• Morgongåvan

Är du tillsammans med en grekisk man?

Är du tillsammans/gift med en grekisk man? Har du barn med honom eller planerar barn med honom? Är det något jag borde tänka på vad gäller kulturskillnader/religioner? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för goda råd och tips?

• Svar på tråden Är du tillsammans med en grekisk man?
  • Agapi

Jag är sambo med en grek (vi bor i grekland) sen 1,5 år tillbaka ungefär. Inga barn än dock.

Tror de beror mycke på var ifrån han kommer, min är från kreta och här är dom ofta lite "värre" än på fastlandet. mycke gammeldags i en heldel frågor. Jag har turen att ha en ganska öppensinnad man och svärfamilj så de är inte så farligt för mej. Men tex hade min kille aldrig ens ställt ut sin disk i köket innan vi flytta ihop, de gör ju såklart mamma. Tvätta skulle han aldrig göra. dock hjälps vi åt lika mycke med mat/städning osv nu sen han flytta från mamma.

De jag märker av mest är att familjen kommer och går lite som dom vill. De är inget ringa och bestämma att man ska äta middag utan vi har nycklar hem till svärmor och dom kan komma och plinga på när somhelst. Och när svärmor väl är på besök så kan hon huxflux stå och lägga in vår tvätt eller byta sängkläder (åt minstonde tills jag sa ifrån och vi kom överens om att vårt sov och badrum är privat och vill hon städa och laga mat osv hos oss så får hon hålla sej i resten av huset)

Religionen märker jag inte av alls, mer än att alla gör korstecken lite då å då. Någon rening av "onda ögat" har oxå förekommit. Påsken firas annorlunda och är viktig. Men inget som påverkar vår vardag.

Något speciellt du funderat på?

• Morgongåvan

Tack whisperer för ditt fina inlägg! :)
    Han har flyttat hit från Grekland, så vi bor i Sverige.
    Hur kommer det sig att ni flyttade till Grekland? Har han bott i Sverige någon gång? Han har berättat att Påsken är viktig, men i övrigt tycker jag han är som vilken svenne som helst. Däremot så märker jag att familjen är viktig för greker. Barnen är vktiga, och man sätter ner tid att leka med dem och ha roligt med dem. Har du märk det också? Det ser jag som något possitivt. Han älskar barn och alla barn avgudar honom också. :) Saknar du Sverige? Skulle du vilja flytta hem igen? Det negativa jag hört är att greker ofta sägs vara luriga och ha häftigt temprament. Stämmer det? Tycker inget av det stämmer på min sambo. Han är den ärligaste kille jag träffat och enda gången han har lite temprament är när det är fotboll, men långt ifrån vad endel av killarna härifrån kan vara, haha. Berätta gärna mer. Allt är av intresse. :)

• Agapi

Nej vi träffades när jag var här på semester. Eftersom han driver företag här nere och jag pluggade på distans så var de lättast för mej att flytta ner. Men han var med i Sverige under hela december månad förra året + att han har jobbat med skandinaver (har ett hotell) i 5-6 år så han vet de mesta om vår kultur.

Absolut! barn är välkommna överallt när som helst. Försökte förklara för dom att de är vanligt med barnfria bröllop i sverige haha de var de dummaste dom hört. Karneval mitt i natten så är två tre åringar med och festar utklädda. På bröllop och förlovnings fester så leker barnen med varandra tills de somnar på någon stol. Inget sådär " ne nu är kl 10 och barnen ska i säng så de e dax att gå hem" direkt.

Min sambo har dessutom en lillebror som är 1,5 och när han är och hälsar på får han verkligen full uppmärksamhet av alla. Tycker de är supermysigt och bra mycke bättre än vårt svenska sätt runt barn.

Jag saknar sverige mycke, men mest för att jag har svårt för att lära mej grekiskan, och inte har några vänner här. Men eftersom vi har såpass mycke här (familjeföretag, hus, hundar och katter, hans familj som inte är så resvan osv) så lär de inte komma på fråga att flytta till sverige än på väldigt länge iaf =P

Luriga vet jag inte direkt. Men temperament har dom nog. Jag med ifs så de är inga problem. Dock kan dom börja gapa och ha sej när dom sitter och diskuterar med familjen och jag som inte fattar vad de handlar om oftast kan tro att de är värsta grälet, och så huxflux så skrattar dom och allt är som vanligt.

