• MillaMazarin

    Unga flickor erbjuder killar avsugning

    Jag är en 44 årig tonårsmor. Jag har en 19-årig son och en 17-årig dotter. Båda berättar för mig att det är vanligt att tonårstjejer idag erbjuder sig att suga av killar helt utan band eller krav. ibland kan ju naturligtvis killar fråga , men lika ofta erbjuder tjejerna sig.  Efter själva handlingen är det inget mer emellan dom och "ingen bryr sig" enligt mina barn. Fast naturligtvis så blir ju killen dunkad i ryggen av vännerna medans tjejens status som ev. flickvän sjunker.    Min son hävdar att han blivit erbjuden men aldrig nappat och min dotter som haft fast sällskap i ett år säger sig aldrig ha gjort det. Dock flera av deras vänner... jättefina härliga killar och tjejer !!  Varför??  Är det bara uppmärksamhet dom är ute efter, har inte föräldrarna lärt dom att deras kropp är något fint och dyrbart som ingen som inte gjort sig förtjänt av ska ha tillgång till?  Jag pratar väldigt öppet med mina barn om sex för att jag tycker det är en viktig del av uppfostran.  Finns det något annat sätt att se på detta?  Har jag missat något?  Är jag pryd och gammalmodig?  Tacksam för lite åsikter :)

    //MillaMazarin

  • Svar på tråden Unga flickor erbjuder killar avsugning
  • Pormoicheia

    Sex är ju något som liksom finns i luften hela tiden och man se helt enkelt inte på sex som lika "dyrbart" längre...antar jag.

    I många fall handlar det nog om den tillfälliga positiva uppmärksamhet som de får. Det är viktigt att vara sexig och kunna prestera sexuellt idag...


    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Aruten

    Jag tycker inte du verkar varken pryd eller gammalmodig då du pratar öppen om sex med dina barn. Det är bra så dom får en inblick i hur det faktiskt ser ut. Jag är 25 år och jag har aldrig varken hört mina vänner erbjuda sig eller vilja bli erbjudna (när vi var tonåringar).... Jag tycker det låter konstigt. Så du är nog inte gammalmodig som tycker att detta verkar absurt. Eller så är jag också pryd i så fall Skrattande För jag tycker samma sak.

    Jag har dock vänner som har unga syskon (sladdisar) som är i tonåren och dom är väldigt öppna med sin sexualitet. Det är inte alls sådär tabu som det var när jag växte upp, men det verkar inte vara så idag.... Eller jag vet inte.... Känns bara konstigt tycker jag. Det där med att killen får högre status och tjejen lägre, så har det nog alltid varit. Tjejen blir en "slyna som ligger med alla"och killen blir en "kvinnotjusare" , galet men sant.

  • Kajee

    Verkar vara samma kutym som bland tonåringarna här.
    Min dotter är inte i den svängen tack och lov, lite mer än idrottstjej, men är väl medveten om allt som händer omkring henne.
    Vet inte om jag hade skygglappar på "min tid" men det känns som att det är mer krav på tjejer angående sex och alkohol idag. Tjejerna verkar tycka att det är en del av det hela för att vara med i gänget etc. Dessutom skriver många gladeligen om det på sin blogg. Tråkigt att många tonårstjejer inte tror att dom är värda bättre.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lykantrophona

    Nu är jag 20, men jag har aldrig märkt av att det skulle fungera på det här viset bland yngre tjejer. Det är såklart dåligt att tjejer får sämre status och killar högre, men är ni säkra på att det fungerar så? Funkade inte så på mitt gymnasium iaf, det ansågs vara en gammaldags och fördomsfull inställning bland eleverna där.

