• Ängeln001

spädbarns andning

hej
    jag har fått min lilla ängel nu. hon är 9 dagar idag.
    jag är jätte orolig över andningen, fast alla säger att det är normalt så kan jag inte sluta stirra på hur hon andas. när hon sover så är jag där och stirrar och kollar hur hon andas.

jag har henne på rygg som alla säger att man ska men hon andas så tungt och fort. är det VERKLIGEN NORMALT?
    ska jag låta henne ligga på sidan då det ser ut och känns som om hon ligger bekvämast?

eller ska jag låta henne ligga på rygg?

snälla hjälp! usch va jobbigt det är, är det bara jag som nojjar upp mig eller är det fler eller är det något fel?

tacksam för svar

• Svar på tråden spädbarns andning
  • Bebben 09

Den nojiga känslan kommer inga mammor i från tror jag. I början så tittar man till andningen ofta, och när barnet blivit några månader känner man sig tryggare. Håll ut, den "krypande" känslan försvinner.

• GrönaDruvan

Små bebisar andas väldigt konstigt.. Ena stunden är det "normal" andning för att i nästa stund bli häftig, tung o ryckig andning!.. För att o nästa stund inte andas alls i några sekunder.. Man är orolig, men det hör till!! För att lugna min oro har jag andningslarm.

• LinneaEleonora

Min son var snabbandad vid födseln. Det gjorde att vi fick vara kvar på Neonatala i en vecka medans de utredde vad det kunde bero på. De kom inte fram till något annat än att det berodde på en ganska tuff födsel och efter ett tag blev det bättre.

Kan dock inte säga att det är samma som ditt barn men kan tillägga att han andades lite ryckigt och stötigt ganska länge. Men hör med BVC så du slipper oroa dig. Hoppas det ordnar sig, vet hur jobbigt det är att vara på sin vakt hela tiden.

• vinterfrost

Andningen är ofta oregelbunden på spädbarn. Ibland andas bebisen djupt och långsamt och ibland snabbt och kort. Vanligen andas ett barn med ca 50 andetag per minut. Barnets puls är hög, hjärtat slår med ca 140 slag per minut (ungefär som när det låg i livmodern).

Det är helt okey att spädbarn ligger lite på sidan. Men man ska se till att de inte kan rulla över på mage.
    Magläge som gör att ansiktet hamnar nedåt, barnen blir varma och återandas sin egen koldioxid.

♥
  • Ängeln001

tack allihop och tack vinterfrost för infot! jag hatar när något ska äta mig innombords och tära på mig psykiskt! men era ord lugnar självklart!

Svar på tråden spädbarns andning