• MoneyMonkey

Är det ingen skillnad alls mellan kvinnor och män?

Ja, förutom det kroppsliga då.

Finns det inga andra skillnader? Är kvinnor känslosammare än män eller är det en myt? Fungerar mäns och kvinnors hjärnor exakt likadant när de utför samma uppgifter? Ni som vet, länka gärna  till bra vetenskapliga artiklar om ämnet.

• Svar på tråden Är det ingen skillnad alls mellan kvinnor och män?
  • tvåtjejstomp

Den här frågan kan man svara både ja och nej på tror jag. Jag tror att det rent biologiskt statistiskt är rätt många skillnader mellan män och kvinnor. Sen tillkommer det skillnader som är inlärda, skillnader som är biologiska men som förstärks genom inlärning. Samt ibland biologiska skillnader som uppkommer genom inlärda beteenden.  Kort sagt är det mycket svårt att ge ett enkelt svar på din fråga.

Som individ är det nog bäst att bortse från ev skillnade utan göra som man vill och känner för. Här tycker jag feministerna har en poäng när de säger "Ge alla tusen möjligheter istället för bara två" Däremot behöver det inte vara diskriminering om utfallet blir olika.

• ragatan

Se dej omkring i din omgivning. Jag känner män som är "manliga", grabbiga killar med olja under naglarna och verktygen i bakfickan. Män som är händiga, starka, trygga.... Ja du vet. Schablonbilden av män. Men jag känner en hel del kvinnor som inte räds powertools, eller bilmekande. Kvinnor som kan såga en bräda, kakla en vägg och gräva ett dike. Jag känner män som kan sy, laga mat och prata om känslor. Jag känner män som vågar gråta. Jag känner män som sörjt att de inte "fått" vara hemma när bebisarna var små för att de inte kunnat amma. Jag känner  kvinnor som är osentimentala och oromantiska.
    Alla är olika. Visst finns det människor som är stereotyper. Men de allra flesta är sej själva och alldeles unika.

Jämlikhet är inte svårt eller konstigt. Det handlar bara om att alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter, oavsett kön, funktionshinder eller samhällsklass.

• Newbride2008
    MoneyMonkey skrev 2010-07-13 04:01:08 följande:
    Ja, förutom det kroppsliga då.

Finns det inga andra skillnader? Är kvinnor känslosammare än män eller är det en myt? Fungerar mäns och kvinnors hjärnor exakt likadant när de utför samma uppgifter? Ni som vet, länka gärna  till bra vetenskapliga artiklar om ämnet.
    Varför snöa in sig på skillnaderna mellan könen och varför det är så, varför inte se personerna för de individer de är först och främst? Jag lovar dig att skillnaden mellan indidivder är mycket större än skillnaderna mellan könen.
  • ChoopChoopSong

Vetenskapen säger väl att ja, det finns generella skillnader mellan könen,
    men de individuella skillnaderna är större.

Könsroller förstärker ofta skillnaderna, förstorar upp dem. Män är si,
    kvinnor är så. Män är från mars, kvinnor är från venus. Osv. En del
    länder / kulturer, gör väl fortfarande t om politik av det. I vilka länder
    är det som en kvinnas vittnesmål bara räknas hälften så mycket som
    en mans, eftersom kvinnor anses vara mer "irrationella"? Det är så
    man blir mörkrädd...

En sak är i alla fall säker när man tittar på dessa skräckexempel.
    Dumhet är allmänmänskligt.

• Caysa

När jag läste humanfysiologi tog en av föreläsarna upp att Testosteron är det enda hormon som ger personlighetsförändringar, men jag har väl inte någon vetenskaplig artikel att hänvisa till sä här på rak arm...

• MoneyMonkey

Jag är inte emot jämställdhet på något sätt och jag vet inte varför så många drar upp det i sina svar, min fråga var helt enkelt om det finns några biologiska skillnader mellan hur mäns och kvinnors hjärnor fungerar? Om kvinnor löser samma uppgift på annorlunda sätt än män osv?

