• Fidelia

Lite orolig... normalt med viktnedgång i slutet av graviditeten?

Jag har idag 18dgr kvar till BF.  Vägde 60kg på inskrivningen, och har vart uppe och vänt på 77kg för någon vecka sen.

När jag vägde mig nyss så stanna vågen på 73,3kg.
    Brukar man gå ner i vikt i slutet på sin grav? Blir lite orolig...
    Dock var jag senast på tillväxt UL igår och allt såg bra ut.

Vart lite deppig, orolig och lite nere senaste tiden, mycket tankar som far runt...
    Kanske därför jag tappat lite i vikt, men det borde väl kanske inte påverka bebis eller?

• Svar på tråden Lite orolig... normalt med viktnedgång i slutet av graviditeten?
  • Tilda

Om tillväxtUL såg bra ut så borde det väl inte vara nån fara. Jag har haft exakt samma viktuppgång som du under graviditeten, men tappat i vikt senaste veckan. Bara nåt kg visserligen. Det var likadant med första bebisen och det var ingen fara. 

• PSMalin

Kan ju bero på värmen som varit sista tiden. Ofta har man mindre matlust.

Var istället glad över att allt såg bra ut på UL och njut av kilona du blivit av med

• PJH01

Hej,

Jag har hört att man kan gå ner i vikt i slutet av graviditeten. Anledningen är tydligen all vätska i kroppen som väger en del och som kan minska/öka ganska markant från dag till dag och därmed påverka vikten. Eftersom tillväxt-UL såg bra ut har du ju dessutom kollat vilket är bra, men är du fortsatt orolig tycker jag du ska ta kontakt med läkare/BM igen. Men jag är helt säker på att BM på föräldrakursen som jag var på för några veckor sedan pratade just om att man kan minska i vikt i slutet.. 

Svar på tråden Lite orolig... normalt med viktnedgång i slutet av graviditeten?