• Mjesec

Mögel i hyresrätt, rättigheter?

Vi har idag hittat mögel i vårat kök, inte mycket (som syns) men det finns ju likförbannat där. Någon som vet vad vi har för rättigheter?
    Hittar inget om detta i kontraktet, och det är OMÖJLIGT vårt fel att det uppkommit.

Ska självklart inte bo här sålänge möglet finns, och med det ta och flytta till mina föräldrar imorgon.

• Svar på tråden Mögel i hyresrätt, rättigheter?
  • Ulf Harrys Farsa
    Mjesec skrev 2010-07-12 20:30:37 följande:
    ingen?
    Ring hyresnämnden eller hyresgästföreningen (om nu inte världen åtgärdar pronto)
  • charmmiss

vi har upptäckt mögel i vårat badrum och de ska renovera om det om 2 månader, vi blir utan badkar en hel månad, fattar inte hur vi ska klara av det då vi även har två små barn, finns tydligen en lägenhet med dusch som man får låna, vi ska även få en liten ersättning för det, vet ej hur mycket.

• Mjesec
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-12 20:36:04 följande:
    Ring hyresnämnden eller hyresgästföreningen (om nu inte världen åtgärdar pronto)
    Tänkte ringa hyresgästföreningen först, tror min hyresvärd bara lär vifta bort det, då jag ringde idag och sa att jag trodde jag fått mögel (på ett annat ställe) men enligt vik.vaktmästaren var det inte aaaaalls brådskande och dom skulle kolla om en vecka minst, kanske längre tid..=/

Vet du vad man har för rättighetr?
  • Clotilda

Är ni säkra på att det är mögel? Jag trodde jag hade mögel i badrummet förut men de mätte och hittade inget. Det visade sig vara ett rätt vanligt fult men helt ofarligt problem med något silikonbaserat lim som man fick tvätta bort.

• Mjesec

Det sitter bakom vattenkranen i köket under siliconskarven, är även osäker på om det finns under diskbänken men det kollade vi dessvärre inte specieltl bra /=
    Svartmögel pratar vi om.

Nu pratat med hyresgästföreningen och miljökontoret och vi har tack och lov båda bakom oss om hyresvärden inte gör något :)

• Pappa G

Låter ärligt talat spontant inte särskilt allvarligt.

Även våtrumssilicon som man använder i kök/badrum vill börja mögla efter ett antal år, även om det innehåller antimögelbildande medel. Miljön är helt enkelt så tuff, med hög luftfuktighet etc.
    Det är bara att skära bort (eller använda speciella siliconlösande medel), låta torka, och foga på nytt. Eventuellt kan man behandla ytan med ett mögelbehandlande medel först.

Runt kranarna i ett kök bör man helst undvika silicon överhuvudtaget.
    Är installationen riktigt gjord behövs det normalt inte.

• Mjesec

Låter kanske inte allvarligt, kanske inte är allvarligt, men likförbannat vill jag ju inte ha min snart 3månaders i en möglig lägenhet. Och jag ska ju inte behöva betala för en möglig lägenhet.

Miljökontoret tyckdet det var allvarligt iaf. Så nu är saker på g att hända.

Svar på tråden Mögel i hyresrätt, rättigheter?