• Helgapelga

Hjälp... min käke har låst sig och jag får inte upp den!

Någon som vet hur man själv (utan att gå till läkare) kan "låsa upp" en låst käke??? Jag behöver verkligen hjälp.

Det är på vänster sida som det fullständigt har låst sig. Jag har inte ont när jag har munnen stängd, mer än att det känns lite ömt och svullet (tror i o f s inte att det är svullet, men det känns så), men när jag försöker gapa... AAAAJJJJ! Jag kan öppna munnen endast 1-2 cm, sedan tar det stopp. Det går helt enkelt inte att öppna den mer! Detta har hänt mig tidigare, men då har jag kunnat "knäcka loss" den själv, och fått den riktig igen. Men nu går inte det, det är tredje dagen jag har det så här.

Det är skitsvårt att äta, jag får ju inte in maten i munnen utan får liksom lirka in den. Men hälften hamnar ju utanför... Det tar en timma för mig att få i mig en normal tallrik mat. Det gör inte ont när jag tuggar, men jag kan ju inte ta för stora tuggor, då går det inte.

Nu kommer alla att säga att jag skall skaffa mig en bettskena, men det HAR jag. Den är i hårdplast och rejäl, då jag biter ihop stenhårt på nätterna när jag sover. Jag har haft den varje natt i ca 8 månader, och den har alltid fungerat jättebra (och gör fortfarande). Det här har nog inget med bettskenan att göra, utan det är nåt annat.

Alla mina visdomständer har också kommit upp som de skall, så det kan inte bero på det heller. Eftersom den låsta käkleden är så nära örat, känns det som att det strålar lite ömt ut till örat också. De båda hänger ihop, liksom, och är lika ömma. Det känns lite svullet inne i vänstra örat också.

Kan någon hjälpa mig och säga vad jag kan göra för att bli bra igen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp... min käke har låst sig och jag får inte upp den!
  • Bevabus

Har du prövat att trycka på käklederna uppe vid örat, precis där käken börjar liksom?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Helgapelga

Bara trycka hårt rakt in, menar du? Eller massera? Jag testade nu, men vet inte vad det skall göra för gott..? Hur menar du?

• Bevabus
    Helgapelga skrev 2010-07-11 15:46:02 följande:
    Bara trycka hårt rakt in, menar du? Eller massera? Jag testade nu, men vet inte vad det skall göra för gott..? Hur menar du?
    Aa precis, massera med ett tryck. För det är ju i käklederna det måste ha fastnat, jag har själv problem med sånt där fast det brukar inte fastna så pass mycket som det gör för dig. Det är ju inte farligt men otroligt obekvämt såklart. Men nu när det har varit såhär i tre dagar så tycker jag du ska ringa läkaren imorgon om det inte släppt.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Helgapelga

Jag masserar på här, så får jag se om det släpper. Annars blir det till att ringa och få hjälp någonstans. Men ringer man till tandläkaren eller till vanliga vårdcentralen?

• Bevabus
    Helgapelga skrev 2010-07-11 15:56:53 följande:
    Jag masserar på här, så får jag se om det släpper. Annars blir det till att ringa och få hjälp någonstans. Men ringer man till tandläkaren eller till vanliga vårdcentralen?
    Det spelar nog ingen roll faktiskt, på tandläkaren så har dem ju kontakt med käkkirurgen också som kanske kan hjälpa dig. Inte för en operation då såklart, men dem kan ju området iaf. Men det ska räcka med att bara ringa till vanliga läkaren också. Hoppas det släpper snart så du slipper ha det så jobbigt!
  • Helgapelga

Det hoppas jag också :) Tack för dina svar!

• Menhir

Kankse har det redan löst sig för dig nu men annars - ring din tandläkare så snart du kan. Nästa alltid när det låser sig har käkledsdisken lagt sig fel och blockerar käkens rörelser, med rätt handgrepp kan man manipulera käken och komma förbi disken. Dock är det svårare ju längre tiden går.

