• Rödaskor

Bota en slarver?

Jag är påväg att flytta ihop med min pojkvän och inför det har jag några funderingar. Jag är rätt så slarvig och lat när det kommer till hushållssysslor. Jag skjuter ofta upp sånt som att diska eller dammsuga och sen blir det sent och jag för trött. Jag låter tvätten ligga tills jag nästan står utan rena trosor. Jag lägger mina saker på skrivbordet sen växer högen fast jag sagt att jag bara ska ha skolsaker där. Jag låter ibland ouppätna matlådor och matvaror ligga i kylen tills dom är redo att gå därifrån själv.

Jag håller bättre ordning när det är folk runt omkring, vänner, familj och pojkvän. Vill ju inte erkänna att jag egentligen är en slarver. Men nu när jag ska bo med min kille är jag rädd att falla in i min slarviga/lata sida. Vill inte att han ska behöva plocka efter mig eller störa sig på mig.

Hur blir man bättre på att hålla reda på sina saker? Hur ser man till att disken alltid blir gjord i tid? Hur ser man till att man dammsuger innan dammråttorna tar över? Kan man bota en slarver?

• Svar på tråden Bota en slarver?
  • Shorona

Jag var så förut när jag bodde själv. Sen flyttade jag ihop med maken som var allt annat än slarvig. Nu är jag inte pedant men det är inte långt ifrån... Det är väl som allt annat. Gör du vissa saker varje dag så blir det till slut en vana som bara går av farten.

• Pormoicheia

tipsar om:
    www.flylady.net/

Det gäller att hålla stenhårt på att arbeta in rutiner och att verkligen anstränga sig för att ta undan "när man ser att det behövs" istället för att vänta tills man måste.

Det är dock lättare sagt än gjort (jag är en jäkla slarver själv).

Men i grund och botten handlar det om att få in saker i sån rutin att det till slut sker av bara farten.

Testa olika sätt...Listor är en sak jag har kommit fram till att det funkar sålänge man inte gör dem för långa.
    Antingen så är man en person som vill ha lista på vad som behöver göras så man sen kan bocka av det man gjort. På edt viset får man en bra översikt om vad som blivit gjort och vad som är kvar att göra.
    Själv föredrar jag att skriva upp det jag gjort allt eftersom och att göra saker i de ordning som ger mest , annars blir jag överväldigad av allt som ska göras att jag liksom lägger ner istället

Min priolista lyder såhär:
    Bädda sängen
    Ta disken
    Plocka upp saker ifrån golvet

Bara jag kommit igenom dessa tre punkter har jag fått upp aptiten på att fixa ännu finare att det sen går av bara farten eftersom jag liksom är igång.(Därmed inte sagt att det blir jättebra städat varje gång dock...)

Allt eftersom man får in små saker i rutin (som att alltid lägga smutskläder i tvättkorgen direkt, lägga alla kläder jag använder på ett och samma ställe o.s.v. och städa undan efter sig) och dessutom fått till ett väl fungrande städschemat (även om det bara är i huvudet) så är det inte lika mycket att städa, eftersom man kommit in i vissa stökförebyggande rutiner i samma veva.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Pormoicheia

Sen gäller det att se var det behövs lösningar...Alla extra saker som hamnar på skrivbordet, hamnar de där för att du helt enkelt är för lat för att lägga det där det ska vara, eller hamnar det där för att det inte har en rätt plats att ligga på?

• Rödaskor

Jag kan vara dukigt i en vecka, sen kommer lathet in och jag-gör-det-sen mantrat. Med saker, jag har inte någon egentlig plats för saker och ting, utan har lite saker här och där. Även om jag har lådor och sånt så blir det ofta en röra av allt, bara för att det är så enkelt att bara slänga ner det i lådan så är det borta.

Jag hoppas att min pojkväns närvaro kommer få mig att skärpa mig, för jag vill vara ordningsam. Den som har sina räkningar i prydliga mappar, kläder hänga och vikta ordentligt i garderoben, dammfria hyllor m.m

• Pormoicheia

Vi äro alla latmaskar i grunden

• Miss Cee

För den som VILL bättra sig så finns det alltid ett tåg kvar att hoppa på :)

Det bästa du kan göra är nog att diskutera det med pojkvännen och be att ni gör någon form av rutin. Det är mycket svårare att hålla ingång om man inte har en tydlig rutin.

Tex att ni gemensamt städar i 10 minuter varje kväll efter middagen. Eller har en städtimme på söndagen.
    Ni kan laga mat ihop och så tar den ena disken medan maten lagas så får man undan det värsta.
    Gör man det ihop så är det mycket roligare :)

Sen underlättare det om ni ser till att inte flytta in en massa saker utan att se till att det finns en färdig plats/förvaring för dem redan från början.

Ha varsin tvättkorg (med lock!) och så sköter var och en sin egen tvätt, så slipper han störa sig på den...

Vi är två väldigt stökiga personer som levt ihop i 12 år. Vi har stadigt förbättrat oss... det blir roligare när man är två, och när man inser att den andra inte accepterar att man är slarvig och skiter i allt så är det bara att kavla upp armarna och bvli vuxen. :)

• idiblon yes

Hurdan är han då? Se för allt i världen till att du inte blir någon hushållerska. Är han själv pedant?

FL är guld.
Svar på tråden Bota en slarver?