• Anonym

Hur slutar jag att amma tvärt bäst?

Måste sluta amma min 7-veckors pga en medicin jag ska börja ta. Hur slutar jag helamma tvärt för att undvika mjölkstockning och liknande? Har gett ersettning hela dagen idag, men nu känns brösten väldigt fulla och läcker... pumpar jag kommer ju produktionen hållas igång.

• Svar på tråden Hur slutar jag att amma tvärt bäst?
  • Kazeer

Jag slutade amma tvärt, när yngste sonen var 1 månad. De tre första dygnen pumpade jag för att lätta på trycket, inte mer. Sedan behövdes det inte mer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sessessa

Du kan ju få nå tabletter på sjukhuset för att mjölken ska försvinna. Vet ej vad de heter, men ta upp det med läkaren som skrivit ut medicinen till dig så bör ju han kunna ordna det.

• snabla

hur mkt ska man pumpa ur då? Är det bättre att trappa ner gradvis eller?

• Anonym

Jag har också slutat amma tvärt. I början kan ditt barn strejka och vägra flaskan. Var stenhård och låt inte den lilla snutta ngt alls så tar han/hon flaskan när han/hon blir tillräckligt hungrig. Du ska pumpa ur så att spänningen i brösten släpper. Du kommer att känna hur mkt du ska pumpa. Den första veckan var jag tvungen att nästan pumpa ur 100 ml varje gång för att få spänningen att släppa. Men det är ju olika beroende hur stor produktion du har. Jag hade väldigt hög produktion. Jag hade bröstmjölk i över en månad efter att jag slutat amma. Det var jobbigt med tanke på att barnet hela tiden kände lukten och blev förvirrad av flaskan. Man gör allra lättast i att pumpa så lite som möjligt, inget snuttande alls, och kanske lite parfym på bhn. Dra några drag med pumpen i varje bröst ca 2 ggr per dag. JU mindre desto bättre, men låt det inte spänna för mkt. Inom några dagar-1 vecka kanske du inte behöver pumpa alls utan då väntar du bara så försvinner mjölken.

• Anonym

Har du möjlighet att trappa ned gradvis så är det ju bra med tanke på ditt barn. Men, det kan också vara jobbigt för barnet att gå från helamning till att man ska introducera flaska. Många barn vägrar flaskan. Själv kände jag att mitt barn svälte sig själv mellan amningstillfällena bara för att hon vägrade flaskan. Jag kände att jag var tvungen att bryta tvärt då hon ville snutta hela tiden, hela nätterna, alltid och vägrade allt annat. Klarar din bebis att du bara trappar ned amningen  (du byter ut vissa amningstillfällen mot ex välling) så är ju det de idaela. Men många barn klarar inte det.

• Snooz

Jag har slutat amma tvärt med båda våra barn och jag pumpade ur brösten bara så pass att de inte var hårda och ömma. Fick väl hålla på så i några dagar och sedan slutade mjölkproduktionen.

• snabla

tack för era svar, har inte pumpat än idag men måste antagligen göra det innan natten.

• snabla

nu har det gått två dygn har bara pumpat lite en gång plus duschat varmt en gång
    och det känns ganska bra visst är brösten stora fprtfarande och lite svullna men ej
    spända o onda. Men de har inte läckt spec mkt ska de göra det eller är det olika?

Svar på tråden Hur slutar jag att amma tvärt bäst?