Jag håller med om att det vore trevligt att lämna jämnställdhetsfrågor utanför sådana här diskussioner ibland.
Jo, det finns en hel del skillnader i män och kvinnors hjärnor.
I nummer 3 eller 4 av modern psykologi, kan man till exempel läsa att kvinnor oftast har större verbal förmåga och att män har lättare att utföra spatiala uppgifter. Du kan även googla och se att det finns flera som håller med, och säkerligen inte gör det. Sedan kan man givetvis diskutera huruvida de skillnaderna har odlats fram över många generationer så att de har blivit fysiologiska skillnader i mäns respektive kvinnors hjärnor, eller om vi helt enkelt har olika biologiska förutsättningar.
Enligt mig spelar det egentligen ingen roll, om det är så de flesta av oss ändå ser ut idag. Inte heller ser jag att det skulle utgöra någon fara för jämställdheten.
I en annan ganska intressant artikel från DN Vetenskap läste jag för några år sedan om hur homosexuella mäns hjärnor i ett avseende liknar mer heterosexuella kvinnor, och vice versa. Det togs även upp att sådan medicinsk forskning kan vara bra i exempelvis fall då man behandlar en patient för depression då kvinnor och män ofta reagerar olika på stress.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hjarnor-annorlunda-1.595398