• Parsley

Andningslarm för samsovning - några erfarenheter?

Vi har börjat fundera så smått på att skaffa ett andningslarm när vår lilla kompis kommer. Vi hade även tänkt att samsova, med ett Snuggle Nest, eller liknande. Det verkar som om ett Respisense Buzz eller Ditto är det bästa alternativet för oss då. Vad tycker ni? Jag har hört att de falsklarmar en del... Är det någon som har provat Snuza-larmen? De verkar mindre, men med färre funktioner.
    Vad kan det finnas för för- och nackdelar med att köpa ett larm begagnat? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Andningslarm för samsovning - några erfarenheter?
  • Philippa

Man ska aldrig köpa ett begagnat eftersom de kan ej garantera att de fungerar som de ska efter 2 år....

• brallison

Att vara arligt förstår jag inte varför man ska ha en sådant larm. Jag menar, visst det ska meddela att barnet inte andas, men det kan inte förändra nåt eftersom i sådana fall gäller minuter att kunna göra nåt och vi som inte är läkare på nåt sätt kan inte hjälpa det och det blir i alla fall för sent att åka till sjukhuset. Istället blir man skrämd till halvdöds när det falsklarmar. IMHO.

• Philippa
    brallison skrev 2010-07-13 08:28:05 följande:
    Att vara arligt förstår jag inte varför man ska ha en sådant larm. Jag menar, visst det ska meddela att barnet inte andas, men det kan inte förändra nåt eftersom i sådana fall gäller minuter att kunna göra nåt och vi som inte är läkare på nåt sätt kan inte hjälpa det och det blir i alla fall för sent att åka till sjukhuset. Istället blir man skrämd till halvdöds när det falsklarmar. IMHO.
    Märkligt... anser du att det är lika onödigt med brandlarm? Vi är ju inte brandmän....

Kan man HLR kan man rädda sin baby....faktiskt!
  • brallison
    Philippa skrev 2010-07-13 08:30:42 följande:
    Märkligt... anser du att det är lika onödigt med brandlarm? Vi är ju inte brandmän....

Kan man HLR kan man rädda sin baby....faktiskt!
    Det är väl lite skillnad på bränder som man kan släcka själv eller åtminstone fly ifrån och andningsproblem på bebisen, eller? Vet du exakt hur mycket styrka du ska använda för att få igång andningen på barnet och inte bryta alla revben? Men som sagt tidigare - IHMO.
  • Philippa
    brallison skrev 2010-07-13 09:03:43 följande:
    Det är väl lite skillnad på bränder som man kan släcka själv eller åtminstone fly ifrån och andningsproblem på bebisen, eller? Vet du exakt hur mycket styrka du ska använda för att få igång andningen på barnet och inte bryta alla revben? Men som sagt tidigare - IHMO.
    Ja, jag vet hur man ska göra, BVC hade en kurs i HLR för barn under tre år......

Vad menar du med IHMO?
  • Ekorrmamman
    brallison skrev 2010-07-13 08:28:05 följande:
    Jag hade inte andningslarm till mina barn. Men jag "hittade" min prematura dotter blå i ansiktet när hon var -1 vecka gammal. Jag räddade hennes liv genom att ge henne konstgjord andning+hjärtkompressioner TROTS att jag inte är läkare... Så visst kan man klara att vända situationen om en liten bebis har slutat andas
  • Nomaden

Man kan köpa begagnat andningslarm, man märker om det fungerar eller inte.

Sen, visst kan det hända att man inte kan återuppliva ett barn som dör i PSD bara för att man har ett andningslarm MEN man kan upptäcka andningstillestånd (apnéer) och hjälpa barnet. Det finns bra många anledningar till att ett barn kan sluta andas och många av dom behöver inte leda till döden om man uppmärksammar dom och skaffar hjälp till sitt barn.

Har personligen 4 barn. Första hade inga problem alls. Andra slutade andas pga RSvirus, inte så extremt allvarligt men vi behövde barnintensivvård (cpap). Sonen däremot skulle garanterat dött om vi inte märkt hans bus, han låg i månader på sjukhus. Fick respiratorvård och annan livsuppehållande vård. Flickan som föddes efter det hade en omognad i andningscentrum som gjorde att hon fick centrala apnéer, efter fler undersökningar visade det sig att hon även hade obstruktiva apneer pga reflux. Så jag har erfarat 3 olika anledningar till andningsstillestånd. Men de finns ju fler. Vissa som man kan göra något åt och andra inte.

