• Niccipicci

Hjälp!! Hur får jag bort en finne fort!!

Ska på bröllop till helgen och har nu fått jordens största finne på hakan som jag tyvärr klämde.
    Så nu har jag ju ett jättefult märke som blöder och skorpar sig.
    Finns det nått man kan sätta på för att skynda på läkningen?

• Svar på tråden Hjälp!! Hur får jag bort en finne fort!!
  • trissemiss

Är det var kvar i finnen eller håller den på att läka? Om den fortfarande är "aktiv" så tycker jag en klick basiron 5% (från apoteket) varje kväll brukar skynda på processen rätt bra. Annars kan du dränka in finnen i alsolsprit regelbundet, brukar också hjälpa till att torka ut den och dra ihop såret. Och låt bli att klämma något mer.

Andra bra punktmarkerare tycker jag är dermalogicas medicated clearing gel (svindyr!) och garnier pure spot pen. Även vanlig aloe vera-gel brukar kunna lugna finnar något.

Har finnen kommit så långt så det bara är en skorpa så är det bästa att bara låta den läka ut av sig självt, inget pill eller klet på!

• God cares

Tea tree-olja! Men det rekommenderas inte att man använder det i ren form utan blandat med annan olja, tror det är 1 del tea tree till 10 delar annan olja (t.ex raps eller oliv). Det står på förpackningen, och finns att köpa i hälsokostbutiker. För mig fungerar det bra i alla fall. Lycka till!

• Em00

Är det nästa helg?
    Tills dess har den hunnit läka av sig själv,
    om du låter bli den.

• Niccipicci

Det är nu på lördag som kommer bröllopet är. Den är inte aktiv. Är lite som ett sår som vätskar och blöder och blir en skorpa.
    Har även en liten ny en precis under den här första. Får försöka med basiron eller alsolsprit på den då.

Så typiskt! Kommer inte ihåg sist jag hade en finne.

• La Lola

Låt bli att peta...
    Tills på lördag är den ju borta.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Em00

ja, finnar hinner lätt läka ut på 6 dagar.
    Om man låter bli dom!

• ann0rlunda

Jag vet!
    Du köper hydrokortisonsalva på apoteket 1 %. Smörjer på kvällen och vips har finnen nästan halverats på morgon. Användes 2-3 gånger per dag i tre dagar, sen ska du se att den försvinner :)

• shoreline
    Emelie88 skrev 2010-07-12 18:25:43 följande:
    Jag vet!
    Du köper hydrokortisonsalva på apoteket 1 %. Smörjer på kvällen och vips har finnen nästan halverats på morgon. Användes 2-3 gånger per dag i tre dagar, sen ska du se att den försvinner :)
    Hjälper hydrokortisson mot finnar?Obestämd
  • Niccipicci

Haha, lustigt att du skriver det. Jag har provat det men jag vet inte om det funkade. Sen är i alla fall mycket mindre nu men då har sen andra börjat blossa upp rejält. Hittade en starkare kortison kräm jag har hemma så jag ska pröva den nu när jag lägger mig.

Svar på tråden Hjälp!! Hur får jag bort en finne fort!!