• MalinNiklasHarryBebis

våran hund hittade en igelkott..

våran parson russel hittade en igelkott i trädgården idag.
    han sprang runt med den i munnen innan vi fick tag på han.
    han var blodig å fått ett litet sår på överläppen men inget annat.
    fick in hunden å torkat av han.
    gick sedan ut å kollade på igelkotten, den andades å var lite blodig på taggarna och rullade ihop sej när min man kom närmare.

Behöver vi kontakta vätrenären ? har aldrig råkat ut för innan..
    Han verkar inte må dåligt över de, det ända som vi märkte när vi kom in var att han skämdes över vad han hade gjort för vi sa till han..

• Svar på tråden våran hund hittade en igelkott..
  • hundpuss

Jag hade absolut kontaktat en veterinär, de där igelkottarna kan ha alla möjliga sorters sjukdomar. Ring åtminstone och rådfråga en veterinär.

• dezibel

Kontakta veterinär och hur mår igelkotten? Skadade igelkottar bör avlivas så dom slipper lida. Du bör inte ha din hund lös eftersom den nu visat att den jagar/skadar vilt. Håll den kopplad så slipper du det här igen.

• MalinNiklasHarryBebis

igelkotten hade gått iväg.
    han var i våran trädgård, den har staket runt sej.
    annars hade han inte varit lös.

• dezibel
    MalinNiklasHarryBebis skrev 2010-07-11 12:50:10 följande:
    igelkotten hade gått iväg.
    han var i våran trädgård, den har staket runt sej.
    annars hade han inte varit lös.
    Tyvärr lider ju inte kotten mindre för att den blev biten på er tomt.... eller kottens ungar som blev moderlösa och förmodligen svälter ihjäl.
    Vilda djur/grannkatter mm tar sig in på villatomter och har man en hund som man vet attackerar och skadar djur är min uppfattning att du får ta ett större ansvar så att det inte händer igen. Naturligtvis tråkigt för en inhägnad tomt ger ju hunden frihet men då får du se till att vara ute med hunden så du har uppsikt över den.
    Hur gick det för er hund, behövde ni uppsöka vet?
  • Impega
    dezibel skrev 2010-07-11 13:33:45 följande:
    Tyvärr lider ju inte kotten mindre för att den blev biten på er tomt.... eller kottens ungar som blev moderlösa och förmodligen svälter ihjäl.
    Vilda djur/grannkatter mm tar sig in på villatomter och har man en hund som man vet attackerar och skadar djur är min uppfattning att du får ta ett större ansvar så att det inte händer igen. Naturligtvis tråkigt för en inhägnad tomt ger ju hunden frihet men då får du se till att vara ute med hunden så du har uppsikt över den.
    Hur gick det för er hund, behövde ni uppsöka vet?
    Oj, hur vet du att igelkotten dog? O att den hade ungar?
  • viseversa

Du skulle ha lagt igelkotten i en låda och kontaktat "fågel och vilt" så hade dom kunnat hämta den för ev vård. Igelkottar är fridlysta och får inte skadas eller avlivas bara sådär. Men du verkar bara tänka på din hund du. Ha den kopplad om den inte kan låta bli att bita vilda djur.

• dezibel
    Impega skrev 2010-07-12 09:12:38 följande:
    Oj, hur vet du att igelkotten dog? O att den hade ungar?
    Naturligtvis kan jag inte veta men med tanke på att det är barnkammartider just nu och en hundbiten kotte i den här värmen ofta drar på sig infektioner så är det rätt troligt att den lider eller dör av sviterna.
  • Stilla
    dezibel skrev 2010-07-12 09:21:13 följande:
    Naturligtvis kan jag inte veta men med tanke på att det är barnkammartider just nu och en hundbiten kotte i den här värmen ofta drar på sig infektioner så är det rätt troligt att den lider eller dör av sviterna.
    inte för att jag vet det men blodet på taggarna kom säkert från vovvens läpp!
    Jag skulle kolla med veterinär, min hund fick ett litet litet bett från vår katt när dom busade och det blev infektion i det och antibiotika.. lilla kate hade mått bättre om om hon fått antibiotika i förebyggande syfte sa veterinären till oss.

Kottar är tåliga djur och hade vovven varit illa sinnad hade den snarare varit sliten i stycken än inbollad i munnen.
  • Lathundarna

Inför nästa år - kolla upp var det kan tänkas finnas igelkottvänliga ställen och sätt för med hönsnät så de helt enkelt inte kommer in där (var bara noga med att kolla så att det inte redan finns nån där). Säkra trädgården från småvilt så gott det går för att undvika fler incidenter.

Svar på tråden våran hund hittade en igelkott..