• Philippa
    brallison skrev 2010-07-13 09:03:43 följande:
    Dessutom är det väl bättre med brutna revben än ett barn som är död??
  • brallison
    Philippa skrev 2010-07-13 09:15:46 följande:
    Vad menar du med IHMO?
    In My Humble Opinion
  • Ekorrmamman

Jag tycker fortfarande att det känns absurt att man hellre ser sin bebis dö än riskerar att knäcka några revben...

Ibland är det inte heller HLR som krävs vid ett andningsstopp, det kan vara s att bebisen har puls och då är det bara konstgjord andning som krävs och då riskerar man inga revben... 

• Nomaden
    Ekorrmamman skrev 2010-07-13 15:21:53 följande:
    Jag tycker fortfarande att det känns absurt att man hellre ser sin bebis dö än riskerar att knäcka några revben...

Ibland är det inte heller HLR som krävs vid ett andningsstopp, det kan vara s att bebisen har puls och då är det bara konstgjord andning som krävs och då riskerar man inga revben... 
    Oftast oftast oftast så behövs enbart stimulering för att barnet ska återuppta sin andning igen. Ibland kan även ljudet av larmet göra att bebisen vaknar till. Många säger ju att larmet falsklarmar...... inte alltid det gör de faktiskt.
  • Parsley

Ok, andningslarm eller inte blir ju i slutändan ett individuellt val. Om jag var otydlig i trådstarten ber jag om ursäkt, tråden var inte menad att diskutera för-  och nackdelar med andningslarm, snarare hur väl två olika märken fungerar.

Jag hoppades på mer konkreta svar från de som använt larmen Respisense och Snuza. Finns det några användare därute som vill dela med sig av erfarenheter? 

• Asile

En sak att tänka på kan vara att kolla vad batteribyte kostar. Om jag inte minns fel räckte batteriet i Respisense-larmen ibland bara i två månader, och jag tror det kostade flera hundralappar att byta. Själv har jag därför köpt ett Snuza Halo, fast det fanns inte att få tag på i sverige så jag har köpt på eBay. Kan dock inte säga något om hur det fungerar ännu, men batteribyte tror jag ska vara lättare och billigare i alla fall eftersom man kan göra det själv.

• Parsley
    Asile skrev 2010-07-14 00:53:15 följande:
    En sak att tänka på kan vara att kolla vad batteribyte kostar. Om jag inte minns fel räckte batteriet i Respisense-larmen ibland bara i två månader, och jag tror det kostade flera hundralappar att byta. Själv har jag därför köpt ett Snuza Halo, fast det fanns inte att få tag på i sverige så jag har köpt på eBay. Kan dock inte säga något om hur det fungerar ännu, men batteribyte tror jag ska vara lättare och billigare i alla fall eftersom man kan göra det själv.
    Bra tips! Det ska jag kolla upp. Det är ju helt absurt att ett batteribyte ska kosta flera hundra!
  • bo74

Jag svarar alldeles för sent för ts men ändå:

Jag har provat Respisense Buzz och Respisense Ditto.

Buzz är ett sådant larm man måste skicka iväg för batteribyte och det kostar runt 5-600:-. Vi använde k vårt nästan dygnet runt och då räckte batteriet i 6 månader. Larmet fungerade jättebra och många var de gånger när vi hörde vår dotter dra ett djupt andetag efter att larmet vibrerat.

På ditto kunde man byta batteri själv och det varade i ungefär 2 månader. Jag upplevde larmsignalen som onödigt gäll och att det var svårt att få kontakt mot magen med detta larm.

Båda larmen falsklarmar i den bemärkelse att de kan förlora kontakten mot magen av olika orsaker, och uppfattar då inte några magrörelser. På vilket sätt det är ett problem i proportion med syftet förstår jag dock inte.

Snuza Go som finns på andningslarm.se har ingen vibrator och kan således inte stimulera barnets andning i sig självt utan larmar direkt.

Svar på tråden Andningslarm för samsovning - några erfarenheter?