• Simsonen

Nån som är kunnig inom marsvin och dräktighet? Varför känns inte ungarna?

För ca två månader sedan köpte jag Nina, hon hade då gått ihop med en hane i 1,5 månad.
    För ett tag sedan började hon bli märkbart tjock, ökade 30 gram i veckan i vikt och fick den där klassiska päronformen. Även huvudet blev större och man kan nu se att hon är högdräktig, sover mycket mycket o.s.v
    Vi har väntat på att ungarna ska komma och jag har räknat ut att absolut sista möjliga dagen för dem att komma är 24 juli men hion har varit extremtjock och trött så länge nu så det bör ske vilken dag som helst.
    Det som oroar mig är att jag inte känner ungarna röra sig som jag gjorde när min andra hona var dräktig.
    Med Candice kunde jag sitta med henne i knät och känna ungarna trampa på min handflata men med Nina känner jag absolut ingenting och har aldrig gjort.

Det är ingen tvekan om att hon är så långt gången att jag borde känna dem tydligt så det är ganska oroande.

Kan det vara så som min sambo tror, att hon bär på en så stor kull att de ligger trångt och därför inte rör sig så mycket?

• Svar på tråden Nån som är kunnig inom marsvin och dräktighet? Varför känns inte ungarna?
  • Jezamine

Skendräktighet?

Avstängd tills vidare
  • Simsonen
    Jezamine skrev 2010-07-11 17:20:29 följande:
    Skendräktighet?
    Hmmm nja jag tror inte det? Jag känner liksom hårda knölar på båda sidor om henne, hon har liksom formen och allt, de känns liksom därinne, bara att det inte känns som om de rör sig.
  • MammaBecca

Kanske bättre att rådfråga med en veterinär. Är det så att ungarna av någon anledning har dött eller kanske är för stora för att hon skall få ut dem, så kan hon ju behöva opereras.

• Simsonen
    MammaBecca skrev 2010-07-11 17:34:23 följande:
    Kanske bättre att rådfråga med en veterinär. Är det så att ungarna av någon anledning har dött eller kanske är för stora för att hon skall få ut dem, så kan hon ju behöva opereras.
    Har tänkt på det men hon verkar inte må dåligt och det är ju fortfarande tid som hon kan få dem även om hon är så väldigt tjock.
    Funderar mest på om det är möjligt att man inte känner dem röra sig om de är många.
  • MammaBecca
    Simsonen skrev 2010-07-11 17:55:22 följande:
    Har tänkt på det men hon verkar inte må dåligt och det är ju fortfarande tid som hon kan få dem även om hon är så väldigt tjock.
    Funderar mest på om det är möjligt att man inte känner dem röra sig om de är många.
    Hon kanske inte visar det utåt ännu.
    När hon väl börjar må dåligt kan det ju vara försent. Det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra. Ring och fråga iaf
  • Simsonen
    MammaBecca skrev 2010-07-11 18:04:24 följande:
    Hon kanske inte visar det utåt ännu.
    När hon väl börjar må dåligt kan det ju vara försent. Det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra. Ring och fråga iaf
    Jag passade på att fråga när jag ringde om kaninen i torsdags och de sa att jag skulle avvakta eftersom hon fortfarande har tid på sig.
  • Jezamine
    Simsonen skrev 2010-07-11 18:20:18 följande:
    Jag passade på att fråga när jag ringde om kaninen i torsdags och de sa att jag skulle avvakta eftersom hon fortfarande har tid på sig.
    Om du vet? Vad skall vi då ge för svar i tråden?
    Avstängd tills vidare
  • Simsonen
    Jezamine skrev 2010-07-11 18:21:03 följande:
    Om du vet? Vad skall vi då ge för svar i tråden?
    Spelar det nån roll vad jag svarar då du uppenbarligen ändå inte läser det jag skriver?
    Läs inlägg 5 igen och se om du verkligen inte ser nån enda fråga där.
    Meningen med Fl som är ett DISKUSSIONSforum är att man ska kunna fråga efter andras erfarenheter ÄVEN om man även fått ett grundsvar av en veterinär.
  • Jezamine
    Simsonen skrev 2010-07-11 18:27:35 följande:
    Spelar det nån roll vad jag svarar då du uppenbarligen ändå inte läser det jag skriver?
    Läs inlägg 5 igen och se om du verkligen inte ser nån enda fråga där.
    Meningen med Fl som är ett DISKUSSIONSforum är att man ska kunna fråga efter andras erfarenheter ÄVEN om man även fått ett grundsvar av en veterinär.
    Uppdatera trådstarten med att du kontaktat veterinär
    Avstängd tills vidare
  • Simsonen
    Jezamine skrev 2010-07-11 20:05:35 följande:
    Uppdatera trådstarten med att du kontaktat veterinär
    Verkar bara vara du som stör dig på detta så nej, eftersom det inte är rellevant för min fråga så väljer jag att inte göra det. Om du fortfarande inte uppfattat frågan eller poängen med tråden så tror jag inte den ger dig så mycket i fortsättningen heller.
  • Jezamine
    Simsonen skrev 2010-07-12 19:37:28 följande:
    Verkar bara vara du som stör dig på detta så nej, eftersom det inte är rellevant för min fråga så väljer jag att inte göra det. Om du fortfarande inte uppfattat frågan eller poängen med tråden så tror jag inte den ger dig så mycket i fortsättningen heller.
    Det är inte att störa sig på.Att uppdatera trådstarten här till sunt förnuft.Så di slipper fåniga frågor som ej är relevanta.
    Avstängd tills vidare
  • Simsonen
    Jezamine skrev 2010-07-12 19:39:27 följande:
    Det är inte att störa sig på.Att uppdatera trådstarten här till sunt förnuft.Så di slipper fåniga frågor som ej är relevanta.
    Jag inser att du bara är ute efter att tjafsa och munhuggas och det är jag varken intresserad av eller orkar med i värmen så fortsätt du om du har lust, både i denna och i mina andra trådar om djur men du får hålla på själv.
    Ha så kul.
Svar på tråden Nån som är kunnig inom marsvin och dräktighet? Varför känns inte ungarna?