• Anonym

Hur säkra är dagen efter piller? (akut p-piller)

Ja som rubriken lyder, hur säkra är de?

Jag tog en idag då jag hade oskyddat sex lördag natt samt söndag morgon och hade förmodligen äl.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:01
    om jag börjar blöda av tabletten, betyder det att det "fungerar"?
  • Svar på tråden Hur säkra är dagen efter piller? (akut p-piller)
  • Här och nu

Tror de är ca 70-80% säkra minst om man tar dem senast 12 timmar efter. Man behöver inte blöda för att den ska funka. Det är i så fall en biverkning. Att man mår illa är däremot vanligt. Ingen kritik, men får jag fråga hur det kom sig att ni inte skyddade er? Har du tagit tabletten än? Tar man dem efter ett par dagar, är säkerheten nere i 50% ca. Minns ej exakt.

• Anonym
    Här och nu skrev 2010-07-12 16:11:18 följande:
    Tror de är ca 70-80% säkra minst om man tar dem senast 12 timmar efter. Man behöver inte blöda för att den ska funka. Det är i så fall en biverkning. Att man mår illa är däremot vanligt. Ingen kritik, men får jag fråga hur det kom sig att ni inte skyddade er? Har du tagit tabletten än? Tar man dem efter ett par dagar, är säkerheten nere i 50% ca. Minns ej exakt.
    Jag tog tabletten vid 12 tiden idag, igår var apoteket stängt så jag hade ingen möjlighet.

Anledningen var idioti, jag är så van vid att alltid ha käkat p-piller men när jag böt till nya så gjorde jag ett uppehåll då jag mer eller mindre aldrig har sex men så blev det så ändå i helgen med mycket alkohol inblandat.
    Bara att hoppas att det fungerar nu då.
  • Här och nu
    Anonym skrev 2010-07-12 16:15:01 följande:
    Jag tog tabletten vid 12 tiden idag, igår var apoteket stängt så jag hade ingen möjlighet.

Anledningen var idioti, jag är så van vid att alltid ha käkat p-piller men när jag böt till nya så gjorde jag ett uppehåll då jag mer eller mindre aldrig har sex men så blev det så ändå i helgen med mycket alkohol inblandat.
    Bara att hoppas att det fungerar nu då.
    Kolla bipacksedeln. Jag tog ett en gång mer än 12 timmar efter pga. kondomen fastnade i mig. Fanns inget apotek öppet tidigare. Blev inte gravid. Numera har jag alltid ett sånt piller hemma. Har tagit såna 2 ggr utan att bli gravid, men man ska grav.testa efter en viss tid. Läs när. Hoppas det går bra och att du lärt dig något av detta, men det tror jag.
Svar på tråden Hur säkra är dagen efter piller? (akut p-piller)