• Manchester

Peugeot 307, Opel Astra, Huyndai Matrix eller Seat Althea?

Jag blir mer och mer förvirrad. Det är dags att byta bil och ju mer jag tittar, desto osäkrare blir jag. Idag har vi en Skoda Octavia, som vi trivs väldigt bra med, men den börjar få några år på nacken så det är dags att byta till en nyare årsmodell. Vi tänker oss en bil på 2-5 år. Hittar vi något för runt 100 000 kr så är det bra, men 150 000 är inget problem. Helst vill vi ha en kombi.

Två bilmodeller som det finns gott om, och som ofta finns som kombi, är Peugeot 307 och Opel Astra. Någon som har en av dem? Är ni nöjda?

Jag har även sett några bilar av mindre vanliga modeller och fastnat lite för en Huyndai Matrix och en Seat Althea. Om någon känner till dessa bilar vore jag tacksam för lite råd.

Huyndai Matrix hittade jag två tester av. Den ena påstod att bilen var jättetrevlig att vara i, men trist att köra med trög styrning och dålig prestanda på motorn. Det andra sa att bilen var "pigg" och trevlig att köra. Vad ska man tro? Båda testerna kom från "riktiga" tidningar, alltså inte från bilföretaget eller så.

• Svar på tråden Peugeot 307, Opel Astra, Huyndai Matrix eller Seat Althea?
  • John D

Provkör bilarna och bilda dig en egen uppfattning, det är du som ska ha bilen.

Personligen skulle jag undvika Peugeot, deras kvalitetsrykte lämnar en hel del att önska, och fransmän verkar ha väldigt svårt för elsystem.

Huyndai håller jag med om att det inte är någon sportbil, den kan lätt uppfattas som tråkig och slö. Men det betyder inte att det är en dålig bil.
    Min mor köpte en helt fabriksny Huyndai Accent för 79.000:-.
    11 år och 16.000 mil senare har den fortfarande aldrig haft ett enda fel. Det enda som är bytt är tändstift, lampor och andra slitdelar. För något är sedan byttes alla 4 bromsskivorna då dom började bli slitna, men alla 4 skivorna med belägg till den kostade lika mycket som enbart en framskiva kostar till min Saab 9-5.
    Prismässigt har jag svårt att tänka mig att något slår den, utslaget per mil är den fan billigare än att cykla. :)

Övriga bilar vet jag inget om, förutom att Seat har ett rykte om extremt dåligt rostskydd vilket verkar stämma då jag ofta ser totalt sönderrostade Seat som knappast kan vara mer än 7-8 år gamla.

• Manchester
    John D skrev 2010-07-13 11:03:59 följande:
    Provkör bilarna och bilda dig en egen uppfattning, det är du som ska ha bilen.

Personligen skulle jag undvika Peugeot, deras kvalitetsrykte lämnar en hel del att önska, och fransmän verkar ha väldigt svårt för elsystem.

Huyndai håller jag med om att det inte är någon sportbil, den kan lätt uppfattas som tråkig och slö. Men det betyder inte att det är en dålig bil.
    Min mor köpte en helt fabriksny Huyndai Accent för 79.000:-.
    11 år och 16.000 mil senare har den fortfarande aldrig haft ett enda fel. Det enda som är bytt är tändstift, lampor och andra slitdelar. För något är sedan byttes alla 4 bromsskivorna då dom började bli slitna, men alla 4 skivorna med belägg till den kostade lika mycket som enbart en framskiva kostar till min Saab 9-5.
    Prismässigt har jag svårt att tänka mig att något slår den, utslaget per mil är den fan billigare än att cykla. :)

Övriga bilar vet jag inget om, förutom att Seat har ett rykte om extremt dåligt rostskydd vilket verkar stämma då jag ofta ser totalt sönderrostade Seat som knappast kan vara mer än 7-8 år gamla.
    Tack! Jag har också hört att det ofta är problem med elen på franska bilar, men en bilhandlare, som själv inte handlar med Peugeot, menade att just det märket möjligen kunde vara ett undantag. Men hon kan ju ha haft fel, eller så är Peugeot bara inte fullt så dåliga som övriga franska märken. Jag känner ett par Peugotägare, men de har köpt sina bilar sprillans nya för max två år sedan, så att de är nöjda säger ju inte mycket om hur det funkar på längre sikt.

Intressant med Huyndaien. Precis som du säger så blir det ju lite saker som måste bytas ut efterhand, även om bilen är av bra kvalitet. Då är det skönt att veta att delarna inte kostar en förmögenhet. Den bil jag kör nu har varit så billig i drift att allt utom - möjligen - bensinen lätt rymts inom kontot för oföutsedda utgifter. Så vill jag ju gärna fortsätta ha det.
  • Manchester

Någon mer med erfarnehet av dessa bilar?

• Jättesuris
    Manchester skrev 2010-07-13 13:06:25 följande:
    Någon mer med erfarnehet av dessa bilar?
    Peugeot skulle jag inte köpa, kan dock inte motivera varför Hade en Seat Altea XL som hyrbil för något år sedan, var en turbodiesel med automat. Helt klart trevlig att köra och gott om plats. Huyndai Matrix är väl bland det fulaste någonsin på fyra hjul? Inte köpa sådan...