    Ungdomar kommer nog alltid att utforska sexualitet på något vis som upprör andra. Jag är lite orolig över att könssjukdomar kan smitta genom oralsex (dock mindre risk än vid samlag) ... Tror inte att alla tjejer har tillfälligt sex bara är ute efter uppmärksamhet, i sådana fall, vad säger det om killarna? Jag har själv haft tillfälligt sex (dock nyligen, inte som gymnasieelev), och tyckt det varit roligt, utan några negativa effekter. Sex är något friare numera, i och med internet etc.

    Däremot är det självklart synd om ungdomar som tror att det finns ett måste att ha sex, det ska vara något lustfyllt och på eget bevåg. Men om tjejerna själva erbjuder det, så kanske det helt enkelt handlar om nyfikenhet och kåthet?

  • MillaMazarin

    Tack för era kloka åsikter. Ja det är väl på ett annat sätt nu än när jag var i den åldern.  Men lykantrophona skriver om nyfikenhet  och kåthet vilket vi vet att alla tonåringar naturligtvis upplever. Men eftersom tjejen inte får något tillbaka? Avsugningen handlar ju bara om killen och ger väl inte direkt tjejen något eller??     Jag har sagt till mina barn att tillfällig sex och att testa olika saker är ok om båda är med på det och det inte skadar någon. Plus att jag tycker det är bättre att syssla med sådant när man blivit lite äldre och kan avgöra och hantera detta bättre.  Men en 14-16 åring som suger av en kille känns inte riktigt ok....  speciellt inte om killen är ett par år äldre..

  • lykantrophona

    Det är väl sant att tjejen inte riktigt får något annat än typ övning och kanske något att tänka på senare, men jag har fått erbjudanden från killar som "bara" vill slicka mig också, så det kanske finns något som vissa tycker om att göra?

    Att det blivit åt det här hållet, med tjejer ger oralsex åt killar och inte tvärtom handlar nog om hur populärkulturen ofta målar upp killar som kåta och tjejer som någonslags tillgängliga tillfredställare. Det snackas sällan om att tjejer också kan vara kåta och att det är okej.

    Jag tror inte det finns något riktigt sätt att få dem som börjat  med det hela att lägga av nu. Men genom att påverka de ännu yngre, så kan vi nog förhindra att de, när de blir 15-16, känner ett tvång att göra vissa saker som de kanske egentligen inte känner ett behov av.

  • HannaS86

    Jag är 23år och uppvuxen i göteborgsområdet. Jag har aldrig hört/märkt under min uppväxt att det skulle ha fungerat på det sättet. Det kanske skiljer sig beroende på var i sverige man bor men på högstadiet/gymnasiet var det aldrig så att det gick några rykten om vilka som har sex med vilka eller liknande.

  • Kenneth b

    Låter som osanna rykten helt enkelt. "En kompis kompis har minsann gjort det" osv:)

  • MillaMazarin

    Jag bor också i göteborgsområdet :). Det är inga osanna rykten.  Dom gör det ganska ogenerat och en kille som inte flicka släppa satsen i munnen på en tjej la den i soffan hemma hos oss i vårt allrum.  Dom gjorde det medans vi var hos grannen och min dotter och de andra vännerna var i vårt vardagsrum.  Jag kom hem när vår dotter höll på att försöka få bort fläcken.   Detta är på riktigt och jag tror att det precis som lykantrophona säger att det kan bero på populärkulturen.

  • Aruten
    MillaMazarin skrev 2010-07-11 17:36:39 följande:
    Jag bor också i göteborgsområdet :). Det är inga osanna rykten.  Dom gör det ganska ogenerat och en kille som inte flicka släppa satsen i munnen på en tjej la den i soffan hemma hos oss i vårt allrum.  Dom gjorde det medans vi var hos grannen och min dotter och de andra vännerna var i vårt vardagsrum.  Jag kom hem när vår dotter höll på att försöka få bort fläcken.   Detta är på riktigt och jag tror att det precis som lykantrophona säger att det kan bero på populärkulturen.
    Men usch då =S Stackars eran soffa =S
Svar på tråden Unga flickor erbjuder killar avsugning