• Jackie85

Hur mycket skall man pensionsspara när man är föräldraledig?

Har kollat lite hur mycket pension man förlorar av att vara föräldraledig och har kommit fram till att vi får punga ut med 1250kr i tjänstepension för mig varje månad, men vad är den allmänna pensionen på?

Hur mycket lägger ni undan till pensionen för föräldern som är hemma med barnet?

• Svar på tråden Hur mycket skall man pensionsspara när man är föräldraledig?
  • Barbabok

Inget alls, vi är hemma lika länge båda två dvs förlorar lika mycket. Vi sparar dock privat, samma summa oavsett vem som är hemma.

• Jackie85

Men då blir det ju precis som du säger att ni "förlorar" lika mycket var, man vill ju inte "förlora" något.

• Barbabok
    Jackie85 skrev 2010-07-12 15:31:18 följande:
    Men då blir det ju precis som du säger att ni "förlorar" lika mycket var, man vill ju inte "förlora" något.
    Nä allt är relativt, men för att spara dagar tar vi inte ut fullt, vilket vi kanske skulle behöva för att täcka upp för pension, så frågan är, är pengarna viktigare nu än då? Sen är väl en viss del av föräldraledigheten pensionsgrundande.
  • Jackie85
    Barbabok skrev 2010-07-12 15:33:44 följande:
    Nä allt är relativt, men för att spara dagar tar vi inte ut fullt, vilket vi kanske skulle behöva för att täcka upp för pension, så frågan är, är pengarna viktigare nu än då? Sen är väl en viss del av föräldraledigheten pensionsgrundande.
    Okej det visste jag inte, isåfall kan det ju vara värt att tänka på att faktiskt plocka ut lite dagar innan ettårsdagen också, ifall det är pensionsgrundande menar jag alltså. Hade egentligen tänkt att ta ut noll dagar första året och sedan 5 dgr/veckan för att precis som ni spara så många dagar som möjligt som jag och fästmannen kan använda längre fram i barnets liv.
  • Barbabok
    Jackie85 skrev 2010-07-12 15:36:46 följande:
    Okej det visste jag inte, isåfall kan det ju vara värt att tänka på att faktiskt plocka ut lite dagar innan ettårsdagen också, ifall det är pensionsgrundande menar jag alltså. Hade egentligen tänkt att ta ut noll dagar första året och sedan 5 dgr/veckan för att precis som ni spara så många dagar som möjligt som jag och fästmannen kan använda längre fram i barnets liv.
    En bra plan tycker jag. Lycka till
Svar på tråden Hur mycket skall man pensionsspara när man är föräldraledig?