• tessan27

glass till mjölkallergiker

Har sedan vi upptäkte att dottern inte tålde mjölk varit irriterad på att det aldrig finns annat än isglass som styckeglass och sorbe när man ska köpa kulglass när man är ute på sommaren. Har funderat på hur svårt det kan vara att sälja  tex otlays eller tofulines glassar så att barnen kan få liknande som vi andra.

Så nu i sommar har jag blivit riktigt glatt överaskad när jag såg att Åseglass tror jag att det var har otlays jordgubbsfinne som lösglass och på vårt ICA såldes tofulines glassar som lösglassar både strut och pinne. I fysdisken där all annan mjölkffri glass låg. Min dotter blev överlycklig då hon tröttnat på isglass, piggelin hur kul är det lixom när alla andra äter daimstrut??

Så alla mjölkallergiker där ute, håll utkik efter ÅSE glass och kyldisken på tex ICA så kanske något annat barn än min dotter får en trevlig glassupplevelse i sommar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 15:08
    SIA glass ska det vara inte ÅSE

• Svar på tråden glass till mjölkallergiker
  • mian75

Tror i och för sig att det är SIA som säljer Oatly-glassen på pinne Glad men visst är det toppen att det finns. Kan rekommendera Engelholmsglass också. De säljer en glass som heter Free (vaniljglass med chokladöverdrag) och den är gjord på rismjölk.

• tessan27
    mian75 skrev 2010-07-11 15:04:28 följande:
    Tror i och för sig att det är SIA som säljer Oatly-glassen på pinne Glad men visst är det toppen att det finns. Kan rekommendera Engelholmsglass också. De säljer en glass som heter Free (vaniljglass med chokladöverdrag) och den är gjord på rismjölk.
    Ja, SIA kanske det var...
  • MorMargit
    mian75 skrev 2010-07-11 15:04:28 följande:
    Åh, vad min tjej hade varit glad över en glass gjord på rismjölk! Nu verkar den innehålla guarnkärnmjöl, vilket hon inte tål, så den är förmodligen inget för henne. Dessutom undrar jag vad det är i stärkelsesirapen som de listar, är det någon som varit i kontakt med dem och kollat?

För oss är annars bekymret att dotter inte tål vare sig mjölk, soja eller havre så det finns inte ens några alternativ att köpa hem och ha i frysen. Man ska inte jämföra, men kan inte låta bli att önska att vi åtminstone kunde köpa hem färdig glass av något slag så att hon kunde ta en glasspinne i frysen när alla andra barn får och slapp piggelin ( som hon tröttnat totalt på).
  • norgesessan

Har hittat lösglass ute en gång, det var på Tosselilla, en strut...Tror det var tofuline.
    Då berttade en i kön om pinneglassarna med, men jag har inte hittat dom..(Har inte frågat).

Min son åt sån där saftis i kartong man trycker upp, glömde vad den heter...Ananas och citron, finns i Cola smak med. Han skulle först få en anan saftis, men den var det mjölk i..Annars är det piggelin som gäller när vi är ute..

Hemma har vi tofuline, oatly och vi har testat hallonsorbet...

Vi var i Norge i Juni..Det var hopplöst med korv!!! Här är generellt alla korvar naturligt mjölkfria...i Norge var det mjölk i alla, hittade tillslut en sort (någon låg fetthalt korv) som var mjölkfri...
    Skulle köpa en klubba till honom, helt genomskinlig, utan pulver i (som har funnits sen vi var små) till mn överraskning var det mjölk i den...Min mamma köpte samma till barnen sen, och trodde inte på mig innan jag visade henne det...Helknasigt!!!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden glass till mjölkallergiker