• Andreas tjej

Vad gäller om jag blir sjuk innan jag ska åka på charter? Finns det möjlighet att få pengar tillbaka? Någon med erfarenhet av detta?

Jag ska åka till Medelhavet med familjen på lördag. En resa vi sparat till hela året.

Sen några dagar är jag förkyld, riktigt tjock i halsen och känner mig allmänt risig särskilt när jag vistas i solen.

Vad ska jag göra?
    Finns det möjlighet att få pengarna tillbaka?
    Vad gäller då?

• Svar på tråden Vad gäller om jag blir sjuk innan jag ska åka på charter? Finns det möjlighet att få pengar tillbaka? Någon med erfarenhet av detta?
  • Mummy

Om du har någon form av försäkring kan du få tillbaka pengarna. Dock behöver du ett intyg från läkare som intygar att du inte kan resa

• Andreas tjej
    Mummy skrev 2010-07-12 08:28:08 följande:
    Om du har någon form av försäkring kan du få tillbaka pengarna. Dock behöver du ett intyg från läkare som intygar att du inte kan resa
    Alltså, jag KAN ju resa. Men hur stor behållning har man av en solsemester om jag måste tillbringa tiden på rummet eller i skuggan hela tiden.
    Jag har två barn som vill leka med mig.

Jag har ingen särskild reseförsäkring utan den ingår i min hemförsäkring.
  • Andreas tjej
    josefina73 skrev 2010-07-12 08:31:36 följande:
    Då får du nog tyvärr inga pengar tillbaka.
    Så du menar att reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen inte gäller?
  • Mummy

Kolla med ditt försäkringsbolag IDAG! Kanske resonerar de så att om du inte får ut så mycket av resan, kanske måste du nästintill vara halvdöd. Men om du behöver ett läkarintyg behöver du det väldigt snart.

• josefina73
    Andreas tjej skrev 2010-07-12 08:33:55 följande:
    Så du menar att reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen inte gäller?
    Nä den gäller. Men inte utan läkarintyg.

Hoppas att det löser sig och att du blir bättre under veckan.
  • Poena

Har du något avbeställningsskydd? Reseförsäkring gäller ju under själva resan.. Det vanliga (om du har avbeställningsskydd) är att du har rätt att avbeställa vid allvarliga hinder t ex anhörigs död, allvarlig sjukdom (läkarintyg krävs på att du inte är i medicinskt skick att kunna resa).

• Andreas tjej
    Poena skrev 2010-07-12 08:56:58 följande:
    Har du något avbeställningsskydd? Reseförsäkring gäller ju under själva resan.. Det vanliga (om du har avbeställningsskydd) är att du har rätt att avbeställa vid allvarliga hinder t ex anhörigs död, allvarlig sjukdom (läkarintyg krävs på att du inte är i medicinskt skick att kunna resa).
    (nu har vi ringt Trygg Hansa)

du hade rätt.
    Reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen gäller bara om man blir sjuk på plats.

avbeställningsskydd ingår inte i min hemförsäkring men det har jag via VISA för att jag betalat med dem.
    Men det gäller bara om man är "akut sjuk" och en förkylning räknas väl knappast som det?
  • josefina73
    Andreas tjej skrev 2010-07-12 09:01:39 följande:

du hade rätt.
    Reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen gäller bara om man blir sjuk på plats.

avbeställningsskydd ingår inte i min hemförsäkring men det har jag via VISA för att jag betalat med dem.
    Men det gäller bara om man är "akut sjuk" och en förkylning räknas väl knappast som det?
    Nä det gör ju inte det...
    Du får kurera dig under veckan! Det är ändå några dagar kvar.
  • Flissi

De allra allra flesta reseförsäkringar som ligger i grundskyddet i hemförsäkringen ersätter INTE om man blir sjuk & inte kan resa.
    Man behöver ha avbeställningsskydd till detta.
    Ibland har man det som tillägg på sin hemförsäkring.
    Har man betalat resan med visakort finns avbeställningskydd där.

Men det krävs läkarintyg!
    Och att få tillbaka pengarna för förkylning har jag faktiskt svårt att tro.

• evaoregon
    Andreas tjej skrev 2010-07-12 09:01:39 följande:

du hade rätt.

När vi bodde i Sverige så blev min man sjuk och fick ta penicillin.  Han fick läkarintyg och vi fick pengarna tillbaka för den resa som vi bokat.
  • evaoregon
    Flissi skrev 2010-07-12 09:05:08 följande:

Men det krävs läkarintyg!
    Och att få tillbaka pengarna för förkylning har jag faktiskt svårt att tro.

Det beror nog på hur risig man känner sig.  Om man t ex har halsfluss så tror jag att man har möjlighet att få pengarna tillbaka med läkarintyg.  När dottern hade bihålsinflammation tidigare i år så tog vi med oss penicillinet och reste ändå. 
  • hotten

jag hade oxå besökt läkaren.

eller om jag jätte gärna ändå ville i väg så hade jag besökt läkaren så fort jag kom till resemålet å sagt att jag blev sjuk på planet ner... då får du tillbaka för förlorade resdagar om du har bra försäkring..

eller du hade ju inte det.. men du får tillbaka resan för helfamiljen om du är sjuk mer än halva resan, det kan ju bli så att du blir betdligt mer sjuk med feber osv... 

• Andreas tjej
    hotten skrev 2010-07-13 00:21:09 följande:
    jag hade oxå besökt läkaren.

eller om jag jätte gärna ändå ville i väg så hade jag besökt läkaren så fort jag kom till resemålet å sagt att jag blev sjuk på planet ner... då får du tillbaka för förlorade resdagar om du har bra försäkring..

eller du hade ju inte det.. men du får tillbaka resan för helfamiljen om du är sjuk mer än halva resan, det kan ju bli så att du blir betdligt mer sjuk med feber osv... 
    Nu har jag varit hos läkare och lämnat prover.
    imorgon kommer resultaten.
  • evaoregon
    Andreas tjej skrev 2010-07-13 14:17:09 följande:
    Nu har jag varit hos läkare och lämnat prover.
    imorgon kommer resultaten.
    Det var ju bra!  Om du t ex behöver antibiotika så kan du ju få det nu och hinna bli ganska frisk innan resan eller kanske få läkarintyg på att du inte kan resa.
  • daKi

Jo skyddet då har i hemförsäkringen gäller, + läkarintyg så ska de inte vara några problem. De var de inte för mig för nått år sedan iaf.

• hotten
    daKi skrev 2010-07-13 15:28:20 följande:
    Jo skyddet då har i hemförsäkringen gäller, + läkarintyg så ska de inte vara några problem. De var de inte för mig för nått år sedan iaf.
    vanlig hemförsäkring har inte avbeställningsförsäkring, men har du tex en extra pluss reseförsäkring i din hemförsäkring så ingår avbeställningsförsäkring.
Svar på tråden Vad gäller om jag blir sjuk innan jag ska åka på charter? Finns det möjlighet att få pengar tillbaka? Någon med erfarenhet av detta?