• Fredag89

Tidigt född pga havandeskapsförgiftning.

Vår son föddes i oktober 09, 12 veckor för tidigt. Detta på grund av att jag fick högsta gradens havandeskapsförgiftning (eklampsi). Någon mer som varit med om detta? Och hur mår era barn idag?

• Svar på tråden Tidigt född pga havandeskapsförgiftning.
  • Cocco

tips är att läsa på prematurbloggen
    tina som har skrivit har fått flera barn för tidigt pga eklampsi
    Hennes barn mår bra idag

• Mammatillmini2008

Jag har, födde vår lilla kille 16 veckor förtidigt pga av det i augusti blir han 2 år och är precis som vilken lite 2-åring som helst bara lite liten i storleken, väger endast 8,5 kilo men han är lång 81 cm mäter han

Hur mår din lilla?

• PeCh

Min pojke föddes 6 veckor för tidigt pga eklampsi. Kändes ju ganska lite här i jämförelse! Men han växer o mår bra och jag tycker han kommer ikapp bra i både utveckling och storlek

• rocknroll44

Vår pojke är född i v 32+6 p.g.a HF. Han låg på biva i 1 vecka + neo 4½ veckor.
    När han föddes var han 45, 5 cm lång & vägde 2196 g.
    I morron fyller han 10 år.......nu är han 136 cm lång och väger drygt 28 kg.
    Vikten är ngt vi kämpar med - han har ADHD & Tourette, medicinen gör så att han inte har nån matlust.
    Han har även astma & allergi (det har han ärvt efter mig)........förutom detta så mår han kanonGlad

• mamma på vift

Grodan föddes i vecka 30+6 genom kejsarsnitt då mina njurar höll på att lägga av pga eklampsin. Vi fick stanna 4 veckor på neo + 4 veckor med hemsjukvård innan vi blev utskrivna.
    Idag är han 3 år och är precis som vilken annan 3 åring. Visst är han lite liten i jämförelse med sina kompisar men det kommer han att växa ikapp. Utvecklingsmässigt ligger han i fas med andra 3 åringar.

Home Is Where The Heart Is
  • trolltjejen

Ja, det har jag varit med om. Födde min dotter i v 31 pga eklampsi och HELLP. Hon ska fylla 6 i december och är helt frisk, har börjat förskoleklass. Hon är normalt utvecklad och helt ikapp med sina jämnåriga. Det känns som hon var redo att börja skolan nu trots att hon ändå är ett decemberbarn.

• Jessica1

Fick en son 27+5 pga preklampsi. Han är idag 2,5 och mår hur bra som helst. Han har dock varit sjuk och hostat mer än andra barn, men nu verkar de bli lite bättre med det. Utvecklingsmässigt ligger han vad jag tycker lite halvkoorigerat fortfarande (som han har gjort hela tiden).
    Det verkar som om barn som föds som EPT pga av att de har haft problem mår sämre efteråt än barn som födds och mår "bra"... Havandeskapsförgiftningen för mig hann bara påverka sonen lite så att han blev lite "lagomt" stressad för att klara sig hyfsat genom sin första tid. (även om den inte var problemfri)

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Gib

Vår dotter föddes också 12v för tidigt pga eclampsi i juni 08. Vi blev utskrivna ganska precis när hon var beräknad. Hon hade aldrig några stora problem, inga hjärnblödningar, farliga infektioner el andra komlikationer men det tog länge innan hennes lugnor var redo att andas av egen kraft.
    Men idag är hon fullt frisk, har vuxit ikapp bra och bara bubblar av nya ord hela tiden. Kort sagt, det har gått jättebra!

Men nu är jag gravid igen och börjar så smått oroa mig för hur det kommer gå den här gången. Tillför ingen riskgrupp förutom att det hände första graviditeten. Nån som vet hur statistiken ser ut för att drabbas igen?

• bizzy

en fråga till er som kanske vet... jag fick lätt havandeskapsförgiftning sist och blev igångsatt i vecka 38 efter att ha varit sjukskriven sen v 32. Är nu gravid igen, kan det förvärras den här gången, brukar det komma tillbaka i alla graviditeter?

• bizzy

men DAAAAA....... såg inte att Gig hade frågat samma sak.... SORRY! men en puff iaf =)

Svar på tråden Tidigt född pga havandeskapsförgiftning.