig på kvällen, ha en flaska till hands och erbjud bröstet igen efteråt så rättar det säkert till sig efter några dagar.

(Och drick mycket! Vi kontrollvägde för nöjes skull när min son var tre månader, det visade sig att jag gjorde runt två liter mjölk per dygn, då behöver man dricka MYCKET när det är så här varmt!!)

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Hjälp! Jag har ingen mjölk på kvällen!!