• Fleece

Måla om hallen - vad kostar en målare?

Vi har tänkt måla om hallen nu under semestern eftersom den lilla just dragit loss en stor bit av tapeten i hallen :) ska ju sälja lägenheten någon gång under hösten
    Nu säger min kille att det är svårt att få det bra i hallen.. många skrymslen och vrår, många  dörrhål... plus att det är trettio grader och man hellre vill bada. Vad kan det kosta att hyra någon som målar om hallen.. normalstor hall..?

• Svar på tråden Måla om hallen - vad kostar en målare?
  • slemtorsk i din bralla

Alltså, jag skulle gjort det själv. Det är inte så svårt, det jobbigaste är förarbetet. Men ni får räkna med mellan 4-500 kronor i timman och kanske två dagars arbete, en dag för förarbete och en dag för själva målningen, eventuellt någon dag till om man ska måla dubbla lager. Tänk på att ni får rotavdrag på arbetskostnaden men inte på materialet.

Men att göra arbetet själv går på max 3-400, tar lite tid men om det blir dåligt har ni ju ändå råd att göra om det isf och då lär ni ju inte göra om samma misstag.

• Fleece

Hmm ja jag är också inne på att vi ska göra det själva... vi är ju inte gjorda av pengar direkt.. :)

• slemtorsk i din bralla
    Fleece skrev 2010-07-12 12:40:34 följande:
    Hmm ja jag är också inne på att vi ska göra det själva... vi är ju inte gjorda av pengar direkt.. :)
    Viktigt.. se till att slipa ordentligt och att spackla så klart. Finns bra och lättförståeliga instruktioner att läsa på nätet. Är det tapetserat nu är det en god idé att dra ner de gamla tapeterna, skruva ner allt som sitter uppe så som lister,hatthyllor, lampknappar osv.

Hyr gärna en slipmaskin om ni inte har det för det tar annars en eeeevighet att slipa. De flesta stora byggvaruhus hyr ut sånna på en bra timpeng.
    Bra redskap är A och O, en roller för 150 kronor ÄR bättre än en för 19, helt klart.
    Samma sak vad gällande färg.
  • Pappa G

De flesta målare (som inte har semester) är för tillfället helt fokuserade på utomhusarbeten, så det kan nog bli lite svårt att anlita någon med kort varsel..

Svar på tråden Måla om hallen - vad kostar en målare?