• fin

Tips för att starta en förlossning, snälla!

Jag har visserligen 14 dagar kvar till bf, men jag håller fullständigt förlora förståndet. Efter en väldigt jobbig graviditet vill jag bara få ett slut på detta. Så nu ber jag om alla tips ni bara har för att få igång en förlossning. snälla , hjälp mig! Varje timme är ytterligare en besvikelse och jag orkar inte mer.

• Svar på tråden Tips för att starta en förlossning, snälla!
  • hella23

Vet hur det känns jag höll på att krevera mot slutet i v.37 då jag hade gått med onda förvärkar i 11 veckor.
    Testade allt!!!
    Promenader,storstädning,färdknäppen,hallonblads te mm mm
    Inget funkade utan bara gav mera förvärkar o jag blev sängliggande istället.

Bröt ihop hos bm och förklarade att jag inte orkade längre så då gjorde hon en hinnsvepning för att lirka igång förlossningen.
    Funkade inte och jag fick en ny tid ett par dagar senare för en ny svepning.
    Dagen efter sista svepningen är sonen född i v 38+4.

Ida 060108 Ivar 100317
  • namera

Hinnsvepning/igångsättning. För annars är det bebisen själv som bestämmer när det är dags (såvitt vetenskapen vet idag). Sedan finns det massor av husmorstips á la massera bröstvårtorna och dansa salsa. Tycker du ska prata med din barnmorska, så du kan få medicinsk hjälp (kanske genom hinnsvepning).

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • fin

Hur går en hinnsvepning till? Är det smärtsamt? Finns det några risker med det?
    Skönt att höra att andra vet hur det känns! Tack!

• l ä n g t  a n d e

det bör kanske tilläggas att hinnsvepning inte alltid fungerar. jag fick en hinnsvepning bf +1 och är nu på bf+5 och bebisen är fortfarande kvar i magen. jag har tittat runt på fl och för vissa fungerar det men inte för andra. kan vara bra att känna till att det inte behöver leda till att förlossningen kommer igång. men hoppas att det fungerar för dig!

• hella23

Hinnsvepning är när bm retar hinnorna och det ska tydligen få igång förlossningen inom 48 timmar men är inte alltid det fungerar.
    Jag fick dock en jävulsk förlossning då min livmodertapp inte blev helt utplånad men vet inte om det var pga hinnsvepningen eller något annat.
    Har hört flera som har fått jobbiga o långa förlossningar pga hinnsvepning o igångsättning.

Ida 060108 Ivar 100317
  • nurken

Tyvär finns det inte så mycket att göra.
    Flera här har nämnt hinnsvepning. Det kan fungera. Men förutsatt att man har börjat öppna sig annars går det inte att göra. Jag blev hinnsvept 5 dagar efter BF det gjorde ont och var otroligt obehagligt länge efter. Sonen är född 3 dygn senare så det hjälpte inte mig.
    Lycka till och kämpa på!

• DeBubba
    hella23 skrev 2010-07-10 20:25:16 följande:
    Hinnsvepning är när bm retar hinnorna och det ska tydligen få igång förlossningen inom 48 timmar men är inte alltid det fungerar.
    Jag fick dock en jävulsk förlossning då min livmodertapp inte blev helt utplånad men vet inte om det var pga hinnsvepningen eller något annat.
    Har hört flera som har fått jobbiga o långa förlossningar pga hinnsvepning o igångsättning.
    Jag hade en sjukt jobbig förlossning på 21 timmar, en läkare gjorde hinnsvepning på mig, kankse därför då??
  • mother of

Ja en hinnsvepning kan funka eller att ha sex.. För sperma är de enda som bevisligen kan hjälpa till och mjuka upp tappen..

• DeBubba

Ts, jag tror inte det spelar nån roll vad du gör, äter, dricker osv. Barnet kommer när den är redo och så länge du är stressad eller i obalans så kommer den inte heller. Försök att slappna av och hitta harmoni.
    Jag gick 16 dagar över tiden, mitt i sommaren, jag åt annanas tills jag skulle spy, drack diverse olika saker jag läst om, sprang i trappor, hinnsvepning ALLT! inget hände, tills jag blev igångsatt...

Försök att hitta på saker som fördriver tiden ist.
    Håll ut, och lycka till. Snart har du en liten gosig bebis i famnen.

• Dodisens mamma

mitt tips, sexa så det rycker, morgon middag kväll, ligg kvar en stund efteråt.

Douglas -00 Doris -07 Della -09
Svar på tråden Tips för att starta en förlossning, snälla!