Åh vad jag känner igen det du skriver. Jag hade nog kunnat skriva en hel roman BARA baserat på hur min dotter betedde sig när hon sov. Saken är den att det gick till överdrift i mitt fall. Det började med lite lätt kontroll- kolla lite extra när hon sov, vakande till någon gång för att kolla osv. Men det slutade med hysteri. Jag skulle ha full koll hela tiden och när det var som värst var det både antidep.medicin, psykologer och att jag och min kille sov i skift. Jag var livrädd.
Nu är det här länge sen. Och med andra barnet var det mycket lättare. Det jag har lärt mig är väl egentligen att desto mer man "matar" sin oro och sitt kontrollbehov desto värre blir det.
Jag skulle vilja skriva en massa lugnande saker till dig- om hur ovanligt det är med psd, hur ovanligt det är med "fel" på "friska" bebisar som inte upptäckts redan på BB osv. (Något jag själv hade 100% koll över btw, vet inte hur mycket jag googlat över sjuka bebisar, bebisar som slutat andas osv. Inte bra!)
Men jag vet att det ger dig ingenting. En risk på miljonen är ju risk nog när det gäller sina barn.
Så det enda råd jag kan ge är: MATA INTE DIN ORO. Det slutar i katastrof. Dra ut på tiden så mycket du kan mellan gångerna du testar. Jag lovar, det hjälper. Det blir liksom som om hjärnan tänker att det gick ju bra nu så varför skulle det inte gå bra igen istället för "kolla jag inte igen, och igen, och igen och igen, så kommer något hända".
Och framför allt- det går över! Jag hade tankar i stil med "jag kommer aldrig låta henne sova borta, inte ens när hon är 4 år gammal osv"... Men en dag bara släpper det. Idag är det nästan roligt att tänka tillbaka hur orolig man kan vara över sitt lilla mirakel.
Kram på dig!