• Kavi81

Flyga till USA med två barn?

Hej!
    Jag och min man planerar att flyga till USA i vinter med våra två barn, en är då 2,5 år och den andra 6 mån. Är det någon som har erfarenhet av det som kan ge tips på vilka flygtider som är bäst att välja och hur man hanterar det här med sömn under en så lån flygresa (ska till Los Angeles)? Har försökt hitta flyg som går på kvällen så de får sova på planet större delen av tiden men det finns knappt några sådana flyg, eller så är det jättedyrt. Det är mest 2-åringen jag oroar mig över, bebisen är ju lättare med, men 2-åringen är inte van att titta på tv och annat som kunde vara underhållande under en flygresa. Dessutom undrar jag lite över priset, hittar inget under typ 19000 kr, någon som flugit billigare? Men mest är det flygtiden jag vill ha råd kring. Väl där blir vi mötta av en familj vi känner där och vi kommer även att bo hos dem de 3-4 veckor vi är där, så den biten känns lugn.

Skulle bli jättetacksam för svar! Är just nu inneliggande på sjukhus med bebisen i magen i v. 26 och har legat sedan v. 17... så jag har mycket tid att tänka och planera :)

• Svar på tråden Flyga till USA med två barn?
  • Tow2Mater

Min 2-åring sov ca 2 timmar på flyget, fast han var så trött. Det var helt enkelt för mycket spännande som hände för att kunna sova. Det gick bättre än föräntat att flyga, så oroa dig inte alltför mycket. Ta med olika små leksaksaker du kan byta om med, t ex omklistringsbara klistermärken som man klistrar på en bakgrund sysselsatte länge. Och så mycket olika  "snacks" som russing, godis, kakor...

• Kavi81
    Tow2Mater skrev 2010-07-11 16:39:21 följande:
    Min 2-åring sov ca 2 timmar på flyget, fast han var så trött. Det var helt enkelt för mycket spännande som hände för att kunna sova. Det gick bättre än föräntat att flyga, så oroa dig inte alltför mycket. Ta med olika små leksaksaker du kan byta om med, t ex omklistringsbara klistermärken som man klistrar på en bakgrund sysselsatte länge. Och så mycket olika  "snacks" som russing, godis, kakor...
    Tack för uppmuntrande ord!
    Men det är ju så lång tid! Vi har flugit mycket med honom (2-åringen) inom Europa men då är det ju bara 4-5 timmar (han blir dock lätt lite rastlös även då), men till LA blir det ju typ17-18 timmar! Men klistermärkenam var ett bra tips. köpte såna för ett tag sen och har lagt undan dem i "presentlådan". Om din pojke bara sov 2 timmar, hur orkade du? Jag menar det är ju rätt tufft att vara vaken i typ 15 timmar när man ammar osv. Vilken tid flyg ni från Sverige resp kom fram till USA?
  • minimonstret

kolla kelkoo.se. dom har alla flygbolag och tar fram de billigaste alternativen. Jag har åkt över Atlanten många gånger med min dotter och jag har sett till att vara rejält förberedd.  Köp små pixi böcker, russin, kortlek massor av pyssel-saker och så slår du in allt i så att det blir som små presenter. Då tar det ett tag att öppna det + att det är något nytt som är lite spännande att leka med. Låt han röra på sig med regelbundna mellanrum, det måste de andra resenärerna ha överseende med tycker jag.  Om 2-åringen inte är van att titta på tv så kan du ta med en cd-spelare och några sago- eller sång cd-skivor som han/hon kan lyssna på.
     Flög mycket till Nashville förut , en resa på 17h, och det funkade jätte bra, oavsett om det var nattflyg eller dag! Det kommer gå toppen! Lycka till

• Pineapple

Vi flög till USA förra sommaren med en fyramånaders och en 3 åring och det gick utmärkt. Flög snortidigt från Arlanda och bytte plan i London (flög till Houston). Hade ett utbrott på treåringen precis vid start i London eftersom han satt fast och planet var tvunget att vänta en extra lång tid för att få starta men sen somnade han och sov några timmar och sen var det inga problem.

• evaoregon

Jag bor i Portland, Oregon på USAs västkust (Oregon är staten precis norr om Californien).  Jag åker hem till Sverige lite då och då på besök med mina barn och det funkar ok.  Jag tycker inte att det spelar någon större roll när på dygnet man flyger.  Vi har åkt med flyg på kvällen och barnen har inte somnat förrän de suttit på flyget i massor av timmar och vi nästan varit framme.  Rynkar på näsan  Inte kul, men svårt att planera när de ska sova. 

Ta med små leksaker till barnen, låt de titta på tv och ta det som det kommer!

• Tow2Mater
    Kavi81 skrev 2010-07-11 17:54:13 följande:
      Om din pojke bara sov 2 timmar, hur orkade du?  Vilken tid flyg ni från Sverige resp kom fram till USA?
    Jag flög till Sthlm vid 10-tiden på fm, sen vidare till Köpenhamn, sen vidare till Chicago, och sen ytterligare ett flyg inom USA. Visst blir man trött, men det värsta var nog då jag den andra vägen kom in till Arlanda tidigt på morgonen och där fick sitta och vänta i 4 timmar på ett inrikesflyg. Sonen sov 2 av de timmarna, men jag hade svårt att hålla mig själv vaken, fick stå upp och gå hela tiden för att inte nicka till :)

Liksom evaoregon sa, så somnade inte min pojke heller innan vi nästan var framme, och det var ju på nattflyget som andra passagerare ville sova, så den vägen var värst på planet tycker jag. För oss var det lättare att flyga under dagen och sysselsätta barnet då han då kunder vara lite mer högljudd utan att störa andra passagerare. De flesta flyg går till USA på dagtid, och sen till Sverige på natten.
  • Kavi81
    Tow2Mater skrev 2010-07-11 18:49:28 följande:
    Liksom evaoregon sa, så somnade inte min pojke heller innan vi nästan var framme, och det var ju på nattflyget som andra passagerare ville sova, så den vägen var värst på planet tycker jag. För oss var det lättare att flyga under dagen och sysselsätta barnet då han då kunder vara lite mer högljudd utan att störa andra passagerare. De flesta flyg går till USA på dagtid, och sen till Sverige på natten.
    Det var ju en poäng med att flyga på dagen, det hade jag inte tänkt på! Tack!! Glad
  • Kavi81

Tack för alla uppmuntrande svar! Nu känns det inte lika jobbigt längre! Solig

Bra tips med små presenter! Och det skulle ju vara rätt jobbigt om han inte vill sova när man åkte nattflyg och alla andra vill sova som Pen skriver...
    Han är dessutom väldigt lätt att vara med och vi har ju rest mycket men inte så långt.
    Får 2,5-åringar oxå ta med handbagage? våra handbagag tenderar annars att bli fulla med barnmat, mellis, blöjor och med bebisgrejer.

• Tow2Mater

Då han är över 2 måste han ha egen stol och får då ha eget handbagage. Min pojke var strax under 2 och satt i min famn, och då fick han inte ha handbagage. Men man får ju ha en handväska i tillägg till handbagae, så det gick bra ändå. Men kolla reglerna, då olika flygbolag har olika regler. Och de ändras ju hela tiden dessutom.

• Kavi81

Pen: Tack. Det är ju oxå lättare om han har en egen stol att sitta i!

Har ni fler råd på sysselsättning? Gärna sånt man kan greja med ett tag, kan väl tillägga att han inte tycker att leksaker är särskilt kul men det kanske ändrar sig nu när han börjar på dagis i höst Glad

Svar på tråden Flyga till USA med två barn?