• KasperSixten

är han inte mogen eller är det bara att fortsätta utan blöja?

Har en kille på lite drygt två år, tänkte göra ett försök att att få honom att bli blöjfri på dagarna.

vi har sedan en längre tid erbjudit honom pottan lite då och då, han gör gärna nr 2 där om vi hinner förstå att han behöver gå dit.

Den senaste veckan så har han  fått springa utan blöja och vi har vid varje tillfälle han kissat i byxorna tagit honom till pottan och vänligt talat om att det är bättre om han kissar där. 

Inte en gång har han visat tecken att han förstår, vi kan tom se på honom att han är kissnödig, frågar om pottan vilket resulterar i att han alltid säger nej för att sedan 2 min senare kissa i byxan. Är det bara att kämpa vidare eller ska vi helt enkelt ge upp och ta upp saken igen om några månader?

Han blir storebror i höst så därför hade det varit bra om han förstod vad pottan var till för innan dess. Tror att det kommer blir nog med förändringar med en lillasyster i huset. 

• Svar på tråden är han inte mogen eller är det bara att fortsätta utan blöja?
  • aglili

Med mina har jag tagit paus efter en vecka och sen försökt igen vid ett senare tillfälle.

• Anna i Hult

Jag tycker inte han verkar mogen för det än, vilket ju är helt normalt, han är så liten än. Många pojkar ( och flickor) bilr inte torra förrän vid 3-4 år. Kämpar ni för mycket vill han inte. Tala om det på nytt om en månad eller så, han visar själv när han vill och har förstått.

• Cia o krabaten

Tror också  det är för tidigt. Särskilt som det ska komma syskon.
    Det är ganska vanligt att de backar, går tillbaka och vill ha blöja igen då. 

• alskdldskjf

Mina var inte redo förrän runt 3.5 år.  Vi försökte med jämna mellanrum från 2,5 års ålder men avvaktade när vi märkte att de inte var redo. När de väl var redo så gick det som en dans och det har bara hänt någon enstaka olycka efter det och då endast när de har haft för kul i sin lek och glömt av sina behov.

• KasperSixten

Det är väl det vi börjat inse, trodde att det skulle funka bara vi gav honom tid. Sen är det ju perfekt väder för att vara utan blöja i vilket fall som helst.Flört

Sen kanske det är som med allting runt honom, han vägrar göra saker innan han vet att han fixar det till 110%. 

Svar på tråden är han inte mogen eller är det bara att fortsätta utan blöja?