• oOoKärlekoOo

Hur tar man sig till Bakken från Malmö?

Vi vill åka till tivolit Bakken i Danmark, hur tar man sig dit från Malmö med tåg??

TACK 

• Svar på tråden Hur tar man sig till Bakken från Malmö?
  • Nenime

Du kan ju ta tåget till Helsingborg, sen båten till Helsingör och sen tåget till Klampenborg. Fast jag vet inte om det är en omväg? Jag bor i Helsingborg så vi tar alltid båten och sen tåget. Båten tar cirka 20 minuter och tåget ungefär 30 min.

Annars borde det ju gå något tåg från Köpenhamn som går vidare till Helsingör, det borde i så fall stanna även i Klampenborg som ligger ungefär 10 minuter efter Köpenhamn om jag inte minns fel.

• trollotta

Du tar öresundståget från Malmö c via bron mot Helsingör.

• miamisan
    trollotta skrev 2010-07-11 00:42:45 följande:
    Du tar öresundståget från Malmö c via bron mot Helsingör.
    Du behöver antagligen byta tåg på Københavns Hovedbanegård, eftersom tåget från Malmö mot Helsingør inte stannar på Klampenborg station. Du kan alltid fråga tågpersonalen.
    ♥ Tristan 080118 ♥ Mathilde 091119 ♥
  • evaoregon
    Nenime skrev 2010-07-10 20:15:48 följande:
    Du kan ju ta tåget till Helsingborg, sen båten till Helsingör och sen tåget till Klampenborg. Fast jag vet inte om det är en omväg? 
    Det är en rejäl omväg!
  • evaoregon
    miamisan skrev 2010-07-13 20:32:48 följande:
    Du behöver antagligen byta tåg på Københavns Hovedbanegård, eftersom tåget från Malmö mot Helsingør inte stannar på Klampenborg station. Du kan alltid fråga tågpersonalen.
    Ja, det stämmer.  Man får byta någonstan på vägen, t ex på Københavns Hovedbanegård.  Men helt klart är det enklast att ta tåget till Köpenhamn ifrån Malmö och sedan vidare till Klampenborg.  Att åka via Helsingborg är en rejäl omväg.

Här är tidtabellen

dsbfirst.dk/Global/K%C3%B8replaner/Kystbanen_01jun-14aug2010.pdf
  • evaoregon
    Annars borde det ju gå något tåg från Köpenhamn som går vidare till Helsingör, det borde i så fall stanna även i Klampenborg som ligger ungefär 10 minuter efter Köpenhamn om jag inte minns fel.
    Ja, det finns ett sådant tåg.  Om man köper en Öresund runt biljett så gäller det både på det tåget (mellan Helsingör och Köpenhamn) och på den svenska sidan.  Tåget mellan Helsingör och Köpenhamn stannar även i Humlebæk om man vill besöka konstmuseet Louisiana.
  • evaoregon
    Du kan ju ta tåget till Helsingborg, sen båten till Helsingör och sen tåget till Klampenborg. Fast jag vet inte om det är en omväg? Jag bor i Helsingborg så vi tar alltid båten och sen tåget. Båten tar cirka 20 minuter och tåget ungefär 30 min.

Samma tåg som du tar fast i motsatta riktningen!  Flört
  • oOoKärlekoOo

Tack alla för era svar!

Svar på tråden Hur tar man sig till Bakken från Malmö?