• lillabebben

Ni med helt nyfödda - går ni ut i värmen?

Har en liten tjej på 6 dagar och igår bestämde vi oss för att gå till stranden så 1,5-åringen kunde få bada lite. Lilltjejen fick ligga i vagnen i bara blöja och vi gav oss av men det var så hemskt varmt, lillan bara skrek och jag svettades så efter två timmar gav vi upp och gick hem till vår svala lägenhet igen. Idag är sambon och stora tjejen på stranden medan jag sitter hemma. Inte så jättekul men det är ju så fruktansvärt varmt. 25 grader och lite svalka är kanske inga problem men nu när det är över 30 och helt vindstilla, går ni då ut med era pyttesmå eller stannar ni inne? Det är alltså varmare ute i skuggan är inne. Att ligga i vagnen blir ju stekhett och även att vara ute i skuggan tar på krafterna och så små har ju svårt att reglera temperaturen själva. Vågar man ge sig ut eller måste man sitta inne i svalkan? Känns ganska trist att sitta hemma när det är så fint... 

• Svar på tråden Ni med helt nyfödda - går ni ut i värmen?
  • längtar och väntar

Vi är ute och går promenader och så, har varmare inomhus än utomhus eftersom det oftast fläktar lite utomhus. Hon sover i blöja men visst hon är mer grinig än vad hon brukar vara. Hon är 5 veckor.

• Miiikaaa

vi stannar inne, skulle aldrig funka utomhus i den här värmen! min är 11 dagar..

• Elisabeth89

det finns ju jättesmå fläktar (som ändå fläktar bra!) som går på batteri som man skulle kunna köpa och ha i vagnen... En vän gjorde det med sin nyfödde (det var tre år sen), sydde fast den i vagnens suflett. När hon tog bort fläkten syntes det inte ens i tyget att det vart sytt.
    Bara man inte riktar fläkten rakt mot bebisens huvud, funka det sa hon..
    Själv har  vi en termometer i vagnen så vi hela tiden kan se hur varmt det blir för lillen.
    Vi hade dessutom med oss vatten och tvättlapp till stranden så vi kunde badda hans kropp emellanåt.

Kevin Celestino, 10-05-19
  • tessilus

men lät ni bebisen skrika i 2 timmar innan ni agerade och tog er hem? gråter en bebis så är det något som är fel... bara så ni vet till nästa gång

• lillabebben
    tessilus skrev 2010-07-11 12:21:33 följande:
    men lät ni bebisen skrika i 2 timmar innan ni agerade och tog er hem? gråter en bebis så är det något som är fel... bara så ni vet till nästa gång
    Nja, vi var ute i två timmar men jag lät henne så klart inte ligga i vagnen och skrika så länge (har inte skrivit det heller...) utan så fort vi kom fram - samt på vägen dit och hem- var hon mest i min famn och ammade. Hon gillar inte vagnen än men att bära i sjal blir alldeles för varmt. När hon ammade var hon ju nöjd men det kändes ändå som att det var på tok för varmt för en så liten så därför stannar vi inne idag.
  • Stårschan

30 grader i skuggan är inte fint väder, det är ett rent helvete. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för värme som  jag själv inte fixar. Att tvinga småbarn att vara i sådan värme i flera timmar tycker jag är på gränsen till tortyr.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • längtar och väntar
    Stårschan skrev 2010-07-11 13:01:38 följande:
    30 grader i skuggan är inte fint väder, det är ett rent helvete. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för värme som  jag själv inte fixar. Att tvinga småbarn att vara i sådan värme i flera timmar tycker jag är på gränsen till tortyr.
    Vi har snudd på lika varmt inne, och någonstans måste vi ju vara
  • Lantani

Har bf i augusti, så jag kan inte riktigt svara ts. Däremot kan jag inte riktigt förstå att 30 grader nästan är tortyr för bebisar. Här hemma har vi 32 grader inne och minst lika varmt ute i skuggan. Man kan ju inte direkt fara någonannanstans.
    Hoppas dock på att det inte är lika varmt när vår lilla bebis kommer.

• Janix

Har en nyfödd på 3 veckor och några dagar. Vi har varit ute varje dag sen vi kom hem från BB, men brukar gå ut framåt kvällen då det är lite svalare. De gånger jag gått ut på dagtid har jag försökt att hålla oss i skuggan så mycket som möjligt.
    Vi har också ett syskon här hemma, och det är ju jättesvårt för dem att vara hemma hela tiden, och inne. Jag har dåligt samvete hela tiden för det.

• Engla1983

Vi har en tjej på 2,5 och en nyfödd pojke som är 13 dagar idag och vi har varit ute.... Dock ganska korta stunder i SKUGGA i vagnen med UV paraply! Det går inte att vara i solen!

Svar på tråden Ni med helt nyfödda - går ni ut i värmen?