• Loreena

Att amma eller att pumpa ur och ge flaska - för och nackdelar?

Vad tycker ni?
    Barnet får ju bröstmjölk i vilket fall som helst och som förälder kan man ge barnet lika mycket närhet när man flaskmatar med bröstmjölk som när man ger bröstet. Vad har ni för erfarenheter?
    Jag har en kompis som inte kunde amma, men som ger bröstmjölk på flaska och hon har jättedåligt samvete för det. Ska det behöva vara så? Barnet får ju den bästa maten ändå. Dessutom så kan ju hon och pappan dela mer på ansvaret med matningen.

• Svar på tråden Att amma eller att pumpa ur och ge flaska - för och nackdelar?
  • Lady Dahmer

nackdelar?

1. en pump kan aldrig få ut lika mycket mjölk som bebisens käke/tunga/mun. Alla kan inte ens pumpa. Det kan orsaka att man till slut sinar. Eller att man måste ge tillägg. Och tillägg kan orsaka förstoppning bland annat.

2. Flaskan gör bebisen lat. Om man sen skulle vilja amma så kan bebisen rata bröstet till förmån för flaskan.

3. amningen ger visst mer närhet.  Bröstvårtan i munnen. (smak av mamma) Bröstet tryckt mot näsan. (massa lukter och hormoner som frigörs)

Hur kan din kompis ge bröstmjölk på flaska men inte amma? Låter skitkonstigt såvida det inte handlade om den mentala biten.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer

sen finns det ju praktiska nackdelar:

1. att behöva sitta och pumpa och pumpa

2. kliva upp mitt i natten och värma på mjölk

3. ta med urpumpad mjölk när man ska ut¨

ammar man så är det ju bara att dra fram patten liksom. Inget krångel.

• Nimrist

Man ska göra det som känns bäst för en själv. Mår mamma bra mår bebis bra! :)

Jag har både gett flaska och bröst, pumpat och gett ersättning. Det är dock jobbigt att både ge flaska och bröst många barn ratar bröstet då dom får flaska. Men om man kämpar går det, funkat för mig :)
    Dock orkade jag inte pumpa, tyckte det tog sån tid och blev för krävande så jag köpte mat ist.
    Huvudsaken är ju att dom får i sig i början tycker jag.
    Men det är skönt att ha flaska så att någon annan kan ta en matning då och då.

Dock måste jag säga att det är grymt skönt att amma, man har färdig mat hela tiden. Hade jag kunnat hade jag inte gett flaska alls och bara ammat.

• Loreena
    Lady Dahmer skrev 2010-07-13 12:08:12 följande:
    nackdelar?

1. en pump kan aldrig få ut lika mycket mjölk som bebisens käke/tunga/mun. Alla kan inte ens pumpa. Det kan orsaka att man till slut sinar. Eller att man måste ge tillägg. Och tillägg kan orsaka förstoppning bland annat.

2. Flaskan gör bebisen lat. Om man sen skulle vilja amma så kan bebisen rata bröstet till förmån för flaskan.

3. amningen ger visst mer närhet.  Bröstvårtan i munnen. (smak av mamma) Bröstet tryckt mot näsan. (massa lukter och hormoner som frigörs)

Hur kan din kompis ge bröstmjölk på flaska men inte amma? Låter skitkonstigt såvida det inte handlade om den mentala biten.
    Hennes barn föddes för tidigt och klarade inte att suga.
  • Lady Dahmer
    Loreena skrev 2010-07-13 12:14:26 följande:
    Hennes barn föddes för tidigt och klarade inte att suga.
    ahaaa
  • lokisse

har komplett pumpat i 7 manader da min lilla vägrade att ta bröset hon tyckte inte om det av nagon anledning.

amning har manga praktiska fördelar man behöver inte halla pa och strula med flaskor som ska diskas och kokas och pulas med. man behöver inte pumpa och sedan mata utan det är en händelse.

men en fördel finnns och det är att pappa kan vara mer delaktig.

Difficile est saturam non scribere
Svar på tråden Att amma eller att pumpa ur och ge flaska - för och nackdelar?