• Lanloun

Vem skrev Koranen?

Jag vet att Muhammed (frid över honom) fick Koranens ord från Gud genom ängeln Gabriel, men eftersom Muhammed var analfabet så skulle han inte själv kunna ha skrivit ned det på papper.

Så vem skrev Koranen?

OBS! Gud författade den. Men vem skrev ned orden på papper??

• Svar på tråden Vem skrev Koranen?
  • Lanloun

Någon?

Justice, TSW, UmmElias??? Eller ngn annan aktiv i religionsforumet?

• Lillsnufflan

Ursprungligen skrevs den inte ner. Den reciterades, d.v.s. religionskunniga lärde sig den utantill och "läste" högt ur minnet för de som inte var lika lärda.

• Lillsnufflan

Sedan fanns andra, skrivkunniga, personer kring Muhammed som skrev ner olika stycken. Bland annat Zaid ibn Thabit, du kan googla namnet om du vill veta mer.

• MoneyMonkey

Jaha schyst att du inte frågade efter mig! Bara justice, stw och ummelias... Rynkar på näsan Nä men profeten (fvmh) fick den reciterat för sig av Gabriel, sedan läste han högt det han hörde ("han förkunnar endast det han hör...") och så fick några skrivkunniga hjälpa till med nedtecknandet.

• MoneyMonkey

"

After the departure of Muhammad from this world the task fell on Ibn Thabit, who specialized in the Quran, to authenticate the first and most important reference for the ummah of Muhammad. This became an urgent task after the wars of apostasy and the Battle of Yamamah in particular in which a large number of those who had committed the Quran to memory perished. Umar convinced the Khalifah Abu Bakr that the Quran should be collected in one manuscript.

During Abu Bakr's reign as caliph, he was given the task of collecting the Quranic verses from all over Arabia. Zayd finally accepted the task and, according to him, "started locating the Quranic material and collecting it from parchments, scapula, leafstalks of date palms and from the memories of men (who knew it by heart)".

When Zayd had completed his task, he left the prepared suhuf (sheets) with Abu Bakr. Before he died, Abu Bakr left the suhuf with Umar who in turn left it with his daughter Hafsah. Hafsah, Umm Salamah, and Aishah were wives of Muhammad who memorized the Qur'an.

He completed the task, compiling a version of the Quran called Mushaf, and delivered the copy to Abu Bakr."

Wikipedia... Men det finns källhänvisnar till allt iaf.

• Lanloun
    MoneyMonkey skrev 2010-07-12 23:53:26 följande:
    Jaha schyst att du inte frågade efter mig! Bara justice, stw och ummelias... Rynkar på näsan Nä men profeten (fvmh) fick den reciterat för sig av Gabriel, sedan läste han högt det han hörde ("han förkunnar endast det han hör...") och så fick några skrivkunniga hjälpa till med nedtecknandet.
    Hahahaha sötnos jag har varit online många gånger och väntat på dig, men du kommer aldrig in

Men jag frågade bara om dessa för jag visste att du bytt namn igen och var osäker på vad du hette nu, men hoppades att du skulle dyka fram

islam-svarar.se/pages/content/view/141/36/

Detta gör mig förvirrad
  • Lillsnufflan
    Lanloun skrev 2010-07-13 00:06:51 följande:
    Hahahaha sötnos jag har varit online många gånger och väntat på dig, men du kommer aldrig in

Men jag frågade bara om dessa för jag visste att du bytt namn igen och var osäker på vad du hette nu, men hoppades att du skulle dyka fram

Detta gör mig förvirrad
    Ja, jag förstår att den länken gör dig förvirrad. Men är det inte så att den behandlar författandet av Koranen (och inte nedtecknandet även om det är det ord som bokstavligen används). För de kan väl knappast mena att Guds hand själv bokstavligen höll i pennan? Jag tolkar texten som att de egentligen menar att Allah författade Koranen. Och beviset är att varken Muhammed eller araberna var i stånd att författa en bok med så moraliskt fulländat innehåll och vackert språk, inte att de egentligen redogör för vem som höll i pennan. Inte kan de gärna förneka att Koranen kom till människorna genom Muhammeds förmedling. Däremot så tycks de vilja poängtera att det Muhammed inte hittade på orden själv, de är skapade av Allah.

