• Anonym (what??)

Kostar det pengar att byta namn vid giftermål?

Jag har innan vart gift bytte namn å då kostade det inget

Nu har jag bytt tbx till mitt flicknamn,kostade inget

Min nuvarande pojkvän vill att jag tar hans namn när vi gifter oss på nyårsafton,men sen kläckte han ur sig att det kostade 2000 kr

Eh?? Jag tänker verkligen inte betala 2000 kr för ett namn som jag egentligen inte ville ha från början

Stämmer det att det kostar? Har jag aldrig hört innan

• Svar på tråden Kostar det pengar att byta namn vid giftermål?
  • Petra123

Min man tog mitt efternamn när vi gifte oss i november -09, och det kostade inget. Så jag tror han driver med dig, eller så har han fått för sig att det kostar.

• Anonym (what??)
    Petra123 skrev 2010-07-10 11:31:04 följande:
    Min man tog mitt efternamn när vi gifte oss i november -09, och det kostade inget. Så jag tror han driver med dig, eller så har han fått för sig att det kostar.
    Ja han har nog fått det för sig,för det har jag aldrig hört...
  • Bonzan

Man har rätt att gratis byta en gång sen kostar det 2000 kr nästa gång man byter....
    Där av heter jag inte lagligen samma namn som maken då han bytte till sin fars efternamn för många år sedan.
    Då blev hans morsnamn mellannamn och det är de efternamnet vi vill ha gemensamt.
    Så din pojkvän har helt rätt i att det kostar 2000 kr för dig om du ska byta namn igen men lycka till. 

• Anonym

fast gifter man sig kostar det ju inget, byter man däremot ändå gör det det.

• Anonym (what??)
    Bonzan skrev 2010-07-10 11:37:04 följande:
    Man har rätt att gratis byta en gång sen kostar det 2000 kr nästa gång man byter....
    Där av heter jag inte lagligen samma namn som maken då han bytte till sin fars efternamn för många år sedan.
    Då blev hans morsnamn mellannamn och det är de efternamnet vi vill ha gemensamt.
    Så din pojkvän har helt rätt i att det kostar 2000 kr för dig om du ska byta namn igen men lycka till. 
    Urk ja då tänker jag inte byta såvida inte han hostar upp det,han har det vanligaste namn man kan ha...noway
    Anonym skrev 2010-07-10 11:38:03 följande:
    fast gifter man sig kostar det ju inget, byter man däremot ändå gör det det.
    Hade inte tänkt byta ändå..
  • Anneli68

Ring skatteverket och fråga, för på deras hemsida står det inget om att man måste betala.

• Teskedsmamman
    Bonzan skrev 2010-07-10 11:37:04 följande:
    Jag har gift mig 2 ggr och har bytt efternamn 3 ggr och har aldrig betalat.

FÖRNAMN får man ta bort/lägga till/byta en gång utan att det kostar något, men sedan är det stopp. Efternamn får bytas vid giftermål och skilsmässa.

Om man konstruerar ett helt nytt efternamn så kostar det 1800 kr.
    3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym (what??)
    Anneli68 skrev 2010-07-10 12:05:26 följande:
    Ring skatteverket och fråga, för på deras hemsida står det inget om att man måste betala.
    Ja jag ska göra det...
    Teskedsmamman skrev 2010-07-10 12:23:51 följande:
    Jag har gift mig 2 ggr och har bytt efternamn 3 ggr och har aldrig betalat.

FÖRNAMN får man ta bort/lägga till/byta en gång utan att det kostar något, men sedan är det stopp. Efternamn får bytas vid giftermål och skilsmässa.

Om man konstruerar ett helt nytt efternamn så kostar det 1800 kr.
    Låter bra det

Jag har aldrig hört att det skulle kosta pengar,så jag blev rätt förvånad när han kläckte ur sig det
  • alskdldskjf

Har en bekant som lade till ett mellannamn för att sedan byta efternamn när hon gifte sig och då kostade det pengar andra gången.

• Anonym (what??)

Verkar vara lite olika bud här,jag lär ju få rätt svar när jag ringer skatteverket Kostar det finns det inte en sportslig att jag byter,då är vi ju redan gifta så då kan han ju inte säga nåt

• Teskedsmamman
    alskdldskjf skrev 2010-07-10 13:20:53 följande:

Har en bekant som lade till ett mellannamn för att sedan byta efternamn när hon gifte sig och då kostade det pengar andra gången.

Bytte hon till befintligt namn?
    3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
Svar på tråden Kostar det pengar att byta namn vid giftermål?