Något som jag tycker är väldigt grekiskt som jag märker mycke är att alla vill betala! när man äter ute så börjar dom bråka om vem som ska betala. Alla vill vara den som bjuder. Kan ta ett exepel nu herromveckan så var vi i huvudstaden och en kompis till min sambo hade bett oss köpa en speciell stekpanna åt honom. Inga problem. Problemet kom sen när han skulle få den. Sambon ville ge den som pressent, kompisen ville absolut betala. Försökte kasta lite pengar på honom men min sambo bara gapa och kasta tillbaka. kompisen vägrade ta med den om han inte fick betala och sambon vägrade ge ut den om han fick betalt. De slutade med att stekpannan låg på hotellet i över en vecka innan dom kunde komma överens. =P

Hur länge har din kille varit i Sverige? var i från grekland är han?

• Morgongåvan

Oj, vad roligt att läsa dina inlägg! Mera!  Skrattande
    Han har varit här i ungefär 6 år nu, och han kommer från den sydligaste ön av de joniska öarna på västsidan.
    Jag håller med dig...det är inte utan vidare man brukar säga att det låter som rena grekiskan. Tycker det är riktigt svårt språk och de har läten jag aldrig hört förut. Det blir ju inte bättre av att de inte använder vårt alfapet heller.
    Känner igen det där med att när de samtalar med varandra så låter de nästan arga mellan varven, för att i nästa stund skratta tillsammans. De verkar ha en rakare vänskap än vi här uppe. Vi är så rädda för att trampa någon på tårna. Jag vet faktiskt inte vilket jag gillar bäst. En kombination av båda tror jag. En annan skillnad jag har märkt är att här uppe kommer man inte långt med att skälla ut en expedit till exempel. Skäller du vill ingen ha med dig att göra och ingen vill hjälpa dig egentligen. Här behöver du ha de rätta och starkaste argumenten. Där nere är det nästan tvärt om. Där måste man skälla och bli arg ibland för att få något att hända. Tycker du också det?
    Förväntas du vara lite av en "hemmafru" där, eller är det bara en myt man hört? Att kvinnan gärna ska stå i köket, städa, diska, tvätta o.s.v. Läste tidigare att han numera hjälper dig, men vad tycker dina svärföräldrar om det? Lagar han också maten? MIn sambo hjälper mig med allt och jag behöver inte be honom om något. Är sopisen full så är det självklart den ska ut till exempel. Det gör att vi sällan grälar om hemmasysslor. Vi tar båda ansvar för dem, men jag undrar hur det skulle vara om vi bodde i Grekland. Förväntas kvinnan fixa allt hemma då?

• Agapi

Ja jag brukar säga att de bästa vore att leva i ett land som är mitt emellan sverige och grekland. De är mycke här som är bra, men mycke som är väldigt irriterande.

Hemma så är de som reglerna säger, punkt. De går inte att bråka eller förhandla fram något annat. Här går de nästan alltid att komma runt precis allt med lite tjat/bråk eller mutor. Hemma om man får ett nej så är de nej oavsätt vad du gör. Men de e jäävligt jobbigt när de handlar om pappersarbete eller när man har att göra med statliga grejer. Har några vänner som håller på att köpa mark här, och dom har fixat de sista nu TRE ÅR efter att dom börja. De är advokater hit, och stämplar dit hela tiden. Vänta och papper som kommer bort och folk som ska betalas underbordet. En kopia på de ska till danska banken (dom är danskar alltså) och den här, lite fixade så ni ska få mindre skatt, ska till den grekiska. De hade varit svårt att klara sej här utan att vara med en grek kan jag säga =P myyycke extra som man skulle behövt betala och fallor man skulle falla i när man inte vet hur de funkar.

Jo då de är nog så i många familjer, men min svärfamilj är väldigt bra och inte så trångsynta. Föräldrarna är separerade sen många år, vilket är ganska ovanligt. Men så gifte dom sej (och fick barn året efter) när dom var 14 respektive 20!

