• Anonym

Hur lämnar man en man som är en psykopat?

Min man misshandlar mig psykiskt... jag orkar inte mer utan har bestämt mig för att lämna honom! Han blir lätt aggressiv och när han blir det så säger han de mest sårande saker. dessutom har han ett extremt kontroll behov och blir lätt svartsjuk. När han är som värst är jag riktigt rädd för honom - han har aldrig misshandlat mig fysiskt förutom att han har knuffat mig, skrämt mig och tagit sönder saker. Enligt honom är jag en värdelös fru, mamma etc
    Men hur gör jag för att "bli av med honom"? Han säger att han vägrar flytta ut...
    Jag orkar inte mer... jag har ingen som kan hjälpa mig för under dessa år har han isolerat mig från släkt och vänner... jag har
    ingen...

• Svar på tråden Hur lämnar man en man som är en psykopat?
  • Johans Pillerill

Om ni båda står på hus/lägenheten så är det lite krångligare... Men mitt tips är ändå att du vänder dig till polisen eller en kvinnojour så kan de hjälpa dig att ta första steget. Jag gick via kvinnojouren och de hjälpte mig enorm och det var så skönt att ha deras stöd genom det hela.

• Modgun

Kan du inte ta kontakt med någon kvinnojour, som kan hjälpa dig ur denna situation?

• Anonym

Då blir det nog du som får flytta, tyvärr. Försök få tag på ett nytt boende. Andrahandslägenheter eller uthyrda rum brukar vara lättare att få snabbt än förstahandskontrakt. Huvudsaken är att du tar dig därifrån. Sen kan du leta bättre boende.

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2010-07-12 11:12:25 följande:
    Då blir det nog du som får flytta, tyvärr. Försök få tag på ett nytt boende. Andrahandslägenheter eller uthyrda rum brukar vara lättare att få snabbt än förstahandskontrakt. Huvudsaken är att du tar dig därifrån. Sen kan du leta bättre boende.
    fast om hon ska ha barnen det vet ju förstås inte jag då borde ju hon ha rätt till lägenheten... TS har du gemensam vårdnad eller?
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2010-07-12 11:14:41 följande:
    fast om hon ska ha barnen det vet ju förstås inte jag då borde ju hon ha rätt till lägenheten... TS har du gemensam vårdnad eller?
    Fast om han vägrar flytta och är farlig kanske inte principskälen är det som avgör vem som bor kvar. Om det går snabbare och är säkrare för TS om hon flyttar är det bättre. Sen kanske det går att ordna så att hon får huset, när det värsta har lagt sig.
  • Anonym

Hej Ts.

Jag är i samma sits som dig även om jag kanske inte skulle kalla honom psykopat men absolut så har han problem. Jag är nedtryckt till skosulorna, har inga vänner eller familj kvar.

Lättare för mig är att han har lämnat mig nu eftersom jag är så världelös... Jag bor kvar men letar febrilt efter ett boende.

Har du ingen som kan stötta dig? Vart i landet bor du?

• Anonym

Ts..min mor satt i din sits, tyvärr blev han våldsam när hon sa att hon skulle lämna honom..
    Hon flydde hals över huvud med mig under armen när han skickade tipset. Vi hade bara kläderna vi stod i och hennes plånbok. Hon gick hem till sina föräldrar hon inte fått träffa på 5 år. Sen kontaktade hon en advokat och familjerätten. Jag vet inte hur illa det är i ditt fall. Men jag skulle rekomendera att prata med folk i din närhet som kan ev gömma dig och inte är rädda. Annars en kvinnojour..

• Anonym (Lizilou)

Är han psykopat eller är det du som satt den diagnosen?

• Anonym (Kära nån)

Han har aldrig misshandlat dig fysiskt, men han har knuffat dig. Det ÄR fysiskt.
    Den psykiska misshandeln är nog värre, för den bryter ner din självkänsla.
    Kära nån du är rädd, det är en stark varningssignal som du bör ta på största allvar. Lita till din intuition.
    Du ska inte behöva fundera på vad du har gör som gör att han är elak mot dig.
    Du ska inte lyssna på de som påstår det. Det är ingenursäkt till mäns våld mot kvinnor!
    Aldrig någonsin.
    Att han tar sönder saker är farligt. Han visar dig vad han är kapabel till. Han vill skrämma dig..till tystnad.
    Du ska inte fundera vad det är för fel på honom. Det är hans ansvar att ta reda på det.
    Ring en kvinnojour.
    Gå in och läs på tuvaforum.se 
    Googla på psykisk misshandel.

• Anonym (Kära nån)
    Ahmed Wehbe skrev 2010-07-12 10:03:43 följande:

Peace!

Varför säger han såna saker till dig? Hur vet vi vem som har rätt? Vad brukar du göra som gör honom upprörd?

