• Me o Mike
    Äldre 13 Jul 08:07
    2627 visningar
    10 svar
    10
    2627

    Vart vänder man sig?

    Min man ska adoptera min son. Vart vänder vi oss??

  • Svar på tråden Vart vänder man sig?
  • Philip­pa
    Äldre 13 Jul 08:24
    #1

    Familjerätten i er kommun samt tingsrätten.

  • linjes
    Äldre 13 Jul 09:24
    #2

    skicka in ansökan till tingsrätten,samt betala avgiften,kommer inte håg vad den ligger på, så tar familjerätten kontakt med er efter det

    Ansökan finns på www.mia.eu/

  • Me o Mike
    Äldre 16 Jul 19:35
    #3
    linjes skrev 2010-07-13 09:24:32 följande:
    skicka in ansökan till tingsrätten,samt betala avgiften,kommer inte håg vad den ligger på, så tar familjerätten kontakt med er efter det

    Ansökan finns på www.mia.eu/
    Tack, fast gäller inte det där om man vill adoptera från utlandet? Eller är det jag som är koko?
  • Äldre 16 Jul 23:49
    #4

    Tingsrätten handlägger alla adoptioner som genomförs i Sverige oavsett land barnet är fött i ..... lkämna in ansökan till tr tillsammans med biopappans ok till adoptionen .... så kommer det att "rulla på" sedan ....

  • Me o Mike
    Äldre 21 Jul 10:11
    #5
    en glad skrev 2010-07-16 23:49:36 följande:
    Tingsrätten handlägger alla adoptioner som genomförs i Sverige oavsett land barnet är fött i ..... lkämna in ansökan till tr tillsammans med biopappans ok till adoptionen .... så kommer det att "rulla på" sedan ....
    Jag kommer aldrig själv få ett ok från biopappan. Så det får de större ta tag i antar jag..
  • Äldre 21 Jul 20:15
    #6
    Me o Mike skrev 2010-07-21 10:11:22 följande:
    Jag kommer aldrig själv få ett ok från biopappan. Så det får de större ta tag i antar jag..
    Men ingen myndighet kommer ju att agera för att han skall säga ja - det är bara du, som känner honom, som kan prata med honom - utifrån barnets bästa. Du och pappan "äger" frågan, inte myndigheter/domstol!
  • Me o Mike
    Äldre 22 Jul 12:51
    #7
    en glad skrev 2010-07-21 20:15:24 följande:
    Men ingen myndighet kommer ju att agera för att han skall säga ja - det är bara du, som känner honom, som kan prata med honom - utifrån barnets bästa. Du och pappan "äger" frågan, inte myndigheter/domstol!
    Fast jag "känner" inte honom. Han försvann helt när jag födde. Han finns inte att hitta.
  • Äldre 22 Jul 12:58
    #8
    Me o Mike skrev 2010-07-22 12:51:25 följande:
    Fast jag "känner" inte honom. Han försvann helt när jag födde. Han finns inte att hitta.
    Men det finns väl en faderskapsbekräftelse? Pappan måste gå att hitta om adoptionen skall kunna genomföras ..... och hur vet du att han inte säger ok till adoptionen om ni aldrig haft kontakt?
  • Me o Mike
    Äldre 22 Jul 13:32
    #9
    en glad skrev 2010-07-22 12:58:24 följande:
    Men det finns väl en faderskapsbekräftelse? Pappan måste gå att hitta om adoptionen skall kunna genomföras ..... och hur vet du att han inte säger ok till adoptionen om ni aldrig haft kontakt?
    Nää det vet jag inte så klart! Han blir väl kanske glad över att slippa underhållet.
    Vet bara inte hur jag ska få tag i honom.
  • Äldre 22 Jul 13:33
    #10
    Me o Mike skrev 2010-07-22 13:32:21 följande:
    Nää det vet jag inte så klart! Han blir väl kanske glad över att slippa underhållet.
    Vet bara inte hur jag ska få tag i honom.
    prova www.birthday.se
Svar på tråden Vart vänder man sig?