• EvaTora

När på dagen tar ni järntabletten?

Jag har börjat äta Niferex. Helst ska man ta den mellan måltiderna och absolut inte tillsammans med mjölkprodukter. För att komma ihåg tabletten och för att göra det enkelt vill jag ta den vid ett tillfälle som inträffar varje dag på samma ställe, dvs tandborsning eller morgon- eller kvällsmål. Provade att ta den på kvällen vid tandborstningen, men dels blev jag tokkissnödig några timmar efter läggning och fick rusa upp, dels äter vi alltid lite kvällsfika som oftast innehåller mjölkprodukt. Hur jag än vänder mig kommer jag alltid att bli tvungen att ta den i samband med en måltid och eftersom jag nästan alltid dricker mjöälk morgon och kväll blir det tillsammans med mjölk...

Hur tänker ni och vad har ni hört? Jag kan tänka så här att det borde väl vara bättre att ta en järntablett tillsammans med mjölk (alltså jag behöver ju inte svälja den med mjölk) än att inte ta någon alls...?

• Svar på tråden När på dagen tar ni järntabletten?
  • Mabaja

Jag äter duroferon och tar en tablett på morgonen och en på kvällen. Oftast direkt när jag kliver ur sängen och precis innan jag går och lägger mig! Har inte fått några direktiv om vad man får äta och inte äta, när man ska ta utan jag tar de när jag känner för det!

• Raindrop

Jag har gjort så att jag tagit den efter att jag ätit för sista gången på kvällen, då tillsammans med vatten eller ännu hellre juice. Sen väntar jag ett tag innan sängdags och försöker kissa ordentligt :)

• Aruten

Jag brukade ta min någon timme efter frukosten. Med apelsinjuice för att ge den en extra push =)

• t0va

Jag har tagit den på kvällen ihop med middagen, det som händer är väl att effekten är aningen sämre om man tar den med mat eller mjölkprodukter. Vid middagen är det sällan mjölkprodukt som vi har i maten och ska jag ta den annars så glömmer jag hela tiden. För nu blir det samtidigt som dexofenet. 

Mina värden har gått upp och ligger bra så jag fortsätter köra på.  

• Teskedsmamman

Jag tar tabletterna med en c-vitaminbrus på kvällen när jag borstar tänderna. Då kommer jag ihåg den.

Du får väl ta nåt annat på kvällen när du käkar... Tar du den i samband med mat så kan du nästan lika gärna skita i den.

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • SötFlöt

Jag fick sluta med dom för jag fick så fruktansvärd magkatarr och det gick fiint ändå, behöve dom inte.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • iswa

Jag tar alltid mina, tar 2 niferex, på kvällen precis innan jag skall sova med bara liiite vatten. Annars glömmer jag den. Ställ klockan på mobilen annars någon gång mitt på dagen när du vet att du inte skall äta.

• Mia386

Jag tar min på kvällen när jag ska sova, hade helst tagit på morgonen ihop med frukost, men eftersom jag äter levaxin så får man inte det. :( 

• Jordgubb1

Tycker också att det är lite krångligt!! Jag försöker ta min ett par timmar efter lunch, för då äter jag varken Levaxin,  mjölkprodukter eller dricker te... Det är enda tidpunkten för mig som det känns ok, men det är lätt att glömma.

• FruJohansson82

Ja tar min på natten när ja går på toa Måste dricka ändå, vaknar alltid törstig.. Lägger de breve sängen med vattenflaskan

Svar på tråden När på dagen tar ni järntabletten?