• Piff och Puff

Tjnästledighetsblankett till arbetsgivaren för att få vara mammaledig??? Måste man det?

Hej,

Häromdagen fick jag hem en "Tjänstledighets blankett" från min arbetsgivare där de vill att jag ska fylla i den ang. hur länge jag planerar att vara hemma med min dotter.

När jag fick den drog jag öronen åt mig lite och försökte komma ihåg en artikel/notis jag läst i ngn mamma tidning (kommer inte ihåg vilken) , där jag tror det stod att man inte skulle luras att fylla i en sådan för det kunde innebära någonting (vad det nu var - alltså något dåligt för en själv). Kommer inte ihåg.

Är det någon som läste artikeln/notisen eller vet något om detta. Ni kanske t.o.m alla har fyllt i tjänstledighets blankett för att få vara mammalediga???

Jag väntar i alla fall med att skicka in innan jag hört något från er.

• Svar på tråden Tjnästledighetsblankett till arbetsgivaren för att få vara mammaledig??? Måste man det?
  • Setta

Jag har fyllt i en sådan blankett...
    Fattar inte vad det är som ska vara dåligt m det ??

Det enda är ju att du är mammaledig men det heter tjänstledigt...
    Får snoka runt på google o kolla

• taiyin

Jepp, jag fyllde snällt i min!

Det enda jag kan komma på som kan vara negativt är väl att det kanske blir lite klurigt att vara hemma längre än vad man skrivit på blanketten om man ändrar sig... Men man har ju rätt att vara hemma i 2 år om jag inte minns fel...? Finns säkert många här som vet mer...

• Setta

Ja skrev först ledigt till slutet på januari sen ville jag förlänga till slutet på Maj o det var inga problems alls... bara en ny blankett från siste januari....

• Piff och Puff

Grejen är att jag inte kommer ihåg vad som stod i artikeln. Jag tänkte bara OJ, det här ska jag komma ihåg ifall jag tvingas fylla i en sådan. Men amnings hjärnan har glömt bort och dessutom verkar jag ha slängt tidningen. Men det var för någon månad sedan. VI kan ju se om det är någon som läst den.

• Lilla K

Men alltså, luras att fylla i? Man måste ju på nåt sätt meddela sin arbetsgivare hur länge man tänker vara borta, och skriftligt är ju att föredra. Vi som är 1 800 anställda, funkar ju inte att man muntlig berättar för lönekontoret hur länge man tänker vara borta då...

• tjips

Blanketten på mitt jobb heter "föräldraledighetsansökan". Det kan vara olika saker att vara tjänstledig och vara föräldraledig. När du är föräldraledig så får du pengar från FK och du har rätt till semester och din pension betalas fortfarande. När du är tjänstledig så är du ledig utan pengar och missar semesterdagar och pension. Det kanske är så att det är samma blankett men det gäller att vara tydlig med att man är FÖRÄLDRALEDIG och får ersättning från FK. Du har skyldighet att meddelan din arbetsgivare om din föräldraledighet senast 2 månader i förväg.

• Denim

Kan du kanske blanda ihop tjänstledighetsblanketten med 'larmrapporterna' i media om att vissa företag tvingade sina anställda att skriva på s.k. "Babykontrakt" där de lovade att inte blir gravida inom en viss tid av anställningen? Dessa kontrakt var tydligen poppis bl.a. inom ITbranchen. Vet att det var en del skriverier om dessa för ett tag sedan.

• Piff och Puff

Tack "tjips",

Jag visste att det någon slags skillnad.

Tror du löste mitt problem. Jag skriver på ett vanligt A4 istället så kan ingen komma och hävda något annat. Litar tyvärr inte helt på min arbetsgivare i alla lägen.

Svar på tråden Tjnästledighetsblankett till arbetsgivaren för att få vara mammaledig??? Måste man det?