Jag kan dock ha fel.
  • MoneyMonkey
    Lanloun skrev 2010-07-13 00:06:51 följande:

Detta gör mig förvirrad
    Jag har haft migrän hela veckan Kräks Men jag har kikat in då och då på msn och du är inte online, loggade in då o då varje dag men vi måste missat varann då. Jag är inne på msn nu iaf.

Vad gör dig förvirrad? Länken pratar inte om vem som NEDTECKNADE koranen utan den tar upp falska påståenden om att koranen är författad av människor.
  • rumpkullan

En del menar att Muhammed fick skrivkonstens gåva av Allah så han kunde skriva ner den och bara den.

• MoneyMonkey
    rumpkullan skrev 2010-07-13 00:40:27 följande:
    En del menar att Muhammed fick skrivkonstens gåva av Allah så han kunde skriva ner den och bara den.
    Men det är inte sant för han (fvmh) var analfabet, och det står klart o tydligt i sunnah att han hade medhjälpare som skrev ner den efter att han reciterat för dem.
  • Lillsnufflan
    MoneyMonkey skrev 2010-07-13 00:34:42 följande:
    Jag har haft migrän hela veckan Kräks Men jag har kikat in då och då på msn och du är inte online, loggade in då o då varje dag men vi måste missat varann då. Jag är inne på msn nu iaf.

Vad gör dig förvirrad? Länken pratar inte om vem som NEDTECKNADE koranen utan den tar upp falska påståenden om att koranen är författad av människor.
    Det som gör henne förvirrad är väl just att länken använder ordet nedtecknade och inte författade men till skillnad från Koranen är ju denna text i högsta grad både nedtecknad och författad av människor, och vi kan ju som bekant begå fel. Skrattande Hoppas din migrän har lagt sig, förresten.
  • oOHalalOo
    Lillsnufflan skrev 2010-07-13 01:37:38 följande:
    Det som gör henne förvirrad är väl just att länken använder ordet nedtecknade och inte författade men till skillnad från Koranen är ju denna text i högsta grad både nedtecknad och författad av människor, och vi kan ju som bekant begå fel. Skrattande Hoppas din migrän har lagt sig, förresten.
    Nedtecknat är väl något som skrivs ned som någon annan uttalar? Dvs Koranen har nedtecknats av människohand, men författats av Allah (swt) och sedan framförts till människan via Gabriel och människan har då i sin tur nedtecknat Uppenbarelsen/Koranen.
  • Lillsnufflan
    oOHalalOo skrev 2010-07-14 19:38:29 följande:
    Nedtecknat är väl något som skrivs ned som någon annan uttalar? Dvs Koranen har nedtecknats av människohand, men författats av Allah (swt) och sedan framförts till människan via Gabriel och människan har då i sin tur nedtecknat Uppenbarelsen/Koranen.
    Ja självklart, men om du läser texten i länken som TS gav så ser du att den säger att Allah nedtecknade Koranen. Därav hennes förvirring. Men som du säger, Allah författade Koranen, människor nedtecknade den. Alltså har någon råkat skriva fel i texten på hemsidan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    rumpkullan skrev 2010-07-13 00:40:27 följande:
    Det står i koranen att han var analfabet annars skulle vi tagit del av det att han gavs det miraklet att kunna läsa och skriva. 
  • Mita1973

ojdå då behöver jag inte fundera längre då har jag al fakta jag behöver för att veta det jag behövde...

Som jag misstänkte männskligt gissel in blandat..  

Svar på tråden Vem skrev Koranen?