• OoOSarahOoO

Hur mycket ska man ge?

Min dotter är 7 veckor och gå på ersättning har hon gjort hela tiden. Nu får hon 120ml vaje måltid vanliga fall bruka hon bli hungri och vilja ha mat var tre och fjärde timme. Men nu dom sista dagarna här bara så har hon inte blivet mätt så hon ätit sina 120 3 till 4 gånger bara på två tre timmar. Är det dags att höja måltiden? hur mycket ska ja ge för att hon ska bli mätt och hålla sig sina timmar sen?? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mycket ska man ge?
  • hallon2

Du borde låta din din dotter äta sig mätt... Vid varje måltid och när hon vill.
    Kanske dax att prova lite baby-gröt under dagen. ???

• OoOSarahOoO
    hallon2 skrev 2010-07-13 00:18:15 följande:
    Du borde låta din din dotter äta sig mätt... Vid varje måltid och när hon vill.
    Kanske dax att prova lite baby-gröt under dagen. ???
    jo jag vet jag vill ju att hon ska bli mätt. Därför jag undrade om jag skulle höja mängden med ersättning. Babygröt kan man börja med det så här tidigt?
  • jhnaabberglund

HALLÅ ? HON ÄR JU BARA TVÅ MÅNADER. HON SKA VÄL INTE ÄTA GRÖT ÄNNU. TS, HON KANSKE ÄR INNE I EN TILLVÄXTPERIOD, NÄR MAN AMMAR ÄR DET LÄTT ATT TRO ATT MJÖLKEN HAR BLIVIT DÅLIGT NÄR DOM INTE BLIR MÄTT LIKA FORT SOM FÖRUT. SAMMA SAK MED ERSÄTTNINGSBARN. MIN DOTTER BRUKAR IBLAND VILJA HA MER EFTER HON ÄTIT SINA 180-200 ML.. DÅ BRUKAR JAG TA UPP HENNE PÅ AXELN FÅ HENNE OCH RAPA. OCH VÄNTAR EN STUND. ÄR HON FORTFARANDE HUNGRIG BRUKAR JAG GE LITE TILL.,  URSÄKTA STORA BOKSTÄVER, ÄR INNE PÅ MOBILEN OCH  AV NÅGON ANDLEDNING VILL DEN INTE GÖRA SMÅA. DET ÄR INTE SÅ ATT JAG ÄR ARG.

• OoOSarahOoO
    jhnaabberglund skrev 2010-07-13 00:28:21 följande:
    HALLÅ ? HON ÄR JU BARA TVÅ MÅNADER. HON SKA VÄL INTE ÄTA GRÖT ÄNNU. TS, HON KANSKE ÄR INNE I EN TILLVÄXTPERIOD, NÄR MAN AMMAR ÄR DET LÄTT ATT TRO ATT MJÖLKEN HAR BLIVIT DÅLIGT NÄR DOM INTE BLIR MÄTT LIKA FORT SOM FÖRUT. SAMMA SAK MED ERSÄTTNINGSBARN. MIN DOTTER BRUKAR IBLAND VILJA HA MER EFTER HON ÄTIT SINA 180-200 ML.. DÅ BRUKAR JAG TA UPP HENNE PÅ AXELN FÅ HENNE OCH RAPA. OCH VÄNTAR EN STUND. ÄR HON FORTFARANDE HUNGRIG BRUKAR JAG GE LITE TILL.,  URSÄKTA STORA BOKSTÄVER, ÄR INNE PÅ MOBILEN OCH  AV NÅGON ANDLEDNING VILL DEN INTE GÖRA SMÅA. DET ÄR INTE SÅ ATT JAG ÄR ARG.
    Hehe ingen fara där. Nej jag tyckte gröt  lät väldigt tidigt. Kan mycket väl vara så som du säger. Jag får testa mig fram lite. annars får jag höra med bvc på Fredag ;)
  • RackarnsMamma
    OoOSarahOoO skrev 2010-07-13 00:01:52 följande:
    Min dotter är 7 veckor och gå på ersättning har hon gjort hela tiden. Nu får hon 120ml vaje måltid vanliga fall bruka hon bli hungri och vilja ha mat var tre och fjärde timme. Men nu dom sista dagarna här bara så har hon inte blivet mätt så hon ätit sina 120 3 till 4 gånger bara på två tre timmar. Är det dags att höja måltiden? hur mycket ska ja ge för att hon ska bli mätt och hålla sig sina timmar sen?? Någon som vet?
    Det brukar stå ungefärlig mängd (som man kan gå efter).men alla är olika och äter mycket eller lite. Men är man osäker så kan man kolla på paketen.. Vi kör med NAN och där står det, har för mig att det står på Sempers också.
    Du märker nog om bebisen är mätt..testa dig fram =)
  • kokos

Häromdagen åt min son på 5 veckor ocklså varannan timma och 120 ml NAN varje gång. Jag började undra då han bara äter 90-100 var 3e timma... På kvällen kaskadspydde han upp allt så nu ger jag inte mer än 90 Och försöker hålla de 3 timmarna. Tycker det är jättesvårt men jag vågar inte chansa på samma sak igen...

