Peugeot 307, Opel Astra, Huyndai Matrix eller Seat Althea?
Jag blir mer och mer förvirrad. Det är dags att byta bil och ju mer jag tittar, desto osäkrare blir jag. Idag har vi en Skoda Octavia, som vi trivs väldigt bra med, men den börjar få några år på nacken så det är dags att byta till en nyare årsmodell. Vi tänker oss en bil på 2-5 år. Hittar vi något för runt 100 000 kr så är det bra, men 150 000 är inget problem. Helst vill vi ha en kombi.
Två bilmodeller som det finns gott om, och som ofta finns som kombi, är Peugeot 307 och Opel Astra. Någon som har en av dem? Är ni nöjda?
Jag har även sett några bilar av mindre vanliga modeller och fastnat lite för en Huyndai Matrix och en Seat Althea. Om någon känner till dessa bilar vore jag tacksam för lite råd.
Huyndai Matrix hittade jag två tester av. Den ena påstod att bilen var jättetrevlig att vara i, men trist att köra med trög styrning och dålig prestanda på motorn. Det andra sa att bilen var "pigg" och trevlig att köra. Vad ska man tro? Båda testerna kom från "riktiga" tidningar, alltså inte från bilföretaget eller så.