• Sagaliten

Gäspar man när man sover?!

Hej

Viste inte riktigt under vilken rubrik denna funderingen hör hemma, men är något jag funderat  över i många år. Inte så att jag gått och grublat över det, men då och då har tanken dykt upp igen.
    Har pratat med mina vänner och familj och så, men ingen tycks ha något svar så frågar har förblivit obesvarad.

Vad säger ni?
    Gäspar man när man sover eller är det bara när man är vaken?

En nyfiken funderare Skrattande

• Svar på tråden Gäspar man när man sover?!
  • Philippa

När man är vaken.....

• lia76
    Du gäspar för att syresätta kroppen (hjärnan) just så att du kan hålla dej vaken.
    Somnar du så behöver du inte syresätta hjärnan för att försöka hålla dej vaken  

Forskare har även kommit fram till att gäspningar kan bero på att vi vill kyla ned vår hjärna för att kunna tänka bättre. En överhettad hjärna fungerar inte lika bra som en sval. Och i sömnen behöver inte tänka så mycket... Vi tänker nog inget då heller
    (=
  • Sagaliten

Var tvungen att googla lite på det igen och hittar inte särskilt mycket, men på netdoktorns forum var där en man som skrivit  "nyligen upptäckt att jag o min äldts dotter (13) gäspar när vi sover...har inte tänkt så mycket på dettta tidigare förrän nu. Är det nån som har en aning om varför???"
    Det fanns dock inget svar där

och sen kommer jag in här och läser

Det får mig ännu mer fundersam Tungan ute

Om det då är så att man normalt inte ska gäspa hur kommer det sig att vissa gör det. Hmmm

Kan ju berätta vad som ligger bakom min fundering från början för det är lite kul tycker jag.
    När jag var ung och väldigt blyg så hände det ju att man var ett gäng som sov över efter en fest eller så och så hände det x antal gånger att det var någon kille som var lite intresserad eller så som lite försynt försökte komma med en liten invit. Kanske en liten hand eller ett litet huvud sakta bärjade närma för att försöka något, men jag låtsades alltid somna väldigt snabbt (långt innan inviten) eftersom jag inte ville att något skulle hända eller så, så då var det lättast att göra det.
    Där väcktes funderingen första gångerna. Minns inte ens om jag gäspade någon gång eller inte, men vet att jag tänkte att jag inte visste och därför inte kunde gäspa Tungan ute

Och på den vägen har den funderingen funnits med mig sen tonåren Glad

• Sallysune

Hej! Vet att man kan gäspa när man sover, ja pratar i sömnen och har spelat in det med hjälp av sleeptalk, ja gäspar väldigt mycket när jag sover! Vilket förvånade mig så ja va tvungen att googla å hamna här!

Trött när man sover???
  • Bageera

Enligt min sambo så ligger jag och gäspar flera gånger i timman son björnen baloo.
    Slutat med att jag får ligga på soffan ????

Svar på tråden Gäspar man när man sover?!