• 201201232

Spontant skulle jag säga att det är bättre att ge oftare än att öka mängden eftersom risken för att det ska komma upp igen ökar om bebisen äter för mycket. Å andra sidan skulle man ju se till att det alltid fanns ersättning kvar i flaskan när bebisen hade ätit klart för att försäkra sig om att det var tillräckligt stor mängd. Dock tror jag att vi var tvungna att begränsa mängden i milliliter och ge oftare då vår son kaskadkräktes mest hela tiden, men de flesta bebisar gör ju inte det.

• RackarnsMamma
    201201232 skrev 2010-07-13 20:01:03 följande:
    Spontant skulle jag säga att det är bättre att ge oftare än att öka mängden eftersom risken för att det ska komma upp igen ökar om bebisen äter för mycket. Å andra sidan skulle man ju se till att det alltid fanns ersättning kvar i flaskan när bebisen hade ätit klart för att försäkra sig om att det var tillräckligt stor mängd. Dock tror jag att vi var tvungna att begränsa mängden i milliliter och ge oftare då vår son kaskadkräktes mest hela tiden, men de flesta bebisar gör ju inte det.
    det som kommer upp är oftast bara det som inte behlvdes och bebisen är säkerligen mätt trots det..
    vättre att ge för mycket än för lite =)
    Och att dom kräks är vanligt, också ett tecken på att dom är mätta =)!
  • xXMaLoXx

När de kräks för att de har ätit för mycket så handlar det inte om några större mängder, såpass är det svårt att truga i ett barn mer mat än han/hon vill ha. Ofta ser det mer ut än vad det är när de kräks de små. Kaskader är det väl inte heller. Om ett barn kaskadkräks stora mängder så beror det på något annat som bör kollas upp, i synnerhet om det upprepas.

Vi fick rådet att öka såpass att det alltid fanns lite kvar i flaskan när barnet ätit klart, ett mycket bra tips. Måttangivelserna för olika åldrar på paketen är bara fingervisningar, det är ju inget man måste rätta sig efter. Alla barn är olika och ditt barn kommer med största sannolikhet ändra sitt ätmönster måååånga ggr till :)

• Skogsflickan

Min son är likadan ts. Han fyller 4 månader den 19:e juli, men nu i värmen så slukar han i sig maten tätt..Han brukar äta 180ml var 4:e timme men igår drog han i sig 350ml på en gång och samma idag. Tror dom är törstiga och det med ml och mått ska man ta med måtta. Alla barn är olika och det kan variera från gång till gång hur mkt de äter. Min kunde äta 90-120-150-180-60 ml osv vid alla konstiga tider och gör så fortfarande. Jag gör alltid lite mer så han kan äta det han behöver.

Lycka till

• Miss Cee

Man ska ge dem så mycket de vill ha, så ofta de vill ha.
    det bästa är att blanda MER än man tror går åt, och sedan låta dem äta så mycket de vill ha. Om hon alltid äter upp sina 120 så blanda 150 istället. När flaskan med 150 börjar tömmas vid nästan varje mål så öka igen osv.

Och strunta i vad som står på paketet och vad andr abebisar äter. De ska äta tills de är mätta, och om det tar slut i flaskan så vet du ju inte om bebisen hade velat ha mer...

(Sonen har ätit varannan timme ungefär sedan han var nyfödd. Han vill helt enkelt ha det så.)

• 201201232
    xXMaLoXx skrev 2010-07-13 23:43:01 följande:
    När de kräks för att de har ätit för mycket så handlar det inte om några större mängder, såpass är det svårt att truga i ett barn mer mat än han/hon vill ha. Ofta ser det mer ut än vad det är när de kräks de små. Kaskader är det väl inte heller. Om ett barn kaskadkräks stora mängder så beror det på något annat som bör kollas upp, i synnerhet om det upprepas.

Vi fick rådet att öka såpass att det alltid fanns lite kvar i flaskan när barnet ätit klart, ett mycket bra tips. Måttangivelserna för olika åldrar på paketen är bara fingervisningar, det är ju inget man måste rätta sig efter. Alla barn är olika och ditt barn kommer med största sannolikhet ändra sitt ätmönster måååånga ggr till :)
    Absolut är det så, men många bebisar speciellt pojkar har problem med magmunnen och då kan det komma upp för mycket. Men har man en sådan bebis märker man det. Det är spyor överallt och inte några små pölar. Man märker vad som fungerar, men just att öka mängden kraftigt kan orsaka problem och det är viktigt att vara medveten om det och kanske om det visar sig bli problematiskt erbjuda ersättning oftare (samt se till att hålla huvudet högt på bebisen). 
Svar på tråden Hur mycket ska man ge?