• Rochefort 10

Jag håller med om att det vore trevligt att lämna jämnställdhetsfrågor utanför sådana här diskussioner ibland.

Jo, det finns en hel del skillnader i män och kvinnors hjärnor.

I nummer 3 eller 4 av modern psykologi, kan man till exempel läsa att kvinnor oftast har större verbal förmåga och att män har lättare att utföra spatiala uppgifter. Du kan även googla och se att det finns flera som håller med, och säkerligen inte gör det. Sedan kan man givetvis diskutera huruvida de skillnaderna har odlats fram över många generationer så att de har blivit fysiologiska skillnader i mäns respektive kvinnors hjärnor, eller om vi helt enkelt har olika biologiska förutsättningar.

Enligt mig spelar det  egentligen ingen roll, om det är så de flesta av oss ändå ser ut idag. Inte heller ser jag att det skulle utgöra någon fara för jämställdheten.

I en annan ganska intressant artikel från DN Vetenskap läste jag för några år sedan om hur homosexuella mäns hjärnor i ett avseende liknar mer heterosexuella kvinnor, och vice versa. Det togs även upp att sådan medicinsk forskning kan vara bra i exempelvis fall då man behandlar en patient för depression då kvinnor och män ofta reagerar olika på stress.
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hjarnor-annorlunda-1.595398

• lennartsdotter

Generellt sett kan man säga att det finns skillnader tex. i hjärnan, men det finns stora individuella skillnader och även fast det handlar om fysiologiska skillnader är det mycket svårt att säga om skillnaderna i hjärnan beror främst på gener eller miljö. Hjärnan är nämligen väldigt plastisk och kan förändras rent fysiologiskt av miljön. Exempelvis har studier visat att män genererellt sett har bättre lokalsinne än kvinnor (pga. en mer utvecklad hypotalamus). Dock visar även studier att taxichaufförer har bättre lokalsinne än andra (tex. busschaufförer) och även det pga. en mer välutvecklad hypotalamus. Detta för att deras arbete (miljön) tränar just den delen av hjärnan. Då kan man ju fråga sig om det är så att män från början får en annan miljöpåverkan som generellt ger dem "bättre" hypotalamus än om de faktiskt har en biologisk predisposition för det. Det kan jag inte svara på för jag har inte läst någon forskning om det.

Så ja, nej och nja.Flört

• tvåtjejstomp
    lennartsdotter skrev 2010-08-26 18:00:29 följande:
    Generellt sett kan man säga att det finns skillnader tex. i hjärnan, men det finns stora individuella skillnader och även fast det handlar om fysiologiska skillnader är det mycket svårt att säga om skillnaderna i hjärnan beror främst på gener eller miljö. Hjärnan är nämligen väldigt plastisk och kan förändras rent fysiologiskt av miljön. Exempelvis har studier visat att män genererellt sett har bättre lokalsinne än kvinnor (pga. en mer utvecklad hypotalamus). Dock visar även studier att taxichaufförer har bättre lokalsinne än andra (tex. busschaufförer) och även det pga. en mer välutvecklad hypotalamus. Detta för att deras arbete (miljön) tränar just den delen av hjärnan. Då kan man ju fråga sig om det är så att män från början får en annan miljöpåverkan som generellt ger dem "bättre" hypotalamus än om de faktiskt har en biologisk predisposition för det. Det kan jag inte svara på för jag har inte läst någon forskning om det.

Så ja, nej och nja.Flört
    En avvikning angående taxichafförer: Det kan ju även vara så att de med dåligt lokalsinne aldrig blir taxichaufförer så därför kommer chaufförerna ha en bättre hypotalamus än snittet av befolkningen.
Svar på tråden Är det ingen skillnad alls mellan kvinnor och män?