Läkare kan som regel inget göra (om han/hon inte råkar vara tandläkare också!) mer än att skriva ut läkemedel - något som förvisso också kan behövas men inte gör att käkledsdisken hamnar rätt.

Jag skulle tro att du behöver behandling av en bettfysiolog eller en käkkirurg (inte alla landstting har bettfysiologer), din tandläkare kan skiva remiss. Hoppad det löser sig för dig!

Menhir, leg tandläkare

• Bevabus

Hur gick det TS?

• maand

Intressant! Googlade om låst käke i och med att jag själv är drabbad. Mitt problem började med att käken "smällde" och hoppade ur led ibland, men en morgon satt den fast. Kunde bara gapa lite grann. Sökte hjälp både hos landstinget och tandläkaren och fick remiss till käkkliniken. Därefter till oral rehabilitering. De konstaterade att disken har gått ur led. De bände och vred på käken men den satt stenhårt fast. Fick övningar att göra hemma och det har varit bättre ett tag - men för ett par dagar sen fastnade den igen! Är skittrött på det! De sa till mig förra gången att det går att operera men att det troligen går tillbaka igen ändå.

• Helgapelga
    Menhir skrev 2010-07-12 12:07:04 följande:
    Kankse har det redan löst sig för dig nu men annars - ring din tandläkare så snart du kan. Nästa alltid när det låser sig har käkledsdisken lagt sig fel och blockerar käkens rörelser, med rätt handgrepp kan man manipulera käken och komma förbi disken. Dock är det svårare ju längre tiden går.

Läkare kan som regel inget göra (om han/hon inte råkar vara tandläkare också!) mer än att skriva ut läkemedel - något som förvisso också kan behövas men inte gör att käkledsdisken hamnar rätt.

Jag skulle tro att du behöver behandling av en bettfysiolog eller en käkkirurg (inte alla landstting har bettfysiologer), din tandläkare kan skiva remiss. Hoppad det löser sig för dig!

Menhir, leg tandläkare
    Bevabus skrev 2010-07-23 16:52:37 följande:
    Hur gick det TS?
    maand skrev 2010-08-08 23:14:05 följande:
    Intressant! Googlade om låst käke i och med att jag själv är drabbad. Mitt problem började med att käken "smällde" och hoppade ur led ibland, men en morgon satt den fast. Kunde bara gapa lite grann. Sökte hjälp både hos landstinget och tandläkaren och fick remiss till käkkliniken. Därefter till oral rehabilitering. De konstaterade att disken har gått ur led. De bände och vred på käken men den satt stenhårt fast. Fick övningar att göra hemma och det har varit bättre ett tag - men för ett par dagar sen fastnade den igen! Är skittrött på det! De sa till mig förra gången att det går att operera men att det troligen går tillbaka igen ändå.
    Tack för era svar! Ursäkta att jag inte sett dem förrän nu, har inte varit inne här och kollat på länge, verkar det som ;)

Det är först nu, för någon vecka sedan, som det har börjat att bli lite bättre faktiskt. Det är fortfarande lite ömt när jag gapar stort, men jag kan i alla fall GÖRA det, tack och lov! Det har varit seglivat, må jag säga.

Menhir, jag var hos min bettfysiolog (som jag fick min bettskena av för ett år sedan) när det var som värst, men han kunde inget göra mer än att ge mig ett antal övningar att göra för att stärka käkmuskulaturen. Han gjorde inget annat, vilket jag hade förväntat mig. Det tyckte jag var konstigt?

Maand, jag känner igen mig precis! Exakt så har jag haft det, att käken hoppat ur led med jämna mellanrum och till slut "fastnade". Jag hade önskat att min bettfysiolog bänt och vridit för att få loss min disk också, men han gjorde som sagt ingenting. Jag är också skittrött på detta, det är en så onödig grej! Det där med operation verkar ju inte vara nåt då, om det ändå inte blir bättre :(
Svar på tråden Hjälp... min käke har låst sig och jag får inte upp den!