Hjälp... min käke har låst sig och jag får inte upp den!
Någon som vet hur man själv (utan att gå till läkare) kan "låsa upp" en låst käke??? Jag behöver verkligen hjälp.
Det är på vänster sida som det fullständigt har låst sig. Jag har inte ont när jag har munnen stängd, mer än att det känns lite ömt och svullet (tror i o f s inte att det är svullet, men det känns så), men när jag försöker gapa... AAAAJJJJ! Jag kan öppna munnen endast 1-2 cm, sedan tar det stopp. Det går helt enkelt inte att öppna den mer! Detta har hänt mig tidigare, men då har jag kunnat "knäcka loss" den själv, och fått den riktig igen. Men nu går inte det, det är tredje dagen jag har det så här.
Det är skitsvårt att äta, jag får ju inte in maten i munnen utan får liksom lirka in den. Men hälften hamnar ju utanför... Det tar en timma för mig att få i mig en normal tallrik mat. Det gör inte ont när jag tuggar, men jag kan ju inte ta för stora tuggor, då går det inte.
Nu kommer alla att säga att jag skall skaffa mig en bettskena, men det HAR jag. Den är i hårdplast och rejäl, då jag biter ihop stenhårt på nätterna när jag sover. Jag har haft den varje natt i ca 8 månader, och den har alltid fungerat jättebra (och gör fortfarande). Det här har nog inget med bettskenan att göra, utan det är nåt annat.
Alla mina visdomständer har också kommit upp som de skall, så det kan inte bero på det heller. Eftersom den låsta käkleden är så nära örat, känns det som att det strålar lite ömt ut till örat också. De båda hänger ihop, liksom, och är lika ömma. Det känns lite svullet inne i vänstra örat också.
Kan någon hjälpa mig och säga vad jag kan göra för att bli bra igen?
Tack på förhand!