• xXMaLoXx

Tänder och flaskmatning

Vi upptäckte idag att sonen har två tänder på gång i underkäken, hans första således. Man säger ju att tänderna ska börja borstas redan när de börjar spricka igenom and so on. Sen ska man inte låta barnet somna med mat i munnen, då menas ersättning eller välling eftersom bröstmjölk tydligen inte tär på tänderna på samma vis. Nu är det så att våran son får en flaska vid 00.00 - 01.00 tiden på natten, då är han inte helt vaken och somnar oftast precis efter han ätit klart. Ska vi behöva väcka upp honom för att borsta tänder och ha oss nu? Jag funderar på om det kan hjälpa om man ger honom lite vatten efter ersättningen, om han tar det vill säga.

• Svar på tråden Tänder och flaskmatning
  • norgesessan

Testa att ge vatten efteråt samt borsta med lite vatten i sängen...Går det så går det...
    Våra väntade till 9 månaders ålder, så det blev lättare för oss..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Vet ju inte hur gammal din son är Fick för mig han var 6 månader

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Birgitta L

Du ska självklart inte borsta tänderna på din lilla mitt i natten.

• xXMaLoXx
    norgesessan skrev 2010-07-11 22:54:01 följande:
    Testa att ge vatten efteråt samt borsta med lite vatten i sängen...Går det så går det...
    Våra väntade till 9 månaders ålder, så det blev lättare för oss..
    Ja jag får göra så, det borde ju skölja bort maten iaf. De har ju ofta lite kvar i munnen när de somnar. Han slutar förhoppningsvis med nattflaskan snart iaf :)

Han är 6 månader ja, idag faktiskt ;)
    Birgitta L skrev 2010-07-11 22:58:54 följande:
    Du ska självklart inte borsta tänderna på din lilla mitt i natten.
    Nej, det verkar ju onekligen bökigt...och elakt. Men vatten borde kanske fungera som sagt?
Svar på tråden Tänder och flaskmatning