Jag gör som vanligt och slår ett slag för något så oväntat som - - - - Jaguar!

Extremt mycket bil för pengarna, en udda bil och den snyggaste kombin som finns på marknaden. Reservdelar blir inte heller särkilt dyrt, då den till viss del har samma slitagedelar som Ford Mondeo. Finns både med en snål bensinmotor (2.0) och som diesel. De större motorerna är dock lite saftigare med förbrukningen.

Nägra förslag:

www.blocket.se/hela_sverige&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=16&mys=&mye=&ms=&me=20&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&cxc2=&ccco=1&ca=11&md=th
  • Manchester
    Jättesuris skrev 2010-07-13 19:25:31 följande:
    Peugeot skulle jag inte köpa, kan dock inte motivera varför Hade en Seat Altea XL som hyrbil för något år sedan, var en turbodiesel med automat. Helt klart trevlig att köra och gott om plats. Huyndai Matrix är väl bland det fulaste någonsin på fyra hjul? Inte köpa sådan...

Jag gör som vanligt och slår ett slag för något så oväntat som - - - - Jaguar!

Extremt mycket bil för pengarna, en udda bil och den snyggaste kombin som finns på marknaden. Reservdelar blir inte heller särkilt dyrt, då den till viss del har samma slitagedelar som Ford Mondeo. Finns både med en snål bensinmotor (2.0) och som diesel. De större motorerna är dock lite saftigare med förbrukningen.

Nägra förslag:

www.blocket.se/hela_sverige?q=jaguar&cg=1020&...
    Jaguar är väl egentligen den enda snygga bilen, enligt min åsikt. Har alltid varit lite förälskad i dem. Tyvärr tror jag dock inte att de passar oss så bra. Vi har ett garage som verkar vara konstruerat av Lilliputtarna i Gullivers resor. Det är inte många centimeter kvar när jag kör in min Skoda Octavia. Vi söker därför en bil som är rymlig för både passagerare och bagage, men som ändå inte tar någon plats. Inte helt lätt. Därav Matrixen. Utseendet kan jag stå ut med. Jag tycker ju ändå att nästan alla bilar är fula.

Nu har vi landat på att det blir Matrixen eller Astran. Måste bestämma mig i morgon och fler råd mottages tacksamt.
  • Jättesuris
    Manchester skrev 2010-07-13 19:41:59 följande:
    Jaguar är väl egentligen den enda snygga bilen, enligt min åsikt. Har alltid varit lite förälskad i dem. Tyvärr tror jag dock inte att de passar oss så bra. Vi har ett garage som verkar vara konstruerat av Lilliputtarna i Gullivers resor. Det är inte många centimeter kvar när jag kör in min Skoda Octavia. Vi söker därför en bil som är rymlig för både passagerare och bagage, men som ändå inte tar någon plats. Inte helt lätt. Därav Matrixen. Utseendet kan jag stå ut med. Jag tycker ju ändå att nästan alla bilar är fula.

Nu har vi landat på att det blir Matrixen eller Astran. Måste bestämma mig i morgon och fler råd mottages tacksamt.
    Trist att ett litet garage ska hindra dig från att köpa en bil som du vill ha Du har ju uppenbarligen bra smak annars

Lycka till i vilket fall!
  • lakrisbåt

Vi har haft  octavia och vi var super nöjd med den.  Men  vi byte till Seat för vi skulle få plats med Både hundar och barnvagn. Nu Byter vi bil igen till en Skoda superb combi. Vi är jätte nöjda med den men som ni har satt en max pris hade jag sagt Altean. Den vanliga eller XL . Tycerk om båda och mycket plats i båda.

Men som sagt köra bilarna är de ända som kan få er att välja.

Lycka till!!

• Manchester
    lakrisbåt skrev 2010-07-17 01:08:18 följande:

Vi har haft  octavia och vi var super nöjd med den.  Men  vi byte till Seat för vi skulle få plats med Både hundar och barnvagn. Nu Byter vi bil igen till en Skoda superb combi. Vi är jätte nöjda med den men som ni har satt en max pris hade jag sagt Altean. Den vanliga eller XL . Tycerk om båda och mycket plats i båda.

Men som sagt köra bilarna är de ända som kan få er att välja.

Lycka till!!

Hoppsan! Och vi som just slagit till på en Hyundai! Nåja. Det får bli som det blir. Den får i alla gott om plats i vårt minigarage. men jag kommer att sakna Octavian när vi lömnar den ifrån oss på måndag.
  • lakrisbåt
    Manchester skrev 2010-07-17 01:32:15 följande:
    Hoppsan! Och vi som just slagit till på en Hyundai! Nåja. Det får bli som det blir. Den får i alla gott om plats i vårt minigarage. men jag kommer att sakna Octavian när vi lömnar den ifrån oss på måndag.

jag kan ärlig säga att jag saknar fortfarnade våran Octavia fast de är snart 3 år den. Låter kanske dumt. men jag tycker skoda är sån bra bil så vi har gått tillbaka till dom. Väntar på att vi ska få hem våran Skoda superb nu Den är ju lite större än Octavian så för oss kommer den vara perfekt.

Svar på tråden Peugeot 307, Opel Astra, Huyndai Matrix eller Seat Althea?