• Heureka

Mjölkfri sås o stuvning

Vill få maten att smaka lite olika för lillan och tänkte då göra lite olika såser som man välja mellan, typ curry, dill och persilja. Men nu till frågan. Går det att göra sås på ex soja-mjölk, genom att reda med mjöl? Dottern får helt mjölkfri kost då hon redan från början reagerat på mjölk.

Alla tips mottages tacksamt

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Svar på tråden Mjölkfri sås o stuvning
  • mian75

Funkar alldeles utmärkt att göra sås på havre-, ris- eller sojamjölk och reda med vetemjölGlad.

Om dottern är under ett år bör du undvika att ge sojaprodukter då mjölkallergiker har lättare för att utveckla sojallergi också.

Om du t ex kokar kött som skink- eller nötstek kan du använda lite av kokspadet, blanda med t ex havremjölk och även ha i mjölkfri matlagningsgrädde om du vill få såsen lite fetare.

Använd t ex kryddpeppar och äpplen till skinkstek, timjan eller rosmarin till nötstek, basilika till kyckling. Det finns ju massor med goda örtkryddor att krydda barnmaten med, det är ju bara saltet som behöver uteslutas.

• 2små2stora

Att göra sås på Oatlys matlagningsbas blir kanon, det är nästan den enda sås vi äter här hemma.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • HWikström

Har ni provat med laktosfri mjölk? Och har ni gjort en ordentlig utredning på vad det är i mjölken hon reagerar på?

• Heureka
    HWikström skrev 2010-07-10 20:38:14 följande:
    Har ni provat med laktosfri mjölk? Och har ni gjort en ordentlig utredning på vad det är i mjölken hon reagerar på?
    Vi har inte gjort någon utredning, men vi började med Nutramigen när hon var 4 veckor, och hon blev mycket bättre efter två veckor. När hon vid fyra månader skulle börja med gröt reagerade hon direkt på vanlig gröt som innehåller skummjälkpulver. Ingen tvekan om saken.men helt mjölkfri gröt o välling funkar bra.

Stort tack för kryddtipsen, nu har jag massor att prova!!! TACK
  • mian75

TS; Det låter ju helt klart som att ni bör undvika mjölkprotein.

Om du vill ha krämigare konsistens på matlagningsgrädde så finns ICA:s ekologiska havrematlagningsbas. Jag brukar använda den istället för kesella vid t ex bullbak. Blir superbra!

Maizenaredning innehåller laktos och ska inte användas om man misstänker mjölkproteinallergi. Däremot kan vanligt maizenamjöl användas.

• Heureka

Nu ska jag prova mig på att göra lite skinksås här, får vi se hur det går. Hittade både havregrädde o havremjölk så nu ska jag prova att reda lite sås.

Är det någon som har tips på bra fiskrätt? Tänkte prova med färdiga fiskbullar, men såg att andra största ingrediensen var skummjölkspulver, så det fick vara......

• 2små2stora
    Heureka skrev 2010-07-12 22:39:51 följande:

Nu ska jag prova mig på att göra lite skinksås här, får vi se hur det går. Hittade både havregrädde o havremjölk så nu ska jag prova att reda lite sås.

Är det någon som har tips på bra fiskrätt? Tänkte prova med färdiga fiskbullar, men såg att andra största ingrediensen var skummjölkspulver, så det fick vara......

Vilken typ av fiskrätt. Här älskar dottern ugnstekt lax.

Annars är fiskpudding uppskattad här. Kokar ris, pollock som mosas och blandas med fisken. därefter häller jag på äggstanning så att det täcker. Och serverar med smält mjölkfritt margarin. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Edah
    HWikström skrev 2010-07-10 20:40:17 följande:
    Prova att red på majzenaredning. Är super enkelt!
    Maizenaredning innehåller mjölkprotein TYVÄRR! Det gör dock inte majsmjöl som går bra att reda med men som måste spädas ut i vätska först. 

Vår son äter mjölkfrikost och äter samma som vi bara det att vi bytt ut mot havremjölk, oatleys matlagningsbas etc. Kolla i en välsorterad matvarubutik - i stort sett allt går att byta ut även om jag personligen oftast inte gillar smaken Sonen har dock vuxit upp på dessa produkter och känner ingen skillnad då han fått testa.  
Svar på tråden Mjölkfri sås o stuvning