Om du talar sanning och han hittar på saker, då föreslår jag att du pratar med honom, om du redan gjort det. Lämna honom, fråga dock om du får lov att bo kvar ett tag tills du hittat en lägenhet. Om du inte tror han klarar av att hantera detta, så säg inget och försök fixa en ny bostad, men glöm inte säga att det är över mellan er! Han måste förstå att hans beteende är destruktivt.

Vet du vad. Det är hennes man som VÄLJER att bli upprörd. Han kan välja att gå därifrån-Du ska inte skuldbelägga kvinnan för hans beteende. Det är alltid upp till var och en att välja hur man ska reagera i olika situationer. Man kan inte skylla ifrån sig och säga att man blivit provocerad.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Kära nån) skrev 2010-07-24 09:36:28 följande:

Vet du vad. Det är hennes man som VÄLJER att bli upprörd. Han kan välja att gå därifrån-Du ska inte skuldbelägga kvinnan för hans beteende. Det är alltid upp till var och en att välja hur man ska reagera i olika situationer. Man kan inte skylla ifrån sig och säga att man blivit provocerad.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
  • MarKatta76
    Ahmed Wehbe skrev 2010-07-12 10:03:43 följande:

Peace!

Varför säger han såna saker till dig? Hur vet vi vem som har rätt? Vad brukar du göra som gör honom upprörd?

Om du talar sanning och han hittar på saker, då föreslår jag att du pratar med honom, om du redan gjort det. Lämna honom, fråga dock om du får lov att bo kvar ett tag tills du hittat en lägenhet. Om du inte tror han klarar av att hantera detta, så säg inget och försök fixa en ny bostad, men glöm inte säga att det är över mellan er! Han måste förstå att hans beteende är destruktivt.

Det går inte att prata en sådan här man till rätta!! Och man behöver inte säga ngt speciellt för att göra mannen i fråga upprörd.  Det kan vara tonläge, ansiktsuttryck eller kroppshållning. Jag tror att ts har försökt prata många gånger med honom, men det går inte in.

Det bästa är att bryta helt med en man som beter sig så här. Kvinnojouren borde kunna hjälpa dig här ts! Jag vet att det är svårt, och jag själv har problem med min exman. Du kan maila mig om du vill, jag har levt i 2 misshandelsförhållanden och bor nu ensam. kram
  • Victoria86

Hallå TS? Har du gjort något framsteg?

• Anonym (Känner igen..)

Jag förstår din situation, har varit i ungefär samma sits förutom att vi inte hade barn tillsammans.
    Väntade egentligen större delen av förhållanden på att han skulle bli lite "stabilare" så att jag skulle kunna lämna på ett bra sätt men det blev han aldrig, det blev bara värre. Han var också extremt kontrollerande och svartsjuk samt slog sönder lägenheten och mina kläder.
    När jag väl vägrade dansa efter hans pipa och sa att jag inte kommer hem mer misshandlade han mig, och det var ju det jag förstod skulle hända men jag kan lova att det var värt det. Varenda slag var det värt för att slutligen kunna anmäla honom för misshandel, ofredande och olaga frihetsberövande. Äntligen var jag fri!

Nu skedde misshandeln på mitt jobb vilket jag skämdes hemskt över, jag skämdes över allt i vårt förhållande och hade inte berättat för ngn hur jäkligt det var. men faktumet att det var på "allmän plats" gjorde ju att han slutade ganska snabbt och sprang därifrån. Det hade säkert blivit mycket värre bakom stängda dörrar.

Som andra också sagt, kontakta en kvinnojour, din situation är INTE för obetydlig för dem. (så kännde nämligen jag, och det var nog fel) Dra så långt bort du kan från honom medan det finns något kvar av dig!

• Sessan80

Hej!
    Jag ser att detta är många år sen men jag undrar hur det gått???

Jag kände igen mig så i ditt inlägg och jag är på väg att lämna bara det att det är HAN som kommer att få lämna. Huset är mitt och har skaffat advokat, han kommer att "vräkas", vägrar han så kommer kronofogde och polisen och hämtar honom därifrån. 3 besöksförbud mot dom 3 tidigare kvinnor som lämnat honom har jag fått reda på!

Dom som säger att man kan ta en lgh så länge o se till att få tillbaka huset sen har inte vart i denna sits förmodligen. Om huset är mitt och jag drar kommer han knappast betala alla huslån, el osv. Betyder då att man måste ha dubbla utgifter om man flyttar, är inte hållbart. Nej, att flytta till en släkting eller vän retar bara upp honom mer. Jag stannar kvar, biter ihop, låter han behandla mig som han vill sista tiden, det är lugnast så. Jag har lärt mig såå mycket sista 7 åren. Jag vet precis hur han funkar vid det här laget.

Ville bara höra om du kommit ur?? för annars hade jag kunnat vara ett stöd tror jag, jag har så sjukt mycket kunskap om detta nu. Om 6 månader är jag fri

Kram

Svar på tråden Hur lämnar man en man som är en psykopat?