• AnnaMaria01

    Saker att göra i Lomma kommun?

    Hejsan!
    Är nyinflyttad med familjen i Lomma kommun. Skulle gärna ha tips på saker att göra, ställen att besöka. Har två barn varav en är bebis. (Hur lätt är det att ta sig med buss från Lomma/Bjärred till Lund/Malmö?)

  • Svar på tråden Saker att göra i Lomma kommun?
  • MajaMaria79

    Oj det var länge sedan tråden skapades, men jag svarar ändå.

    Det är superenkelt att ta sig till Lund/Malmö både från Bjärred och Lomma. Bussarna går minst en gång i halvtimmen och har sänkbara golv så det är lätt att ta sig ombord med barnvagn.

    Här finns som du säkert märkt en mängd badplatser ute såhär års och inomhus gäller badet i Lomma. Bor du i Bjärred så är badhuset i Löddeköpinge (Tolvåkersbadet) lika nära. Där finns också bowlinghall.

    Det finns öppen förskola i "Vita villan" i Bjärred som ska vara jättetrevlig, själv kom jag aldig iväg dit av någon anledning.

    Det nya bibilioteket i Lomma är jättefint och väl värt ett besök. Annars är här kanske inte så mycket sevärdheter utan då får man nog ta sig in till Lund eller Malmö.

    Hoppas att du trivs i alla fall!
    Fråga gärna mer om du undrar något, själv bor jag i Borgeby sedan 2,5 år tillbaka.
    mvh
    Maja

  • fina79

    Hej!

    Lite beroende på hur gamla barnen är... Men från 6-års ålder finns ju kommunala kulturskolan med massor av bra aktiviteter. Dans, teater, instrument och orkestrar. Kolla upp dem!  

  • Juliaaaaal

    Hej Lommabor!

    Vi ska köpa hus och står i valet och kvalet om det blir Lomma eller Bjärred. Det är så svårt! Vi bor i Malmö och jobbar i malmö också. Bjärred verkar ha närmare till naturen än Lomma men å andra sidan verkar Lomma ha mer aktiviteter att erbjuda. Idag bor vi mitt i stan och har cykelväg till allt. Min största farhåga är att förutom pendligen till jobbet dagligen också måste ligga och pendla på kvällarna därför att inget finns i byn där man bor. Tänker på barnens aktiviteter etc. Barnen är 7 och 5 år gamla. Någon som kan hjälpa oss en bit på vägen? Vi funderar på området Alfredshäll därför att vi tycker om den typen av hus. Är det ngn som vet om det finns barn där eller mest pensionärer? Åh hjälp!

    Med vänlig hälsning, Julia

Svar på tråden Saker att göra i Lomma kommun?