• Boasie

Kan det vara gallblåsan?

Är i vecka 19. Har haft ont nu i ett par dagar, först diffust brännande, nu är det för tillfället bättre men jag har som en öm svulland precis under höger revben, nästan lika stor som en golfboll fast mjukare förstås. Det gör ont när jag nyser, skrattar eller reser mig ur sängen (när musklerna ansträngs). Kan inte ringa VC/BM förrän på måndag och det gör ju inte akut ont, har ingen feber, mår inte illa och har normalt blodtryck.
    Någon som vet vad det kan vara eller har känt så själv? Hade varit jättetacksam för stöd för jag är lite orolig. (Bebisen verkar må bra vad jag kan känna.)

• Svar på tråden Kan det vara gallblåsan?
  • nibban

När jag väntade min son drabbades jag av gallsten.. (gjorde jäkligt ont) trodde jag skulle dö nån gång.. Det började med kraftig smärta, hugg, svårt att andas det satt under höger revben strålade mot mellangärdet och ut i ryggen... När man får så ont vet man inte om man ska sitta, stå eller ligga..
    Efter att pojken var född gjordes ett ul på gallan det visade 2 stora stenar... Denna graviditet har gått mycket bättre..

Ta upp det med din bm det är ingen fara så länge du inte blir gul och fåt feber. Kan hjälpa att ta 2 st alvedon..

Lycka till!

• ELHU

När min andra son va född va 3-4 veckor gammal så fick jag gallsten.. jag amma min son medans pappan sövde storebror som då va 1.5 år... jag får anfall som jag inte kan beskriva hur ont det gjorde.. kunde knappt andas heller.. fick krypa på golvet in till pappan där jag då fick fram att han var TVUNGEN att ringa 112.. jag va livrädd o hade SÅÅÅÅ ont..

Det visa sig att det va gallsten o min gallblåsa va så förstörd att jag lades in för operation direkt..

Fy F*N vilken smärta!!!!

Det tog bort min gallblåsa..massor av sten!! jag fick inte amma pga stark medicin..
    så sonen fick flaskan den vecksn o blev nöjd med det.. så amningen funka inte riktigt efteråt..

Till mig sa läkaren att det är vanligt med gallsten under gravv.. spec för mig då jag hade två täta gravv.. Första sonen va endast 8 månader när vi försökte få detta syskon..

Annars är det vanligt med gallsten när man har fel kost.. dvs mkt fett o salt..

Har du sten så lär du märka det! Kolla med läkare ifall att på måndag..

• Riza

Kan mycket väl vara gallsten ja... man kan ha diffusa molande smärtor högt upp i magen då, och kommer gallstensanfallen värker det ända bak i ryggen, och ont så man inte vet vart man ska ta vägen . Fick också operera bort min gallblåsa pga återkommande anfall.
    Det stämmer att man lättare får gallsten om man äter mycket fett och salt, men även folk som äter mycket sånt kan ha tur och aldrig drabbas av gallsten. Har man däremot gallsten i släkten, kan risken öka också. Vad som utlöste mitt senaste gallstensanfall innan operationen var att jag åt för mycket äpple och gurka Obestämd 

• ELHU
    nibban skrev 2010-07-10 21:44:39 följande:
    När jag väntade min son drabbades jag av gallsten.. (gjorde jäkligt ont) trodde jag skulle dö nån gång.. Det började med kraftig smärta, hugg, svårt att andas det satt under höger revben strålade mot mellangärdet och ut i ryggen... När man får så ont vet man inte om man ska sitta, stå eller ligga..
    Efter att pojken var född gjordes ett ul på gallan det visade 2 stora stenar... Denna graviditet har gått mycket bättre..

Ta upp det med din bm det är ingen fara så länge du inte blir gul och fåt feber. Kan hjälpa att ta 2 st alvedon..

Lycka till!
    Glömde lägga till att smärtan gick ut i ryggen!! Som du beskriver det så låter det som gallsten.. värt att kolla upp?
  • Boasie

Tack för era svar Hjärta, hoppas inte att det är stora gallstenar om det är det jag har, låter läskigt. Har iofs ätit mycket ägg den här veckan.
    Jag har ju inte jätteont som i attacker utan det värker lite hela tiden, gör bara riktigt ont när jag tex hostar. Sedan har jag som en mjuk svullnad under revbenet men det verkar konstigt att gallblåsan kan svullna så. Typiskt att det altid ska hända på helger. Ska ringa BM direkt imorgon.

• Belavon

Du kan ju alltid ringa sjukvårdsrådgivningen och höra med dem. Annars är det nog läkare som är mer insatta om gallsten än BM men ring så snart du kan.

Mina gallstensanfall är konstant värk och det strålar ut mot ryggen, men den är som sagt konstant och gör inte mer eller mindre ont om jag rör mig. Jag reagerar på ägg, äpplen, äppeljos och gurka. Denna graviditet har gått bra för jag har hållit mig borta från saker som utlöser anfallen.

Har man stora stenar kan faktiskt kroppen ta hand om dem själv och trycka ut dem, det är när det är smågrus som fastnar som man oftast måste operera.

Hoppas din värk försvinner snabbt!!!

• Mia386

Du har inte blod i din urin? För då kan det vara njursten... 
    Fast det låter inte alls som dom symptomen,  men sedan behöver man ju inte följa varje symptom för pricka :P 
    Du kan alltid ringa till sjukvårdsupplysningen och fråga dom om råd.  

Svar på tråden Kan det vara gallblåsan?