• lea67

Stödhjul till större cykel

Hej!

Mitt barn har ett funktionshinder som gör att h*n inte har lärt sig cykla utan stödhjul än. Nu har h*n blivit så stor att vi har köpt en 20-tums cykel, men då blir det problem med stödhjul. Vi har hittat stödhjul som ska klara 12, 16 och 20 tum på Intersport, men de sitter inte så bra: dels är de klena, och dels kommer stödhjulen nästan precis i samma höjd som hjulen.

Hur har ni andra med samma problem löst det hela? Finns det bättre stödhjul att köpa någon annanstans? Om h*n inte har lärt sig cykla utan stödhjul när det är dags för en ännu större cykel, hur gör man då?

Med hopp om svar
    Lea

• Svar på tråden Stödhjul till större cykel
  • Philippa

Har kanske habiliteringen eller hjälpmedelscentralen några som ni kan låna?

• AnnBrittS
    lea67 skrev 2010-07-12 15:02:08 följande:
    Hej!

Mitt barn har ett funktionshinder som gör att h*n inte har lärt sig cykla utan stödhjul än. Nu har h*n blivit så stor att vi har köpt en 20-tums cykel, men då blir det problem med stödhjul. Vi har hittat stödhjul som ska klara 12, 16 och 20 tum på Intersport, men de sitter inte så bra: dels är de klena, och dels kommer stödhjulen nästan precis i samma höjd som hjulen.

Hur har ni andra med samma problem löst det hela? Finns det bättre stödhjul att köpa någon annanstans? Om h*n inte har lärt sig cykla utan stödhjul när det är dags för en ännu större cykel, hur gör man då?

Med hopp om svar
    Lea
    Vi har fått låna genom Hab.
  • lea67

Tack för svaren! Jag hade faktiskt inte tänkt på Hab. Jag ska ta kontakt med dem så fort som möjligt (kanske är lite svårt så här i mitten på juli bara).

/Lea

• Gabriella 787
    Nenne 71 skrev 2010-07-12 21:11:57 följande:
    Annars finns ju trehjuliga cyklar.
    Vi har samma problem. Vi har tidigare fått låna en jättefin trehjulig cykel från hab, men nu får man inte låna hjälpmedel längre. Finns ju fina trehjuliga cyklar för större barn att köpa, men vår dotter vill ju ha en cykel som ser ut som alla andras såklart... Jag har dock hittat stödhjul på cykelkliniken.se som ser fina och stadiga ut och som ska funka att använda även på vuxencyklar. Problemet är bara att de kostar närmare 8000 kr, vilket jag tycker är lite väl saftigt. Har också tittat på s.k påhängscyklar vilket jag tycker verkar vara smart! En sådan kommer vi nog att köpa så att vi kan cykla lite längre sträckor hela familjen. Googla påhängscykel så får du upp flera företag som säljer sådana. Är det någon som hittar stadiga stödhjul för större cyklar till skapligt pris så är jag också intresserad av det!

Mvh Gabriella
Svar på tråden Stödhjul till större cykel