Hans mamma vill gärna göra allt för sin lilla älskling (enda sonen dessutom), men hon har inget emot att jag tvingar honom att hjälpa till hemma. Tvärtom är hon oftast på min sida när vi tjafsar. Skakar på huvudet och kallar honom "supid boy" och mej "koukla" (docka). haha hon är supergullig. Han har två systrar som är läkare respektive civilingenjör så de lär inte bli några hemmafruar av dom direkt.

De enda han inte gör är att tvätta. Helst skickar han de till sin mamma för han tycker inte jag kan stryka lika bra och de luktar inte samma om inte mamma fixat de =P Helt otänkbart för svenskar men långt ifrån ovanligt här. Vi är 23 och 24 år , och av hans vänner och bekanta som alla är lika gammla eller äldre upp till 30 så är de bara vi som flyttat hemmifrån. De enda som flyttat är de som redan är gifta.

Maten sköter han oftast eftersom han är väldigt intresserad av matlagning. Ibland får jag göra svenska köttbullar och potatismos och sådär som han lärt sej tycka mycke om =).

tror de är väldigt olika i olika familjer. Vissa är fortfarande väldigt gammeldaxa, även de i vår ålder, medan vissa är precis lika jämnställda som hemma. Men jag tror jag har fördel av att han lärt känna svenska kulturen så bra genom att jobba med skandinavier. Han visste lixom var han gjorde när vi blev tillsammans. Fast ibland brukar han säga "kvinna gå till köket!" eller så bara för han vet hur förbannad de gör mej =P Men aldrig på allvar.

Ojoj vad långt jag skriver =P bara väldigt kul att prata om. Du får säga till om de är något speciellt du funderat över.

Hur länge har ni varit tillsammans? har du träffat hans familj och så?

• Morgongåvan

Jag tycker det är så intressant att läsa det du skriver. Jag måste erkänna att jag också beundrar dig för att du tagit ett så pass stort steg att du lämnat familj och vänner i Sverige för att bosätta dig i Grekland. Tänk så mycket byråkrati du måste ha varit med om. :) Jag gillar också att du skriver så öppenhjärtat och ärligt. Alltså att du inte enbart går in för att förespråka Grekland med allt vad det innebär, utan att du också berättar det som är mindre bra. (Det gör min sambo också när han pratar om Grekland.) Jag skulle gärna sitta och ta en fika med dig och bara prata om kulturen där nere. :)

VI har varit tillsammans i ca ett  och ett halvt år nu, och allt känns så otroligt bra. Jag har aldrig träffat en kille som jag kan babbla så mycket med och om precis vad som helst. Han har samma värderingar som jag vad beträffar förhållande och livet generellt. Det enda jag känner mig lite främmande för är just Grekland och deras kultur, även om han försökt berätta så mycket han kan, och även om han beter sig som vilken nordisk kille som helst. Han säger precis som du vad gäller byråkratin, haha. Han tycker allt löper tio gånger smidigare här. Han tycker också att trafiken är närmast livsfarlig där nere. :) 

Jag har inte träffat hans familj ännu, men nästa gång han åker ner tycker han jag ska följa med. Det ska bli oerhört spännande att se hans familj och hur de är. Ett litet misstag jag gjorde var att titta på Mitt grekiska bröllop. Blev lite avskräckt efter det, haha. Han är underbar... jag är väl kanske lite nervös över att ge mig in på okänt vatten när jag alltid haft svenska pojkvänner innan. De kan man, de vet man hur är, men en grek...hmm...hur är de liksom. Hur ofta besöker ni Sverige? Vad sade dina föräldrar när du kom hem med en grek? Vad sade de när du berättade att du ville flytta till Grekland? Har de varit ner och hälsat på er? Vill ni skaffa barn? Vill du gifta dig? Vill du ha ett grekiskt bröllop då eller svenskt? Min sambo nämnde också det där med "onda ögat", något jag aldrig hört förut. Tyckte det verkade lite hokus pokus. Förstod ingenting. :) 

Vad anser de om alkohol och droger där nere?  Dricker de mycket och ofta? Är droger vanligt? Vad anser din man om det?  

