• enlitenbitkaka

Egypten - Makadi bay?!

Vi vill komma bort lite i vinter men har bara tid att vara borta en vecka. Var i Egypten (Shark el sheik) förra vintern och stortrivdes verkligen - vänliga människor, bra service, kanonhotell osv.

Har hört att Hurghada inte ska vara så trevligt dock....stämmer det? Har kikat på Makadi bay som ligger en bit utanför Hurghada. Någon som varit där och vill recensera?

Vi vill bara sola, bada, snorkla, äta god mat, dricka vin i solen och bara NJUTA :) Ev en tripp till pyramiderna.

• Svar på tråden Egypten - Makadi bay?!
  • Cia o krabaten

Har bokat Makadi Bay i nov/dec så jag hoppas på positiva svar här i tråden
    Var i Hurghada för minst 10 år sen (när det höll på att byggas upp)  och har inte så bra erfarenheter från Egypten alls, men hör mest positivt så vi ger det en ny chans nu  

• Echidna

Vi var i Hurghada i april. Det är trevligt där, vi bodde dock på all-inclusive hotell. Dock tyckte jag inte stranden var så trevligt, kändes mest som smågrus och vattnet var alldeles oljigt. Dock trevliga människor och härligt väder. Vi snorklade och gjorde utflykter. Jag var inte så förtjust i maten men det är ju en smaksak. Jag kan rekomendera Hurghada (har dock inget att jämföra med) men kanske inte all-inclusive hotell då.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • jamila2000

Var i El Gouna för 5 år sen så härligt lugnt och skönt.
    Vi solade och badade åt gott  ägnade oss åt varandra.
    Fanns inte så mycket att göra där utan det var ett ställe man kunde varva ner och ladda batterierna.
    Blir ev en resa dit i december.

• enlitenbitkaka

Ingen som varit i själva makadi bay?

Har kikat lite på El Gouna också....kan man snorkla vid hotellen/stränderna där? Vi gjorde eg inte så mycket förra resan heller; slappade vid poolen, snorklade vid hotellet, åkte en snorkelutflykt, besökte en lokal marknad osv. Kan verkligen rekommendera Sharm el sheik och vårt hotell

Det är jag och min sambo som ska åka och ev två kompispar till oss så skoj blir det nog oavsett

• PrimaBrima

Vi var i Makadi Bay en vecka i slutet på mars i år. Bodde då på hotell Fort Arabesque - ett italienskägt all inclusive. Hotellet och snorklingen var verkligen toppen. Det var bara att gå några meter ut i havet från stranden och sedan var man som mitt i ett akvarium.

Vi åkte också på en snorkelutflykt, men snorklingen var faktiskt bättre direkt vid hotellet. Jag tror att just vårt hotell hade den bästa snorklingen nedanför stranden bland hotellen i närheten, men det finns säkert fler som är bra. Jämfört med närliggande hotell var också solstolarna på stranden inte placerade så tätt som andra hotell vad vi kunde se, så vi var nöjda med valet. Maten var bra, men lite enformigt med buffé både lunch och middag.

• Mabaja

Vi var till Hurghada sommaren 2007 och vi älskade det resmålet. Vi var till El Gouna nu i juni 2010 och det var inte lika bra. Det var självklart bra, men vi råkade välja ett något sämre hotell i El Gouna än vi gjorde i Hurghada. Bodde på intercontinental i Hurghada och Rihanna Inn i El Gouna.

I Hurghada kan du snorkla men El Gouna har bara laguner vid hotellen så då måste du antingen åka till deras strand vid havet eller åka på snorklingsturer!

• jamila2000

Bodde på Rihana Inn 2005 tyckte det var kanon utsikt över poolen.
    Vill gärna ha samma hotell om det blir resa i december men tyvärr är det all-inclusive nu
    tror jag ska ta och ringa till fritidsresor och se om det bara går att få frukost istället.
    El Gouna åker man till om man vill ta det lugnt.

• Gladskit

Har inte heller varit i Makadi Bay men bara hört gott om det!

Vi har däremot varit i Hurghada, Sharm el Sheik och Marsa Alam

• enlitenbitkaka
    Gladskit skrev 2010-07-11 08:31:12 följande:

Har inte heller varit i Makadi Bay men bara hört gott om det!

Vi har däremot varit i Hurghada, Sharm el Sheik och Marsa Alam

Vad bra :) Vi älskade ju Sharm el sheik (mycket pga det underbara hotellet) men våra resekompisar har bara dåliga erfarenheter av Hurghada så vi vill liksom inte "lura iväg" dem :)
  • Michelle72

Vi har varit i Makadi Bay två gånger, första gången var hotellet en flopp (det finns inte kvar i Solresors utbud längre) men annars var det bra. Andra gången var toppen! Vi reste med Ving och bodde på Makadi Palace med all inclusive. De har en underbar pool och bra restauranger. Man kan snorkla direkt vid stranden, korallbotten som vanligt i Egypten. Vi var inte ute på några utflykter utan njöt på hotellområdet...

• SofiaD

Vi åker till makadi bay med fritidsresor nu i november! Har svårt att hitta bilder på stranden, nån som kan berätta hur den är?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • PrimaBrima

Det beror nog lite på. Där vi bodde (Fort Arabesque) var det fin sand, men mycket korall-områden så badskor rekommenderas. Det var dock underbar snorkling.

• Cartier

Har också varit en vecka på makadi palace och trivdes superbra! Superfint hotell, god mat med många restauranger att välja mellan, och sist men inte minst fantastisk snorkling! Åkte också ut på en snorklings dagtur men jag håller med primabrima, snorklingen var bättre hemma vid hotellet.

• SofiaD

Det låter härligt! Om en vecka åker vi äntligen! Kollade vädret där nere nu, 28 grader och sol

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Egypten - Makadi bay?!