• Jossii

tv och data när det åskar?!??

Jag är rädd för åskan! vågar jag verkligen sitta här med min laptop??? Vill kolla lite på tv men vågar inte sätta på den. Jag vill öppna å lufta, jag dör av varmeslag här inne. Men vågar inte!

Jag bor i lägenhet. hur farligt e det med åskan?

• Svar på tråden tv och data när det åskar?!??
  • elefantmamman

Har också sånna funderingar. Jag är uppvuxen med att man inte tittar på tv eller pratar i telefon när det åskar. Nu för tiden verkar det inte som om det finns några sånna restriktioner.
    Datorn, mobiltelefon eller trådlöstelefon var inget som någon i min bekantskapskrets hade så jag är lite nyfiken hur sånt funkar idag.

Det jag vet om åska i alla fall (tror jag) är att blixten söker sig till högsta punkten alternativt något som leder ström t. ex. åskledare, tågbana eller en sjö.

• Suck och suck

Dator och tv kan gå sönder om man har på dem i åskan. Därför ska man helst ha dem avslagna. Vad jag har hört iallafall.

• elefantmamman
    Suck och suck skrev 2010-07-13 01:18:08 följande:
    Dator och tv kan gå sönder om man har på dem i åskan. Därför ska man helst ha dem avslagna. Vad jag har hört iallafall.
    Det har jag hört också, men när jag stänger av tv:n och drar ur kontakten/antennen så brukar folk säga att jag är nojig
  • Suck och suck
    elefantmamman skrev 2010-07-13 01:20:13 följande:
    Det har jag hört också, men när jag stänger av tv:n och drar ur kontakten/antennen så brukar folk säga att jag är nojig
    De skiter väl i om prylarna går sönder då? Eller så är de dumma som inte fattar att det är så.
  • Jossii

Jag är oxå uppvuxen med att man ska stänga och släcka. Helst sitta i en bil osv. Pratade med min mamma i telefon precis när åskan började mullra, då fick hon bråttom och sa till mig att släcka all elektronik och stänga alla fönsterna.

Nu kör jag laptopen på batteriet så det lär räcka en timme till ialf.

Men e det inte farligare om man bor i hus/villa än i lägenhet?

• elefantmamman
    Suck och suck skrev 2010-07-13 01:21:52 följande:
    De skiter väl i om prylarna går sönder då? Eller så är de dumma som inte fattar att det är så.

Min syster som bor långt ut på landet gör av med 2-5 telefoner varje år pga åska. Dom har IP-telefoni.

Ha fönsterna öppna ska inte vara nåt problem i alla fall. Vi brukar sitta på balkongen och titta på blixtarna

• Suck och suck
    Jossii skrev 2010-07-13 01:22:02 följande:
    Jag är oxå uppvuxen med att man ska stänga och släcka. Helst sitta i en bil osv. Pratade med min mamma i telefon precis när åskan började mullra, då fick hon bråttom och sa till mig att släcka all elektronik och stänga alla fönsterna.
    Oj, SÅ ordentlig är inte jag. Det där är väl mest för att utrustning inte ska gå sönder och man kan ju inte gardera sig med allt. Då blir man nog nojig.
    Tycker det verkar tryggt att vara inomhus, ändå.
    Visst blixten kan slå ner, men den risken är väl inte så stor?
    Nä, blir man för nojig blir man säkert för rädd allmänt, och så för man över rädslan på barnen.
    Jag tycker det är viktigt att de inte är ute och leker på lekplatser och är vid träd och sånt när det börjar störtregna,
    men sånt är inte alltid lätt när ovädrena kommer snabbt.
  • Jossii
    Suck och suck skrev 2010-07-13 01:26:01 följande:
    Oj, SÅ ordentlig är inte jag. Det där är väl mest för att utrustning inte ska gå sönder och man kan ju inte gardera sig med allt. Då blir man nog nojig.
    Tycker det verkar tryggt att vara inomhus, ändå.
    Visst blixten kan slå ner, men den risken är väl inte så stor?
    Nä, blir man för nojig blir man säkert för rädd allmänt, och så för man över rädslan på barnen.
    Jag tycker det är viktigt att de inte är ute och leker på lekplatser och är vid träd och sånt när det börjar störtregna,
    men sånt är inte alltid lätt när ovädrena kommer snabbt.
    Jag är lite nojjig, som ni kanske märker. haha. Jag e skiträdd för åskan. Vågar knappt titta ut genom fönstret. hahaha.
  • Jossii
    elefantmamman skrev 2010-07-13 01:24:17 följande:

Min syster som bor långt ut på landet gör av med 2-5 telefoner varje år pga åska. Dom har IP-telefoni.

Ha fönsterna öppna ska inte vara nåt problem i alla fall. Vi brukar sitta på balkongen och titta på blixtarna

oj så många på ett år! Jag har oxå ip telefoni, men om telen går sönder e det inte hela världen.
  • elefantmamman
    Jossii skrev 2010-07-13 01:35:24 följande:
    oj så många på ett år! Jag har oxå ip telefoni, men om telen går sönder e det inte hela världen.

Jo, men dom bor i hus mitt ut i skogen mer eller mindre. Hyreshus och liknande brukar oftast ha åskledare på taket.

Men just mobiltelefon borde ju vara riskfritt att prata i under åska, den är ju inte kopplad till någon.

• Sandra09

Dra ut det som du är rädd om. Du kan ju använda datorn om den inte är inkopplad.

Om det slår ner en blixt i närheten kan det slå ut allt som är inkopplat i kontakterna.
    Det har hänt mig, allt som var ikoppplat gick sönder, blixten slog ner i ett träd på min gård.
    att stänga av det ger nog inget, man måste koppla ur det.

Svar på tråden tv och data när det åskar?!??