• SailorGirl

Hjälp! Hur stor flyttbil och hur många gubbar?

Vi är 2 pers och 2 katter med rätt så genomsnittligt med prylar hemma i vår trea på 83 kvadratmeter. Beräknar att vi behöver ca 60 flyttkartonger till bohaget, men hur många flyttgubbar och hur stor bil ska man beställa?

En av flyttfirmorna vi kikat på har två olika bilar: En på 18 kubikmeter och en på 52. Förra flytten fyllde vi en 18-kubikare tre gånger (vilket skulle motsvara ungefär en tur med den stora bilen), men vi var bara 3-4 vanliga människor och inga flyttproffs, och jag minns inte hur lång tid det tog. Hur relevant den tiden skulle vara jämfört med riktiga flyttgubbar är ju också svårt att avgöra.

Några tankar, erfarenheter och tips?

• Svar på tråden Hjälp! Hur stor flyttbil och hur många gubbar?
  • Hertha

Vi flyttar det mesta av vårt bohag imorgon. Fyra flyttfirmor har bedömt att vi har ungefär 25-30 kubik saker och då är vi två  barn och två vuxna. Vi bor i ett hus på 105 kvm och med 80 kvm källare. Tycker att vi har hyfsat normalt med grejor.

• annkar78

Vi flyttade 90 kvm och behövde en stor bil (tror 60 kubikmeter. Vi hade bara en flyttgubbe men var då utöver honom tre vuxna män som bar.

• annkar78

ah förlåt vi flyttade min svärmors bohag i samma så vi tog nog 30 kubik var!!

• SailorGirl
    Hertha skrev 2010-07-12 21:44:12 följande:

Vi flyttar det mesta av vårt bohag imorgon. Fyra flyttfirmor har bedömt att vi har ungefär 25-30 kubik saker och då är vi två  barn och två vuxna. Vi bor i ett hus på 105 kvm och med 80 kvm källare. Tycker att vi har hyfsat normalt med grejor.

Ok, men är det möbler + lådor då? Vi lastade ju inte hela vägen upp i taket, men jag kan tänka mig att flyttfirmor vet att utnyttja platsen bättre. Sen slängde vi en hel del efter flytten, men man fyller ju på med nya grejor så det har nog gått på ett ut

Utöver våra uppskattade 60 lådor, så har vi:

Hörnsoffa
    Fåtölj
    2 side boards
    9st 40-cm breda bokhyllor, 2m höga
    Högtalare...hyfsat stora. 30 x 30 x 100 kanske
    Köksbord
    4 stolar
    Hallbord (avlångt, smalt, högt)
    Ett par hyfsat stora speglar
    Ett par tvättkorgar
    140-säng
    2 sängbord
    En rejäl (hög) byrå
    Ett gediget skrivbord
    En skrivbordsstol
    En barnsäng (ouppackad i sin ikea-låda)
  • t0va

Vi flyttade 65kvm med källare på ca 5kvm, var rätt mycket saker. Gick åt ca 60lådor modell normalstor, flyttfirman jag pratade med innan sa att vi skulle räkna med 1 kartong/kvm ungefär och sen 5-6 timmar med 2 flyttgubbar. Vet inte vad de tänkte för storlek på bil. För det slutade med att vi hade 1 kompis och svärmor ihop med en släpkärra och körde själva. 

• annkar78

Minns inte riktigt hur många lådor vi hade men möbelmässigt så låg vi lika. Tror dock att vi hade mindre lådor. Det kan vara på håret att ni klarar er på 30 kubik då. Min svärmor hade missbedömt sitt och fick lämna kvar en del saker och det var inte roligt. Fanns det bara 18 och 52 att välja på skulle jag def ta 52 kubik.

• SailorGirl

Ah! Det låter som en bra tumregel Vi börjar med 60 lådor i god tid och lägger in inköp av 20-30 rejäla lådor till i budgeten då (om ingen annan kommer med motstridiga uppgifter). Sist var det ju mina saker från min 60-kvadratslägenhet + mannens saker från hans 30 kvadrat (som mestadels stod i mina förråd), så jag tänkte att det borde vara +/-0. Lite marginaler skadar dock inte.

5-6h på 2 man ger 10-12 mantimmar...på tre flyttgubbar skulle det bli upp till 4h. Låter inte helt osannolikt...

• SailorGirl
    annkar78 skrev 2010-07-12 21:56:39 följande:
    Minns inte riktigt hur många lådor vi hade men möbelmässigt så låg vi lika. Tror dock att vi hade mindre lådor. Det kan vara på håret att ni klarar er på 30 kubik då. Min svärmor hade missbedömt sitt och fick lämna kvar en del saker och det var inte roligt. Fanns det bara 18 och 52 att välja på skulle jag def ta 52 kubik.
    Det är lite så jag tänker.

Jag är ju gravid, så jag kommer inte att hugga i själv. Enbart peka med hela handen (och magen vid behov...)
  • t0va
    SailorGirl skrev 2010-07-12 22:01:45 följande:

Jag är ju gravid, så jag kommer inte att hugga i själv. Enbart peka med hela handen (och magen vid behov...)
    Det behövs också, jag var också gravid när vi flyttade och hade grym foglossning så jag fick agera dörröppnare och köra släpkärra. 

Så ett tips är att börja packa i tid, det tar mycket längre tid när man har en mage ivägen, kartongerna blir så djupa och armarna så korta ;)

Prylarna som ni har är ungefär vad vi också hade och de tar massa plats om man har otur och inte får ihop det jättebra. Vi körde totalt 4 eller 5 vändor med en 9kbm kärra, och då var det inte jättefint packat med möblerna, vi hade bara ca 400m att åka så de stoppade väl mest in prylarna. Kartongerna var lättare att få bra ordning på.  

Planerar ni att åka flera gånger eller vill ni få in allt på en och samma gång, är det längre att åka så kanske det är bättre med en stor bil för att inte slösa tid på resandet.  
  • annkar78
    SailorGirl skrev 2010-07-12 22:01:45 följande:

Haha ja det låter som en bra plan! Vi hade helt missbedömt hur lång tid det faktiskt tog att packa "det sista" som man lämnar samt att städa lägenheten, då hade vi ändå två tjejer som gjorde det åt oss. Ett tips bara. Minns att jag missbedömt detta två sista gångerna jag flyttat och säkert innan dess också. Man lurar sig själv att tro att allt är klart av ngn anledning :)
Svar på tråden Hjälp! Hur stor flyttbil och hur många gubbar?