• Agapi

Jag har inte skrivit ut mej ur landet, och eftersom båda är med i Eu var de helt enkelt bara att packa min väska och åka. Så jag har inte behövt bråka med massa papper som tur är =) Tack! Vad gullig du är. Har pratat lite tidigare med en annan tjej här som hade en kille från grekland. Dom bodde oxå i sverige men han va uppvuxen här i grekland till och me på kreta tror jag. Väldigt kul att jämföra. Verkar vara ganska så vanligt med svenska tjejer och grekiska killar. Vet iaf tre par här omkring var av en är vår grannne, och två här på familjeliv. Inga grekiska tjejer med svenska killar dock.

Nej de finns absolut negativa saker i landet. Mycke som är jobbigt som man inte ser som turist. De är ju lite annat att BO här och att ligga på stranden och käka på tavernor i en vecka eller två.

Ja, jag tycker faktiskt inte de är så himla stora skillnader i de mesta. De är klart de är endel, men de kunde ju absolut vara värre =P

Hahaha ja du efter 1,5 år här så har jag kört EN gång. Hastighetsgräns, stopskyltar, linjer, alkohol, enkelriktat, parkerings platser osv är inget man bryr sej om alls. Kör där du kan och bara tuta lite eller flytta på saker som är ivägen. Eller om du vill snacka me en kompis eller hoppa in i affären så slår du bara på varningsblinkers och går ur. Vad gör de att man stoppar upp en hel fil, dom andra får la köra på vänster sida då =P

Tror inte du behöver oroa dej. De flesta är väldigt öpphjärtliga och att ta väl hand om gäster och speceillt nya familjemedlemmar är väldigt viktigt.  Men de är väldigt mycke som i den filmen faktiskt =P speciellt de där med att alla heter samma. Både min sambo hans farfar och morfar heter girogos tex.

Jag åker hem när jag kan. Nu när jag jobbar såhar de bara blivit en vecka under säsong. Sen förra året var jag hemma hela nov-dec och Girogos kom i början på dec och så åkte vi tillbaka tillsammans i januari. De är enda gången han varit där änsålänge. Men över jul blir de alltid iaf. Sen får vi se hur mycke mer vi hinner.

Haha kommer få dra hela vår historia, inte mej emot om du orkar =P

Men jag var här på semester bodde på hans hotell men då var de inget mellan oss bara festade lite ihop. så började vi prata online och då bodde jag mestadels hemma så mamma märkte ju att jag satt med datorn 24/7. Till och med sov med webcamen på vissa nätter =P Åkte dit igen över nyår 08/09 och stanna i en månad. Då hade min familj inte träffat honom och tyckte väl inte de var så kul när mina kompisar åkte hem efter en vecka och dom fick veta att jag var kvar själv (sa inget om de innan=P).

Sen åkte jag till sverige i två månader och sen åkte jag ner utan att ha en hem biljett. De var aldrig så att jag bestämde att NU ska jag flytta utan de bara blev så stegvis. Huxflux skulle hans pappa skiljas och ville inte bo kvar i sitt hus efter de och fråga om vi ville flytta in. Så då hade vi ett riktigt hem (innan bode vi på hotellet). Så då blev de ju mer påriktigt. Mamma har varit nere 5 gånger senaste året tror jag, pappa och brossan lite färre men ett par gånger iaf.

Vi planerar absolut att gifta oss och skaffa barn så småning om. Börjat prata om de lite men vi är fortfarande så unga så vi väntar väl något år iaf =)

De onda ögat kan man sätta på folk genom avundsjuka tex. Om någon vill dej illa eller är väldigt avundsjuk på något hos dej/du har. Då får man ont i huvudet och saker kan gå fel/gå sönder osv. Då behöver man bli "renad" av någon som kan sånnt. vet inte hur de går till riktigt mennågot med olja och vatten och korstecken =P Genom att bära den blå färgen man ser på massa grekiska smycken som ofta är format som ett öga så blir man skyddad mot detta.

Alkohol är de väldigt liberala med. Dricka och köra gör ALLA. Köra till krogen är helt normalt och de gör de flesta. Ingen tycker de är konstigt att dricka med barn runt sej eller sådär. Där emot är alla jag träffat väldigt emot droger, även om de såklart måste förekomma här med.

puh =P

Svar på tråden Är du tillsammans med en grekisk man?