• Anonym (Hoppas!)

Hindersprövning - kommer vi att hinna på mindre än två veckor?

Jag och min sambo vill gifta oss nästnästa lördag den 23:e juli (idag är det den 11:e juli), men kommer vi att hinna få igenom hindersprövningen i tid?
    Planen är att gå till något utav skatteverkets kontor och lämna in papper på plats, så att det kanske (?) kommer gå snabbare.
    Vi tänkte ta skattekontoret imorgon.

Kommer vi att hinna?

• Svar på tråden Hindersprövning - kommer vi att hinna på mindre än två veckor?
  • Här och nu

Av ren nyfikenhet undrar jag varför ni inte lämnat in pappren tidigare? Hur kunde ni boka vigsel utan hindersprövning eller det är inte gjort?

• Anonym (Hoppas!)
    Här och nu skrev 2010-07-11 18:23:03 följande:
    Av ren nyfikenhet undrar jag varför ni inte lämnat in pappren tidigare? Hur kunde ni boka vigsel utan hindersprövning eller det är inte gjort?
    Vi har varit tillsammans i nio år och idag fick vi reda på att man kunde gifta sig på en medeltidsfestival och vi tänkte "Wow - vi kör till"!
  • Här och nu
    Anonym (Hoppas!) skrev 2010-07-11 18:26:49 följande:
    Vi har varit tillsammans i nio år och idag fick vi reda på att man kunde gifta sig på en medeltidsfestival och vi tänkte "Wow - vi kör till"!
    Ok, men oavsett förhållandets längd hade jag tänkt över det lite mer och satsat på nästa års festival.
  • Anonym (Hoppas!)
    Här och nu skrev 2010-07-11 18:32:00 följande:
    Ok, men oavsett förhållandets längd hade jag tänkt över det lite mer och satsat på nästa års festival.
    Well,  kommer inte finnas den möjligheten där då; de kör med ett kärlekstema just i år.

Men som sagt; vet någon hur snabbt man kan få i genom hindersprövningen?
  • Här och nu
    Anonym (Hoppas!) skrev 2010-07-11 18:34:56 följande:
    Well,  kommer inte finnas den möjligheten där då; de kör med ett kärlekstema just i år.

Men som sagt; vet någon hur snabbt man kan få i genom hindersprövningen?
    Ok, känner ni för det så kör. Jag vet iaf att det inte finns nåt exakt antal dagar för hindersprövning, men ni kan ju alltid muta lite.
  • Teskedsmamman

Det brukar ta en vecka ungefär... Kanske lite längre nu i semestertider, men går ni dit så kan ni kanske fråga hur lång tid det kan tänkas ta, sedan kan ni ju säga att det blev snabbt påkommet. Tänk också på att ni måste ha vigselblanketten.

Den får ni från er hemförsamling.

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym

Jag och min blivande man, bestämde oss en måndag för att gifta oss på torsdagen.
    Nu är det nästan 20 år sedan, men vad jag minns, så gick vi bara till pastorämbetet i min församling. Vi bodde inte ihop, så vi tillhörde inte samma församling.
    Jag tror vi fick alla papprena samma dag eller möjligtvis, fick vi hämta något hos skatteverket också.

• BejbyBoo

Jag gifte mig för nästan exakt tre år sedan.
    Jag gick till ett skatteverks-kontor på måndagen och lämnade in våra papper, på torsdagen hade vi intyget med posten. Så det gick fort. Jag hade räknat med ett par veckors handläggning.

Men jag tror absolut att det går snabbare om ni går dit personligen!

Lycka till!  

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Anonym (Hoppas!)

Just nu ser det lite mörkt ut: jag ringde skatteverket och frågade hur snabbt man kan få igenom hindersprövningen, och det skulle ta ca 9-10 dagar innan det blev inläst på inläsningscentralen. Det skulle inte gå snabbare heller om man gick till ett kontor, eftersom de skickar med B-post, så det går snabbare om vi skickar in själva. De sa att det är många hindersprövningar nu på sommaren.

Skulle skriva ut blanketterna precis, och då upptäckte jag att det svarta bläcket var slut i skrivaren. Så vi åker till skattekontoret idag för att se om de har blanketter.

Hoppas, hoppas att det går ändå!

• Anonym (Snart FRU)

Hi! Hi! Härlig FL-anda som vanligt där folk tycker till om ens beslut kring t ex giftermål.

Jag skriver anomynt eftersom vi ska gifta oss om en månad, men det är ännu hemligt.

Undrade också om det här med hur lång tid hinderprövningen tar. Skickade in igår. Kan inte boka vigselförättare förrän hindersprövningen är klar. Men det MÅSTE vara det datumet, och det MÅSTE vara detta året och ja vi ÄR sent ute (trots 12 år och tre barn tillsammans). Men det är väl så att vissa människor inte gillar att planera utan får helt enkelt brillianta ideer som måste genomföras på studs Förstår inte riktigt varför det skulle vara "fel" enligt vissa? Vi har vetat hur länge som helst att vi vill, ska gifta oss nån gång och plötsligt uppenbarade sig det perfekta tillfället precis så som vi vill ha det.

TS - Hur gick det för er? Blev det nåt giftermål?

• Anonym (nyfiken)

Jag undrar hur det gick för TS? Och för dig med Snart Fru! Hoppas det gick vägen.

• Anonym (Snart FRU)

Jag återkommer med info

Svar på tråden Hindersprövning - kommer vi att hinna på mindre än två veckor?